Régi elmaradását pótolja ma a Microsoft az Office 2016, új irodai programcsalád megjelentetésével. Nyílt titok, hogy a Google igen csak előtört saját dokumentumkezelőivel és hozzácsatolt tárhelyével, ezt pedig sokáig nem lehet szó nélkül hagyni.
A redmondiak előnye pedig éppen az, hogy a legtöbb irodában bizony még Windowst, illetve Outlook levelezést, s úgy általában Office-t használnak.
A mai nappal a teljes irodai programcsomag megújul: egyebek közt a Word, Excel, Powerpoint, OneNote, Outlook és Access. Az Office 365 előfizetéssel rendelkezők mától letölthetik, illetve érkezik a dobozos verzió is a boltokba.
A kis- és középvállalati szegmens már jövő hónaptól, míg a nagyvállalatok jövő év elejétől
automatikusan megkapják a frissítést.
Persze ha a cég bejelentkezett a First Release programba, azonnal megkapja az új kiadást: ezzel egyben segítik is a szoftver tesztelését visszajelzéseikkel.
A Microsoft hasonlóan a Windows 10-hez, mint egy folyamatosan megújuló szolgáltatásként tekint az Office-ra. Mindig jönnek új funkciók, applikációk, ahogy augusztusban is történt, amikor megjelent a Sway.
A következő negyedévben a már elérhető előzetes (preview) verzióban megjelenik az Office 365 Planner: ez már egy csoportmunka támogató eszköz. Azonkívül, hogy feladatokat (task) lehet hozzárendelni a felhasználókhoz, frissíteni őket, ez integrálódik az általuk használt dokumentumokba, és beszélgetésekbe is.
Az Office 365 tagja, a OneDrive for Business is átalakul: az üzleti felhőtár új felhasználói felületet kap, konfigurálhatóbb, megbizhatóbb lesz, egy új szinkronizációs motorral szerelik fel - mind Windows-, mind Mac-kliensen -, és az elérhető tárhely mérete is "szignifikánsan" nő - legalábbis ezt ígéri a Microsoft.
Az új Office egyszerre lesz online és offline programcsalád. Kulcsszavai a produktivitás és együttműködés, avagy
sokan és gyorsan
- legyen szó akár 8, akár 120 alkalmazottról.
De miről is van szó? Mint Satya Nadella Microsoft-vezér fogalmazott még a Windows 10 júliusi megjelenésekor, a cég a produktivitásra teszi a hangsúlyt mind a magánélet, mind a munka terén. Ennek pedig az egyik zászlóshajója az Office és az Office 365 programcsalád.
Jobbá tenni az életet”
Ha belegondolunk rengeteg féle eszközt használunk, sokféle operációs rendszerrel: androidos mobilt, windowsos tabletet, Mac számítógépet, a lista hosszú, hogy ki min levelezik, vagy dolgozik. És akkor a földrajzi távolságot nem említettük: egy távoli rokon, Londonban élő barát, a cég indiai, németországi munkatársa, akivel együtt kell működni.
A technológia pedig halad előre:
ma már elsősorban vizuális tartalmakat kell előállítani ahhoz, hogy felkeltsük a figyelmet,
és a lényegre irányítsuk az emberek tekintetét -
ez nem csak a médiában igaz, de egy prezentáció, összefoglaló esetén is.
Ilyenkor rendkívül fontos, hogy azonnal elérjük az utoljára használt dokumentumot, vagy meg tudjuk osztani a pénzügyi jelentésről szóló táblázatot valós időben több kollégával is, nekik megadjuk a megfelelő jogosultságot, akkor is, ha épp a világ különböző pontjain vannak, kezükben különböző készülékekkel.
Ezen kihívásokra válaszul készült el az Office 2016 - fogalmazott Vincze Tibor.
Ez már nem csak egy eszközhalmaz, mint egy szerszámkészlet a táskában,
Az új applikációk már minden felületen ugyanúgy néznek ki, ugyanúgy elérhetőek, szinkronizálhatóak, legyen nálunk egy iPad, egy androidos mobil, laptop, vagy PC.
Persze az Office 2016-ot is - mégiscsak redmondi termék - Windows alatt lehet majd leghatékonyabban használni. Jó példa erre a Hello biometrikus bejelentkezés hozzákapcsolása: így nem csak a rendszerbe, de rögtön az irodai programokba is belépünk,
a fájlokhoz, dokumentumokhoz is hozzáférünk bármely készüléken.
A Cortana, virtuális asszisztens integráció abban segíthet, hogy például egy beszélgetésben megjelenő találkozót rögtön felvegye a naptárba.
Az új univerzális rendszernek hála nem számít, ha egy fájl a telefonon van. A Continuum funkcióval
egy zsebből elővett mobil is lehet PC.
Elég kijelzőre kötni, illetve billentyűzettel, egérrel párosítani, s teljesértékű asztali felületet kapunk, azon dolgozhatunk.
A webapplikáció után az új Office is megkapta a Tell me szolgáltatást. Ez a régi gemkapocs súgó továbbfejlesztett változata, egy hangvezérlésű kereső, amellyel a különböző funkciókra kereshetünk rá, mint például hogyan tudunk beszúrni egy képet. Ekkor rögtön ahhoz a menühöz, funkcióhoz ugrunk, sőt rögtön végre is hajtja az adott parancsot a Tell me.
Így próbálja a Microsoft összefogni a programok egyre bővülő funkciótárát. Hogy ne kelljen keresgélni, mi hol található, melyik menüben.
Akinek újdonságként hat a program, az se fog elveszni.
A kereső mesterséges intelligencia segítségével figyeli szokásainkat is, illetve az éppen futó folyamatokat, így releváns információt ad egy keresésre. Így például ugyanaz a felhasználó megkapja automatikusan az eddig neki megadott jogosultságot egy dokumentumhoz. Vagy monitorozza miket nyitottunk meg, és ha csatolmányt akarunk egy levélhez rendelni, azokat dobja fel, nem kell kikeresni a mappákon belül.
A szavakra való keresés is egyszerűsödik: elég jobb gombbal kattintani a dokumentumban egy kifejezésre, majd a Smart Lookuppal keresni. Applikáción belül nyitja meg a találatok listáját, így el se kell hagyni az ablakot. Ennek egyetlen hátránya, hogy a cég saját keresője, a Bing eredményeit dobja ki.
A nyáron megújult (és a héten épp összeomlott) Skype is beépült az alkalmazásokba, így anélkül, hogy elhagynánk például a szerkesztést, tudunk a munkatársakkal egyeztetni, segítséget kérni, akár konferenciahívást folytatni.
A megosztott OneNote jegyzettel pedig multimédiás tartalmakat érhet el több felhasználó egyszerre.
A biztonságról sem feledkeztek meg, ezt a folyamatos frissítések által garantálják nagyvállalati szinten is. Ami újdonság e téren az a késletett frissítés: órákkal, napokkal tolhatjuk el, hogy a cégen belüli validáció is végbe tudjon menni.