A mobil elárulja, hányan vannak a tüntetésen

migráns tüntetés a nemzeti konzultáció ellen
Vágólapra másolva!
Az okostelefonok helymeghatározó funkciójának segítségével könnyedén megállapítható egy tömeg nagysága.
Vágólapra másolva!

A digitális eszközökhöz "rendelt" földrajzi helymeghatározó rendszer (geotagging) segítségével viszonylag

pontosan és gyorsan megbecsülhető egy tömeg nagysága.

Erre a következtetésre jutottak a Warwicki Egyetem tudósai, akik eredményeiket a Royal Society Open Science folyóirat legújabb számában tették közzé

A tudósok két hónapon keresztül végeztek vizsgálatokat két olyan milanói helyszínen, ahol ismert volt a látogatók száma: a Milano-Linatei repülőtéren, valamint az AC Milan és az FC Internazionale Milan otthonául szolgáló San Siro stadionban - olvasható a BBC-nek a tanulmányt ismertető összefoglalójában.

A Twitter is árulkodó

A telefonhívások, SMS-ek és a twitter-üzenetek száma, valamint az internethasználat alapján becsülték meg a tömeg nagyságát, majd eredményeiket összevetették a repülőtéri járatadatokkal és a mérkőzések jegyeladásaival. Mint kiderült, az adott módszernél mindössze 13 volt a hibaszázalék.

Különösen jó eredményeket kaptak a szurkolók számának meghatározásánál, ahol még előrejelzéseket is tudtak készíteni. A vizsgált időszakban tíz mérkőzést játszottak, és bármely tetszőlegesen kiválasztott

kilenc meccs mobiltelefonos és internetes adatai alapján meg tudták határozni, hogy hányan látogattak el a tizedikre.

Federico Botta, a tanulmány első szerzője a mobiltelefon-használaton alapuló módszer előnyeit ecsetelve mindenekelőtt azt emelte ki, hogy lényegesen gyorsabb, mint a tömeg nagyságára jelenleg alkalmazott becslési eljárások.

Még nincs mindenkinek okostelefonja

Más kutatók az eljárás pozitívumai mellett rámutatnak a korlátaira is.

"A népességnek csupán egy része rendelkezik okostelefonnal. Más a telefonhasználat célja egy repülőtéren, ahol elsősorban hívásokat bonyolítanak le, míg a stadionban többen twittereznek, utóbbi egyébként is inkább a fiatalabb és tehetősebb fogyasztók körében népszerű, ráadásul a hálózati lefedettségben is jelentős területi különbségek vannak" - sorolta aggályait Ed Manley, a University College London docense.