Valódi temetésen búcsúznak a robotkutyáktól

sony aibo robotkutya robot kutya
sony aibo robotkutya
Vágólapra másolva!
Ma már lehetetlen javítani egy Aibót, ezért inkább rendes temetést rendeznek a robotoknak.
Vágólapra másolva!

A Sony Aibo robotkutyája a kétezres évek elejének egyik slágerterméke volt, több mint tíz éve az Origo is bemutatta a digitális házikedvencet, amely digitális kamerával és más szenzorokkal látott, és felismerte gazdája hangját is, és egyedi személyisége volt.

A világ első digitális háziállata

Első generációja 1999-ben került a boltokba, és bár annyiba került, mint egy felső kategóriás laptop, még így is húsz perc alatt eladták első háromezer példányát. Az Aibo különböző modelleiből a Sony 2006-ig összesen mintegy 150 ezer darabot adott el.

Legutolsó generációja már beszélni is tudott, ám egyre több olcsó riválisa lett, ezért 2006-ban leálltak a gyártásával. A robot kultikus státusza miatt a Sony még egészen tavaly novemberig foglalkozott a robotkutyák javításával Aibo Klinikájában. A szerviz bezárása óta azonban lehetetlenné vált az Aibók javítása - számolt be a Phys.org tudományos hírportál.

Egy késői generációs Aibo-kutya egy valódi társával Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura



A hírportálnak Nobujuki Narimacu, egy régi elektronikai eszközök javítsására specializálódott szakember úgy nyilatkozott, hogy az Aibók gazdái közül sokan élőlényként tekintenek a robotkutyáira.

A robotkutyák állatorvosai

Egy hetvenéves japán nyugdíjas, Hideko Mori nyolc éve volt egy fejlett Aibo robotkutya tulajdonosa: saját bevallása szerint sokkal kényelmesebb egy robotkutyát tartani egy valódinál, mert nem kell levinni pisiltetni - bár egyébként valódi társainak e tevékenységét is tudja imitálni lábának felemelésével.

Nemrég saját robotkutyája mozgásképtelenné vált, és hiába írt a Sony cégnek, az már nem vállalta a robot javítását. Végül egy A FUN nevű cég vállalta a robotkutya javítását: a vállalkozásban a robotkutya fejlesztésében közreműködő egykori Sony-mérnökök is dolgoznak, de még nekik is két hónapig tartott a javítás.

Ez a cég kizárólag Aibók szervizelésére specializálódott, egyik vezetője, Hirosi Funabasi szerint ügyfelei inkább állatorvosként gondolnak rájuk, a robotkutyák hibáira pedig egészségügyi problémaként hivatkoznak - például azt mondják, fáj a kutya lába.

A halott Aibókból donorok lesznek

Az AFP hírügynökségnek Funabasi elmondta, hogy sokáig tart a robotkutyák javítása, mert a pótalkatrészekből hatalmas hiány van, jelenleg tübb 180 robotkutya várakozik javításra a cégnél.

Miután már kilenc éve nem gyártják az Aibókat, az egyedüli alkatrészforrásnak a meghibásodott példányokból bontott, még működőképes alkatrészek számítanak. Ezeket azonban előbb egy valódi szertartás keretében előbb eltemetik - a múlt hónapban egy 450 éves tokiói buddhista templomban került sor a szertartásra.