Az Európai Unió és a Google közti harc öt éve folyik: az EU szerint a Google a minőség rovására a saját termékeit részesíti előnyben, és kereséskor a Google Shopping ajánlatait adja ki.
Bár tavaly már úgy tűnt, közel a megegyezés, idén májusban az EU bekeményített, és több bírságot szabott ki a cégre. A Google erre egy 130 oldalas dokumentumban reagált. Ebben többek között arról próbálja meggyőzni az Uniót, hogy
nem élhetett vissza piaci fölényével, hiszen a keresés egy ingyenes szolgáltatás,
és az erre vonatkozó precedensek csak fizetett szolgáltatásokra vonatkoztak.
Az Európai Bizottság 2010-ben kezdett nyomozni a Google-t érő antitröszt vádakkal kapcsolatban, miszerint a saját termékeit előtérbe helyezi a keresőmotorján - ezzel ugyanis nem csak
a fogyasztókat fosztotta meg az EU által biztosított jogaiktól,
de az uniós versenypolitikát is megszeghették.
Amennyiben a bíróság bűnösnek találja a Google anyavállalatát, az immár Alphabetnek nevezett mammutcéget, jövedelmének akár 10 százalákát is kiszabhatja büntetésképp. Ez 2014-ben
egy 6,6 milliárd eurós bírásgot jelentett volna.
Az ítélet viszont legkorábban is csak jövőre várható, a Google fellebbezésével pedig akár még 5 évig is húzódhat a per.
A Bizottság csak a Google Shopping kapcsán tudta egyértelműen kimondani, hogy a cég megszegi az EU antitröszt-törvényeit.
Az, hogy a Google saját termékeit emeli ki, nem újdonság: személyekre történő kereséskor előbbre kerülnek a Google Képekből származó fotók a Flickr és más szolgáltatókkal szemben, helyszínre történő kereséskor pedig rögtön a Google Térképeket látjuk.