A soproni Volttal beindult a fesztiválszezon Magyarországon, több esetben is bekerültünk Európa legnagyobbjai közé az igazán színvonalas koncertekkel, előadásokkal, bemutatókkal – talán ez idén sem lesz máshogy. A nemzetközi fellépők mellett pedig a magyar zenekarokat is büszkén hirdeti a Telekom Volt fesztivál: mint hangsúlyozták, az idei szezon alatt itt lép fel a legtöbb hazai zenekar.
Ugyanakkor érdemes azt is megnézni, technológiai oldalról mennyire felszereltek fesztiváljaink, mit érdemes tudni róluk: kezdve rögtön Sopronnal.
Már a lejutáshoz is rögtön ott az autómegosztás: nem egyedül utazunk, pénzt spórolunk, és lássuk be, azért csak kényelmesebb úgy megérkezni, hogy az akár több órás úton akkor áll meg az ember, amikor csak akar, vagy a legális keretek között nyomja neki, hogy odaérjen a hónapok óta várt koncertre.
Ehhez nyújt segítséget a magyar Autohopot is felvásárló BlaBlaCar, amely idén is a fesztivál partnere. Nem csak a honlapon, illetve a mobilapplikációkkal (Android, iOS) nézhetünk magunknak utazópartnert, de külön dedikált oldalt hoztak létre a voltosoknak.
Akár végig lenn fesztiválozik, akár csak egy-egy napra megy le, biztosan olcsóbban megússza a telekocsi-szolgáltatással. Tavaly ugyanis több mint 1400 felhasználó érkezett le így Sopronba, a cég szerint 3,5 millió forintot spóroltak meg magunknak. Ráadásul a BlaBlaCar nem csak utastársat, de idén már sátorhelyet is biztosít a fesztiválozóknak, hogy
legyen hol álomra hajtani a fejünket egy átmulatott éjszaka után.
A cég a VOLT mellett a Balaton Sound, a B My Lake, a Strand- és a Sziget Fesztiválon is a szervezők – és egyben a fesztiválozók – partnere lesz.
Ha leértünk, a sátor is felverve, irány a hömpölygő tömeg és a koncertek: az ember próbál – tisztelet a kivételnek – vigyázni az értékeire, hogy minél kevesebb dolog legyen nála, amit egy pörgés-ugrálás közben elveszíthet vagy ellophatnak tőle. Ehhez nem lehet rossz ötlet egy Tile okoskulcstartó sem, amit akár a pénztárcára, táskára, kulcscsomóra szerelünk fel, segít megtalálni az elkallódott tárgyakat.
Az apró kütyü egy ingyenes alkalmazással, Bluetoothon keresztül csatlakozik az okostelefonhoz.
Az appban csak rá kell bökni a keresett tárgyra, és a nyomkövető azonnal csipogni kezd:
legyen a sátor bármely szegletében, vagy a színpad előtt a földön pár méteres körzetben. Nagyobb gond akkor van, ha messzebb vitték tőlünk: kajtathatunk utána, hátha újra kapcsolódik, és meghalljuk a hangját.
A Tile weboldalán 15,5 dollárért, körülbelül 4 ezer forintét rendelhetjük meg a kulcstartót. A cég egy komplett online közösséget is felépített a kütyü köré:
így más felhasználók – a többi fesztiválozó is – láthatják a közelükben lévő nyomkövetőket,
jelezhetik, ha megtalálták elveszett tárgyainkat.
A Tile egyetlen hátulütője, hogy csak iPhone és iPad készülékkel használható. Androidos telefonra és Windows Phone-ra a Nokia hasonló nyomkövetőjét: a kétféle méretben, több színben, ötezer forint körüli áron kapható Treasure Taget használhatjuk.
De hogy megelőzzük a bajt, mi van, ha egyetlen tárgyra korlátozhatjuk le azt, hogy minek kell feltétlenül nálunk lennie? Ez pedig nem más, mint a mobil. Bár már 2010 óta tesztelik, és azóta sikeresen használják az érintéses technológián alapuló fizetést, a legtöbben a Metapay által fejlesztett fesztiválkártyát szokták használni. Pedig akár arra is lehetőség van, hogy egy NFC-alapú bankkártyával vagy egy NFC-képes
okostelefonnal fizessünk a sörért és a pizzáért
– így távozáskor arra se kell várni, hogy a megmaradt összeget visszakapjuk.
Készpénzzel már négy éve nem lehet kiegyenlíteni a számlát a nagy hazai fesztiválokon: ez nemcsak biztonságosabb, de kényelmesebb és gyorsabb is, elég a leolvasóhoz érinteni a kártyát vagy a mobilt, és mulathatunk tovább.
No de, mire is van szükség, ha valaki a mobilját venné igénybe a fizetéshez is? Egyrészt nem árthat egy külső akkumulátor, mert bár rengeteg töltőpont van, ezek gyakran betelnek, esetleg a csúcsban várni kellene a telefonra.
A türelmetlenek dobjanak be egy saját "töltőpontot" az övtáskába,
bár nem ezen fog múlni, hogy tudnak-e még egy korsó sört elfogyasztani: a MobilTárcával ugyanis lemerült telefon esetén is lehet fizetni: ha az alkalmazásban a bankkártya automatikus használatát engedélyeztük. Kapacitástól függően egy 10 ezer milliamperórás akksi akár 5-6 alkalommal is fel tudja tölteni a velünk együtt megfáradt mobilt.
Viccet félretéve: hogy tényleg tudjunk az okostelefonnal fizetni, első körben kell egy NFC-képes példány. A legújabb csúcsmobilok már alapjáraton támogatják ezt az érintéses technológiát, de már a középkategóriás telefonok között is
bőven találunk ilyen készüléket.
Akinek régebbi telefonja van, a gyorsmenüben tudja ellenőrizni, hogy a wifi, mobilinternet, esetleg Bluetooth mellett megjelenik-e, és be tudja-e kapcsolni ezt az opciót.
Íme, a lista:
Szükség van egy NFC-képes SIM kártyára is, ez garantálja ugyanis az azonosítást minden egyes alkalommal, de nem kell aggódni, a szolgáltató díjmentesen cseréli üzleteiben a SIM kártyát. A magyar szolgáltatók esetében ugyanis a SIM kártyába épített alkalmazás végzi a felhasználó hitelesítését, mivel jelenleg
ez a legbiztonságosabb megoldás.
Ráadásul így egy másik mobilba is áthelyezhető, és a szükséges jelszavak megadása után a virtuális kártyák akár egy kölcsönkapott készüléken is aktiválhatók.
Ha a telefont elveszítjük, vagy ellopják, az appban tárolt azonosítók használatát a bankkártyákhoz hasonló módon lehet letiltatni. A fizetési tranzakció végrehajtását is ezen alkalmazások - a Telekom MobilTárca, és a Vodafone Wallet - végzik. Mindegyik alkalmazást ingyenesen letölthetjük androidos telefonunkra.
Sokak szerint 2015 még nem a mobilfizetés éve lesz: a szakértők szerint erre utal, hogy a nem alkalmazásalapú megoldások még nem terjedtek el igazán. Az Apple tavaly indította el az Apple Pay-t, de a magyarországi használathoz még frissíteni kellene az elfogadói hálózatot, és a bankokkal is meg kellene egyeznie a cupertinói cégnek. Új iPhone 6 ide vagy oda, nálunk az androidosok vannak előnyben mobilfizetés terén.
Igaz, az Apple csak tavaly zárkózott fel a Google mellé, hiszen az már 2006 óta próbálkozik egy alternatív fizetési megoldás elterjesztésével – de főleg sikertelenül. Az első bukta a Checkout volt, majd öt évvel később, 2011-ben érkezett a Wallet, amelyet idén brandingelnek át Paymentté: kérdés, hogy a harmadik név alatt futó funkció végre áttörést hoz-e. Ha minden igaz, a cél az lesz, hogy minden peer-to-peer, alkalmazáson és áruházon belüli fizetést egy kalap alá vegyenek.
Az Apple azonban egyértelmű sikert tudott felmutatni – legalábbis külföldön, élen az Egyesült Államokkal –, mivel
maga mellé állított számos vállalatot, bankot és bankkártya-kibocsátót.
Idén a Samsung is csatlakozott a "nagyokhoz": a Galaxy S6 pedig nem csak NFC-, de mágnescsíkos támogatást is kapott. A technológiának köszönhetően a kereskedők 90 százaléka el tudná fogadni a Samsung Payt, legalábbis ezt állítja a Samsung által felvásárolt LoopPay szolgáltató, amely több millió partnerének kínál fizetési megoldásokat.