A hazai videojáték-fejlesztés fénykora talán már leáldozott, a mobilplatformok azonban új lökést adhatnak a magyar alkotóknak. Eme reménysugár remek példája az Adventures of Poco Eco című alkotás, amely nem csak hogy különleges élményt nyújtó szoftver, de nemzetközi szinten is sorra gyűjti az elismerő bólintásokat.

Pedig a magyar POSSIBLE Games csapatának fogalma sem volt róla, hogy játékuk egy nap díjak halmazával tér haza külföldről. Sőt, azt sem tudták, mi sül ki belőle, lévén a Poco Ecót rendhagyó módon egy iamyank művésznevű zenész új, Lost Sounds című albumához igazították.

Az eredmény azonban túlnőtt a mindkét fél számára előnyös promóción, és egy önálló, sikert sikerre halmozó program lett belőle, mely most a legjobbakkal együtt versenyez a Unity Awards nevű díjátadón.

Ráadásul teljesen jogosan.

Az Adventures of Poco Eco egy logikai játék, melyben az a feladat, hogy a cuki, kazettát szorongató kis főszereplőt elterelgessük a pályák egyik végéről a másikig. Mivel egy zenész munkája volt a kiindulópont, ezért a környezet is szürreálisan elhelyezett hangszerekből, hangfalakból és egyéb zajkeltő eszközökből áll.

Íme a hanjegyek megmentőjeForrás: POSSIBLE Games

A játék alatt folyamatosan szól a látvánnyal összhangba hozott elektronikus zene, mely a történetben is kiemelt szerepet játszik: a sztori szerint az örök szólamok világába kell elhoznunk a békét és a tüctücöt, különben a zaj elnyomja a ritmusra épülő, egyedi univerzumot.

A Poco Eco zenei oldalánál már csak vizuális irányvonala erősebb: a játék színes, vibráló világa gyönyörűen mutat egy nagyobb okostelefon kijelzőjén, a tizennégy pálya pedig van annyira változatos, hogy elkapja az embert a "na, még ezt a helyszínt meglesem, aztán megyek aludni"-érzés.

3D-s programként felmerül az irányítás kérdése, főleg, hogy nagyon sok ilyen mobiljáték küzd nehézségekkel az érintőkijelző használata miatt. A Poco Ecóban csak rá kell bökni egy pontra, és a karakter magától elcammog odáig, illetve néha kapcsolókat aktiválva lehet továbbjutni.

Az irányítás sem teszi tönkre az élménytForrás: POSSIBLE Games

Mindehhez elég az ember ujja, jómagam pedig csak egy alkalommal találtam nehézkesnek a parancs kiadását.

Semmi sem tökéletes

Noha tálalásban követendő példa a Poco Eco, tartalom terén azért nem ártott volna kicsit jobban megerőltetnie magát a fejlesztőknek. A játék hossza nagyjából másfél óra, ami a 711 forintos árért (Androidon legalábbis, iOS-re 2,99 dollárért, azaz nagyjából 840 forintért tölthető le a program) cserébe igen csekély.

Mivel pedig a logikai feladványok nem túl nehezek, ezért könnyen végigszalad az ember a programon. Nehézségi szint nincs, mint ahogy semmilyen más ok, hogy ismét elindítsuk az alkalmazást.

A Poco Eco tehát inkább egy audiovizuális élménycsomag, semmint teljes értékű mobiljáték.

Ennek ellenére a program töretlen sikernek örvend. Összességében - a kalózváltozatot használókkal együtt - több mint 300 ezren töltötték le az alkalmazást a világ száz országából, mondta el az Origo kérdésére Góczán Gábor, a POSSIBLE Games közösségi kapcsolatokért felelős menedzsere.

A játék helyszínei egyszerre megnyugtatóak és feszültséggel teliekForrás: POSSIBLE Games

Arra a kérdésre, hogy várható-e folytatás, Góczán annyit felelt, hogy már beszéltek erről a csapatnál, egyelőre azonban korai volna többet elárulni. Ugyanakkor a stúdió az említett mobilplatformokon túl is végez progamozási kísérleteket, eztaz általuk preferált Unity nevű technológia is elősegíti.

A Unity egy viszonylag olcsón licencelhető motor, mely teljesen platformfüggetlen, azaz mobilokra ugyanúgy lehet dolgozni vele, mint mondjuk PC-re vagy konzolokra - Gulyás Tibor vezető fejlesztő szerint többek között ezért esett a választásuk rá. Sőt, az is a Unitynek köszönhető, hogy a játék ennyire gyorsan elterjedhetett (nemcsak az iTuneson és a Google Playen kapható, de a Taiwan Telecom és a Xiaomi saját alkalmazásboltjaiban is).

Bár egy nagyon sokoldalú és programozói értelemben hálás technológiáról van szó, a videojátékok rajongói körében kicsit hírhedt is, mert a jó ára miatt nagyon sok hozzá nem értő fejlesztő készít vele fizetős, de alacsony minőségű programokat.

A világ nem csak gyönyörű, de változatos isForrás: POSSIBLE Games

A Unity fejlesztői persze mindent megtesznek azért, hogy az általuk évek óta frissített kód jó híre megmaradjon. Többek között ezért alapították a fent említett Unity Awardsot is, mely egy internetes díjátadó, ahol a zsűri megszűri a benevezett unitys játékokat, majd a felhasználók közreműködésével választja ki a győzteseket.

A Poco Eco két kategóriában is versenyez a hatból: a legjobb 3D-s látványért, valamint a közönségkedvencnek járó díjat zsebelheti be.

A mezőny erős, olyan játékok szerepelnek a magyar srácok munkája mellett, mint a francia óriáskiadó Ubisoft Grow Home című alkotása, vagy épp a japán Square Enix Mobious Final Fantasy című, monumentális szerepjátéka.

A srácok persze mindenkit arra kérnek, hogy egy szavazattal segítsék hozzá őket a győzelemhez. Az eddigi tizennyolc szobrocska mellé ugyanis (melyek között egy Cannes-i bronzoroszlán is megtalálható) elfér még egy tizenkilencedik, húszadik, akárhányadik.

Egy biztos: én drukkolok nekik.