Startol a legnagyobb magyar portálok piactere

2015.09.08. 13:45

Nyáron elkezdődött a Hoppex tesztüzeme: az Origo, az Index és a Centrál közös, programozott hirdetési piactere segítene itthon tartani a reklámbevételeket. Mától új tartalomszolgáltatók is csatlakozhatnak a kezdeményezéshez.

Nyár közepén még csak tesztüzemben indult, a mai naptól azonban bármely új résztvevő csatlakozhat a HOPPex (Hungarian OmniPublisher Programmatic Exchange) programjához. A független hazai platform az Origót is kiadó Origo Zrt., az Indexet is kiadó CEMP, illetve az egykori Sanoma kiadványait birtokló Centrál Digitális Média részvételével jött létre.

Rubicon a technológiai partner

Az alapítás után kiválasztották a kiadói platform technológiai partnerét is, hogy a hazai piaci igényeket a lehető legszakszerűbben tudják kiszolgálni. A kiválasztási folyamat eredményeként a HOPPex a nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező Rubicon Projecttel szerződött.

"A partner kiválasztásakor fő szempont volt, hogy egy kifejezetten megbízható, nagy, nemzetközi szolgáltatót válasszunk, amely szinte minden felmerülő igényt ki tud elégíteni. A Rubicon ennek pontosan megfelel, a projekt résztvevői pedig korábban már tesztelték, és kifejezetten pozitív tapasztalatuk volt vele" - mondta Vándor Attila, a HOPPex ügyvezető igazgatója.

Mostantól lehet csatlakozni

A kezdeményezéshez a mai naptól csatlakozhatnak új tartalomszolgáltatók.

"A HOPPexet egy korábban ki nem mondott, de jól felismert igény hozta létre. Erre a legjobb bizonyíték, hogy a megalakulás óta számos tartalomszolgáltató keresett meg minket azzal, hogy szeretnének csatlakozni. Már a projekt elején is ennek a lehetőségnek a biztosítása volt az egyik fő célunk, ígymostantól csatlakozhatnak új tartalomszolgáltatók is a HOPPexhez. A tesztüzem szerepe éppen az, hogy erre a nyitásra a lehető legbiztosabb, legmagasabb színvonalú legyen a szolgáltatás" - tette hozzá Vándor Attila.

A projektben résztvevő kiadóknak csak és kizárólag a HOPPexen keresztül lesz elérhető programozott módon az inventory-juk.

A Vaterát és a Centrált erősítette eddig
Vándor Attila korábban három és fél évig a Vaterát is üzemeltető Allegro Group HU Kft.-nél volt B2C brand manager, majd idén januárig a Central Digitális Média programozott médiaértékesítési projektjeiben vett részt. Rövid kitérő után április közepétől látja el a HOPPex vezetői feladatait.

Programozott hirdetési piactér

A tervezett programozott piacteret nyújtó rendszer egy külön vállalkozásként fog üzemelni, amelynek feladata, hogy programozott módszerrel értékesítsen hirdetéseket a tagok internetes oldalain.

Erre azért van szükség, mert a digitális médiában reklámra elköltött összegek egyre nagyobb részét adják már el automatizált rendszereken keresztül ahelyett, hogy az ügynökségek és hirdetők egyesével megállapodást kötnének egy-egy portállal a hirdetések elhelyezéséről.

Ez a tendencia korábban elsődlegesen a nemzetközi közvetítőknek, mint például a Facebooknak és a Google-nek kedvezett, háttérbe szorítva a magyar piaci szereplőket. Az IAB Adex adatai szerint 2009 óta 16 százalékkal csökkent a magyar szereplők részesedése a display költésekből. A Facebookon, Google-on vásárolt hirdetések összegeinek jelentős része ugyanis az amerikai anyacégek bevételeit növeli.

A magyar prémium programozott piactér pedig a három kiadót együttesen tekintve egyedülálló módon 90 százalék körüli elérést produkál a becslések szerint. A CEMP, a Central Digitális Média és az Origo közös DKT-adatai is kiemelkedőek: együttesen, havi átlag 1,1 milliárd oldalletöltést tudnak felmutatni 2015-ben.

Hazahoznák a reklámbevételeket

A HOPPex célja az, hogy a hazai szereplőknél maradhasson az online reklámbevételek minél nagyobb része. A bevételek megtartásához pedig arra van szükség, hogy az ingyenes hírtartalmak jó minőségben elérhetők maradjanak a magyar weben is, a médiatartalom-szolgáltatók programozott értékesítési tevékenysége hatékonyabbá váljon, hiszen ez biztosítja a magyar szereplők versenyképességét.

A kezdeményezést tavaly októberben, az Internet Hungary konferencián jelentették be.

Az Origo, a CEMP és a Central Digitális Média részvételével létrejött HOPPex az IAB Hungary tagja. A Magyar Reklámszövetség keretein belül 2008 novemberében létrejött tagozat a nemzetközi Interactive Advertising Bureau (IAB) szakmai szervezet magyarországi képviselője.

Mit kell tudni a HOPPex-ről: