Teljesen új rendszerből tanulhatnak a gyerekek

2015.09.04. 16:00

A digitális oktatás gyerekcipőben jár, míg az informatikaórák száma csak csökken. Igény pedig lenne rá, hogy a diákok megtanulják, hogyan használhatják ki igazán az okostelefont, és ne csak a Facebook és az Angry Birds menjen.

Bár a Nemzeti Kerettanterv általános iskola 1-4. osztályos tananyaga tartalmaz "Technika, életvitel és gyakorlat" kitételt, amiben például energiatakarékosságot és zsebpénzbeosztást is tanulnak, számítógéppel a diákok először 5. osztályban, 11-12 évesen találkoznak iskolai környezetben, legalábbis a kerettanterv szerint.

Az UNESCO tudományos célokra 9 éves kortól ajánlja a számítógép-használatot az iskolákban, mert "a tanulássegítő szoftverek jótékony hatásában nem lehet kételkedni".  A magyar iskolákban azonban az ilyen szoftverek használata eddig egyáltalán nem volt jellemző, mivel magyar nyelvű tananyag alig volt elérhető.

Már nem kell könyvből tanítani

E hónaptól azonban változik a helyzet: élesben is elindul a Nemzeti Közoktatási Portál, melynek célja, hogy digitális formában is hozzáférjen a tananyaghoz minden diák.

Több tankönyv és munkafüzet is letölthető lesz, illetve oktatóvideók segítik a gyerekeket a felkészülésben.

Már csak okoseszköz kéne:

Sajnos a kipróbáltak között volt olyan tankönyv, aminek betöltése a böngészőt fagyasztotta le, és az általam kipróbált interaktív, tanulást segítő feladatok nem jelezték, hogy helyesek-e a megadott válaszok, a kattintható térképek pedig, úgy tűnik, statikus képek.

A legtöbb feladat nem interaktív: a lenti kép a 10. osztályos történelemkönyvhöz tartozó, PDF formátumban letölthető példa.

Digitális vagy csak digitalizált tananyag?Forrás: OFI

Pedig a diákok maguktól nem találják meg az interneten elérhető segédanyagokat, sőt, Koren Balázs matematikatanár szerint a legtöbb gyerekben fel sem merül, hogy online keressenek segítséget vagy pluszinformációt az órán elhangzottak kiegészítésére.

Nem használják ki a mobilt

A budapesti Fazekas Mihály Gimnázium tanára az Origónak elmondta: a diákok a Facebookot tökéletesen tudják kezelni, de a házi feladat megoldását már nem feltétlenül tudják, hol keressék a neten.

Az alapvető informatikai készségek tanításának az iskolai oktatásban jelenleg nincs meg a helye - mondja - pedig a keresésről, vagy épp a közösségi oldalakról beszélni kellene.

Szerinte a diákok egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy amit online megosztanak, az ki mindenki számára lesz látható. Nem látják át, mennyire nehéz lesz eltávolítani egy-egy bulifotót, aminek csak az elkészülte is sokszor a kiskorúak törvényszegését bizonyítja.

Nekünk még kígyó, nekik madarakFotó: Origo

Koren szerint a diákok ugyanúgy használják az okostelefont, mint mi annak idején egy Nokia 3210-es butamobilt. "Csak kígyó helyett Angry Birdsszel játszanak, SMS helyett pedig Messengeren üzengetnek."

Egyetemen se lesz jobb

Elmondása szerint a játékok, moziműsor vagy buszmenetrend keresése megy, de az nem merül fel bennük, hogy például matekérettségire felkészítő vagy nyelvtanuló applikációkat használjanak.

Egyszerűen azért, mert senki sem hívja fel a figyelmüket arra, milyen lehetőségeket rejt magában a kezükben lévő okostelefon.

Ez pedig egyetemen se változik. Koren Balázs hiába hitte, hogy az általa, Okostelefon a matematikaoktatásban címmel tartott órán bemutatott applikációk a legtöbb résztvevő számára ismerősek lesznek, kevés ilyen diák akadt. Viszont miután megismerték az appokat, már könnyedén ment a használatuk.

Háttérbe szorul 

A digitális írástudást meghaladó készségek oktatása szintén úgy tűnik, hogy háttérbe szorul. A 2012-es kerettanterv-módosítás szerint az informatika oktatása heti 2 órára csökkent gimnáziumban, és csak a 9-10. évfolyamban kötelező azok számára, akik nem akarnak emelt szinten érettségizni a tárgyból.

Igény lenne a friss informatikai oktatásraForrás: AFP/Fred Dufour

Ez a szakértők szerint probléma: az informatikai írástudás terjesztésére hivatott Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) elnöke szerint az informatikaoktatás hiánya 11-12. osztályban azt jelenti, hogy a tanárok nem tudnak "friss, aktuális informatikai ismereteket" átadni a fiataloknak. Pedig erre jól láthatóan lenne igény: informatikai tanulmányi versenyeken évente 12-13 ezer fiatal vesz részt.

Az ECDL vizsga sikeres letételéhez - ami egy nemzetközileg elismert, magabiztos digitális írástudást jelez - 210 óra szükséges. Az általános iskolákra és gimnáziumokra érvényes kerettanterv jelenleg 164 órát ír elő.

Idén május-júniusban 114 360 diák érettségizett: 20 százalékuk választott tárgyként az informatika mellett döntött.

A középszintű informatikaérettségi írásbeli feladatainak többsége a szövegszerkesztési és táblazatkezelési programok felhasználásával kapcsolatos, az emelt szintű érettségi múlt évben ezeket a készségeket még SQL-lekérdezésekkel egészítette ki.

 

Mindent a digitális oktatásról: