Az év egyik legjobb és legelismertebb videojátéka lett a Metal Gear Solid V, de a kiadónak mégsem kellett a vezető fejlesztő. Méltatlan meghurcolás és rendkívül kínos, ellentmondásos kommunikáció közepette hagyta el csapatát az ipar egyik legnagyobbja.

Az ügy még idén márciusban kezdődött, amikor az évek óta várt Metal Gear Solid V: The Phantom Pain hivatalos honlapjáról váratlanul eltűntették Kodzsima Hideo játékfejlesztő nevét, és csapata logóját is. A rajongók értetlenkedve kérték számon a kiadó Konamit, ők akkor azonban még kategorikusan cáfolták a kirúgásról szóló híreszteléseket.

Azt se tudtuk, mi történik

Kodzsima neve hol lekerült, hol visszakerült a borítóra, eközben pedig a csapat minden hivatalos oldalát és csatornáját törölték, de tulajdonképpen senki nem mondta ki, mi történik.

Kodzsima a Microsoft 2013-as E3 rendezvényénForrás: AFP/Kevork Djansezian

Ettől függetlenül a kulcsszereplők nem maradtak csendben. Kodzsima Twitter-oldalán utalt távozására egy "Heading off" (távozóban) üzenettel, Donna Burke szinkronszínésznő pedig konkrétan ki is mondta, hogy a Konami sajnos kirúgta a dizájnert.

Aztán csak kibújt a szög a zsákból. Alig egy hónappal a történtek után a Guillermo del Toro közreműködésével, és a The Walking Dead című tévésorozat egyik sztárjának főszereplésével készülő Silent Hills horrorjátékot is lelőtte a japán kiadó.

Mivel a szoftver szintén Kodzsima csapatának munkája lett volna, ekkor már készpénznek lehetett venni, hogy a cég és a fejlesztő útjai valóban elválnak. Később meg is erősítették, hogy a Metal Gear Solid V lesz az utolsó közös munka.

Embertelen körülmények

A cég már jó pár évvel ezelőtt elindult a mobiljátékok piaca felé, így akik inkább a nagyobb volumenű programok fejlesztésében vettek részt, azokat a Konami elkezdte kiköhögni magából.

Norman Reedus a lelőtt Silent Hills című játékbanForrás: Konami

Egy augusztusi jelentésből kiderült, hogy azokat a dolgozókat, akiknek már nem vették hasznát, nem rúgták ki, hiszen úgy végkielégítést kellett volna fizetniük nekik.

Helyette megszégyenítő, munkakörükbe egyáltalán nem tartozó feladatokkal bízták meg őket, mint a mosogatás, vagy a felmosás.

Így elérhették, hogy maguktól hagyják el a céget. A vezetőség még az aktuális dolgozók Facebook-oldalát is figyelte: aki kifejezte együttérzését volt kollégái felé, akár csak egy lájk formájában is, azonnal a fekete listára került, és hamarosan hasonló sorsra jutott.

Annak sem sokkal jobb, aki a cégnél maradhatott: a dolgozókat kamerákkal figyelik, hogy percre pontosan betartják-e a szüneteiket, ha pedig valaki késik, hangosbemondón olvassák be az illető nevét, hogy így szégyenítsék meg.

Elszállt a költségvetés

Lehetséges, hogy Kodzsima az embertelen munkakörülmények miatt hagyta el a céget, de van a történetnek egy másik oldala is. A Metal Gear Solid V költségvetése ugyanis az egekig szállt: az eredetileg tervezett negyvenmillió dolláros büdzséből végül nyolcvan lett, ráadásul a játék megjelenését folyamatosan csúsztatták.

A játék nagyszerű lett, de a költségvetés végül elszálltForrás: Konami

Utóbbi betudható a dizájner maximalizmusának: csapatával legtöbbször évekig ül egy-egy szoftveren, ami végső soron kiemelkedő játékot eredményez, de a mai üzleti modellek világában nem túl kifizetődő, így elképzelhető, hogy Kodzsimának ezért kellett mennie.

Nekünk nagyon megérte

Hogy a Konami számára megtérül-e a méregdrága Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, még nem tudni. Az viszont biztos, hogy a játékosoknak kevés okuk van panaszra. A program az 1987-ben kezdődött lopakodós Metal Gear-sorozat befejező darabja, és nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy méltó búcsú az egyik legnépszerűbb szériától.

A szoftver az 1980-as években játszódik, főhőse Snake, egy legendás katona, aki 9 év kómából ébred fel egy ismeretlen kórházban, hiányzó bal karral. Snake-et és csapatát a legutóbbi epizód végén komoly támadás érte: a katona már csak árnyéka egykori önmagának, de bosszút esküszik azokon, akik megsemmisítették seregét.

A mi feladatunk lesz új sereget építeniForrás: Konami

A történetről legyen elég ennyi, a Metal Gear játékok alapvetően csavaros és lineáris történetvezetésükről híresek, most azonban meglepően visszafogott szerepet kapott maga a sztori. Ez egyáltalán nem baj, hiszen a program így az újoncok számára is megközelíthetőbb. A legnagyobb katarzist persze a régi veteránoknak nyújtja.

Aki nem ismeri az elődöket, csak érdeklődéssel, aki viszont igen, az csodálattal fogja figyelni az ötödik rész stílszerű, zseniális befejezését.

Miénk az egész csatatér

A Metal Gear Solid V a sorozat első olyan darabja, amely nyitott világban játszódik: egy hatalmas afganisztáni, és egy legalább akkora dél-afrikai területet járhatunk be, melyeket komoly katonai haderők tartanak uralmuk alatt.

A játék folyamatosan kínálja a küldetéseket, amiket ezeken a színtereken elvégezhetünk, de ha akarjuk, kedvünkre kiiktathatjuk az összes ellenséges bázist, mindenféle különösebb cél nélkül.

Lóháton bejárhatjuk az egész sivatagotForrás: Konami

A területeket bejárhatjuk lóháton, kamionnal, dzsippel, tankkal és helikopterrel is, de magát az akciót mindig érdemes gyalogosan végezni, hiszen a cél elsősorban a lopakodás.

Bár a játék lehetőséget biztosít az esztelen rambózásra is, egyértelműen azt jutalmazza inkább, aki észrevétlenül, minél kevesebb áldozattal viszi véghez a feladatokat. Ugyanúgy a történet végére juthatunk, ha mindenkit ledarálunk, de a legjobban akkor járunk, ha nem vesznek észre, és nem ölünk meg senkit.

Helyette altatófegyverekkel, fojtószorítással, vagy éppenséggel egy jókora fejbevágással érdemes kiiktatni az ellenfeleket. A játék ezért megjutalmaz, hiszen Kodzsima hatalmas pacifista, és ez eddig minden szoftverén érződött, hiába volt központi témájuk a háború.

Gyakorlatilag lehetetlen abbahagyni

Persze épp az a legszebb a Metal Gear Solid V-ben, ami elődeiben is: hogy mindez teljesen ránk van bízva. Elképesztő, hányféleképpen alakulhatnak a legapróbb konfliktusok is, nemhogy a fő küldetések.

Társat is vihetünk magunkkal a küldetésekreForrás: Konami

Ennyi rejtett tartalommal még egyik korábbi epizód sem rendelkezett, de ha már csak az elődnél kétszázszor nagyobb területet, a több száz fegyvert és uniformist, a választható társakat, a járműveket vesszük figyelembe, már akkor elégedettek lehetünk.

Az összesen 50 fő- és 157 mellékküldetés végigvitele akár kétszáz órába is telhet, főleg ha hajlamosak vagyunk - márpedig hajlamosak leszünk - átadni magunkat a szabad játéktérnek.

Abba már bele sem fogok menni, hogy a szoftver alapvetően egy saját hadsereg és hadiközpont felállítását is elvárja, és missziók közben folyamatosan gyűjtenünk kell az új harcosokat, beosztani őket a megfelelő pozícióba, ellátmányt biztosítani nekik, és a többi.

Egy ilyen zseni nem ezt érdemelte

A Metal Gear Solid V: The Phantom Pain egyértelműen az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb videojátéka. Csakis olyan címekkel lehet egy mondatban említeni, mint a Grand Theft Auto V, vagy a The Witcher 3.

A szoftver sorra kapja a legmagasabb elismeréseket, a szakma és a játékostársadalom egy emberként szalutál előtte, s mégis, Kodzsima Hideo életművén méltatlan csorbát ejtettek, mikor levették a nevét a borítóról.

Snake utolsó bevetését imádják a játékosokForrás: Konami

Ő, és a csapata az elmúlt tíz évben egyetlen középszerű programhoz sem adta nevét.

Nem érték be kevesebbel, csak a legjobbal.

A Metal Gear Solid játékok sosem voltak azok az évente megjelenő fejőstehenek, amiket a pénzes kiadók igazán szeretnek. Ellenben egyedülálló minőséget képviseltek: ezt pedig mindig is értékelték a gamerek, s honorálták keményen megkeresett keresetük egy részével.

Éppen ezért hiába vették le a nevét szinte minden játékról, amihez valaha köze volt, mi, akik végigkövettük ezt a sorozatot, tudjuk, hogy ez Kodzsima Hideo hagyatéka, és ezt senki nem veheti el tőle.

A Metal Gear Solid V: The Phantom Pain PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360 és PC platformokon érhető el.