Egy kisgyereket is felemelne a magyar filmes drón

2014.12.24. 14:01

Két ember vezeti, Hollywoodban is hasonlót használnak. Ezzel az oktokopterrel készült az első magyar drónos dokumentumfilm.

Helikopterről nem lehetett volna közeli felvételeket készíteni, ezért teljes egészében egy oktokopterre szerelt kamerával forgatták le a Magyarország madártávlatból című négyrészes dokumentumfilm-sorozatot, amelyet az Origón is megnézhet, karácsonytól az OzoneNetwork is a műsorára tűzi, a részleteket pedig a Madártávlat blogon az elmúlt hetekben olvasóink is végigkövethették.

Hollywoodi technológia a magyar égen

A négyrészes sorozat epizódjainak forgatásakor egy több mint tízmillió forintot érő professzionális drónt használtak, amelyet Váradi Ádám drónpilóta irányított, az aljára szerelt kamerát pedig Hévizi Tamás rendező-operatőr kezelte. A drónos megoldással egyaránt lehetővé vált akár kétszáz méteres magasságból, vagy néhány méteres közelségből bemutatni Magyarország látványosságait.

Az amerikai gyártmányú drón darabokban érkezett a magyar filmesekhez, akik Kékes Pál gépészmérnök és Sziebold Péter villamosmérnök segítségével szerelték működőképes állapotúra a gépet. Az aljára egy olyan kamerastabilizátort szereltek fel, amilyet amerikai filmesek is használnak: ez a másodperc ötszázad része alatt képes kompenzálni bármilyen billenést.

A filmes oktokopter még lent a földönFotó: Bielik István - Origo

Alkalmazása a drónos filmezéshez nélkülözhetetlen: az oktokoptert ugyanis a magasban lökdösi a szél, a percenként többezres fordulattal működő rotorok miatt pedig rezeg az egész jármű. A gép rázkódását a stabilizátor és az oktokopter közé beépített rezgéscsillapítókkal küszöbölik ki. A több millió forintos stabilizátornak köszönhetően azonban a kép tökéletesen stabil marad, a kamera mindig vízszintesen áll – még arra sincs szükség, hogy utólag szoftverekkel javítsanak a látványon.

A pilóta vezet, az operatőr kamerázik

Az amatőr használatra szánt drónokkal ellentétben ezen a szerkezeten az oktokoptertől teljesen függetlenül, külön motorokkal lehet mozgatni a kamerát, akár a jármű folyamatos lebegése közben is. A filmezés során mindig Váradi Ádám irányítja a drónt manuálisan, de a gép automatikáját hívták segítségül a gellérthegyi Szabadság-szobor körberepülésekor: a GPS alapján tájékozódó drón ugyanis teljesen pontos köröket tud leírni a levegőben. A felvételek során Hévizi Tamás kezeli a kamerát úgy, hogy a képét az ölében lévő képernyőn láthatja valós időben.

Hévizi Tamás (jobbra) a drónra szerelt kamerát kezeli, Váradi Ádám a drónt magát irányítjaFotó: Bielik István - Origo


A drón esőben nem használható – ilyenkor az optika amúgy is használhatatlanná válna a vízcseppek miatt –, de 15 kilométer/órás sebességig képes ellensúlyozni a széllökéseket úgy, hogy azok nem is látszódnak a kész felvételen.

Egy gyereket is felemelne

A nyolcrotoros drón egyik felén zöld, a másikon vörös színű LED-ek világítanak: erre azért van szükség, hogy bármikor könnyű legyen megállapítani, melyik a jármű eleje, és melyik a hátulja. A Magyarország madártávlatból sorozatot full-HD felbontásban, egy Canon 5D Mark III típusú, mozgóképet is rögzítő digitális tükörreflexes fényképezőgéppel forgatták le.

A drón Váradi Ádám kezébenFotó: Bielik István - Origo


Ha egy ilyen, optikával együtt nagyjából másfél kilogrammos fényképezőgépet hordoz, a drón teljes felszállótömege csak 12 kilogramm, de maga a jármű légcsavarjait meghajtó erős elektromotorok akár 25 kilós terhet – vagyis akár egy kisgyereket vagy kisebb cementeszsákot – is a levegőbe tudnak emelni. Erre azért van szükség, mert mozifilmek forgatásához nagyobb méretű és nehezebb, RED típusú kamerákat használnak, amelyek az ultra HD-nál is nagyobb, 6K felbontást használnak.

Bár kezelői sosem repülnek emberek fölé a drónnal, a járművet egy sor biztonsági megoldással felszerelték. Például az akkumulátorok állapotát a gép cellaszinten vizsgálja, és a legkisebb zavar esetén akár magától leszáll felszállásának helyére. Egyébként akkor is ezt teszi, ha elveszti a távirányító jeleit, de a pilótától is kaphat utasítást a kényszerleszállásra Mivel nyolc rotor biztosít felhajtóerőt neki, a jármű akár akkor is képes biztonságosan landolni, ha egy-két légcsavarja meghibásodik.

Ezzel a tükörreflexes kamerával készülnek a felvételekFotó: Bielik István - Origo

Az akkumulátor a mai drónok gyengéje

Hévizi Tamás szerint az általuk használt drón bármilyen külföldi forgatáson is megállná a helyét, mivel ugyanolyan technológiákat használ, amilyenekkel Hollywoodban is dolgoznak. A legfontosabb különbség inkább az, hogy egy magyar drónfilmesnek nincs pénze arra, hogy egy tízmillió forintos kopterből tartalékpéldányt is vásároljon, míg a tengerentúlon ez általában rendelkezésre áll.

Az operatőr az Origónak elmondta, hogy egyelőre nincs is mit fejleszteni a drónjukon, mivel az minden típusú bevetésre alkalmas. Jelenleg az jelenti a legnagyobb korlátot, hogy az akkumulátorok fejlettsége még nem érte be a gép egyéb technológiáit. Egy ekkora drón a húszezer milliamperórás kapacitású akkumulátorával mindössze negyedórán át tud a levegőben maradni. Egy ilyen telep egyébként hatvanszor több elektromos energiát tárol, mint egy tipikus mai okostelefon.

A drón képét is látják a távvezérlő kijelzőjénFotó: Bielik István - Origo

Bár egy lítium-polimer akkuszett közel százötvenezer forintba kerül a drónhoz, egyelőre nincs más megoldás, mint ezekből bevásárolni jó sok darabot. A töltés sem megy villámgyorsan, legalább egy órát vesz igénybe, a puszta közepén pedig csak benzinről működő aggregátorról tudják megoldani: egy óra alatt négy darab akkumulátor tölthető újra a terepen, míg konnektorról hat darab telep is feltölthető ennyi idő alatt. Ha az akkumulátorok terén végre technológiai áttörés következik be, az az okostelefonok és viselhető eszközök mellett valószínűleg pont a drónok használatát fogja forradalmasítani – véli Hévizi Tamás.

 Az Egyenlítő műsorának készítői a drón készítőivel beszélgettek a dokumentumfilmes sorozat elkészítéséről. Érdemes a videóban hét perchez tekerni, ahol Váradi Ádám bemutatja a gép működését.