15 éves fiú lehet a legnagyobb kibertolvaj

2015.10.27. 11:01

Az ág is húzza a brit TalkTalk telekommunikációs céget. Egy kibertámadás során több millió ügyfél banki adatait szerezhették meg a támadók. A rendőrség egy 15 éves fiút tartóztatott le az ügyben.

Egy 15 éves fiatalembert tartóztattak le Észak-Írországban a TalkTalk telekommunikációs cég elleni kibertámadással kapcsolatban. Ez az első fejlemény azóta, hogy kiderült: október 21-én támadás érte a szolgáltató rendszerét, és vélhetően több mint 4 millió ügyfél banki és személyes adataihoz fértek hozzá a támadók.

A fiút a számítógépes visszaélések ellen hozott törvény (CMA) alapján tartóztatták le. A rendőrök ki fogják hallgatni. Több részletet egyelőre nem közöltek ezzel kapcsolatban, így azt sem lehet tudni, hogy maga a fiú követte-e el a támadást, és ha igen, egyedül csinálta-e.

A TalkTalk oldala órákig elérhetetlen volt a támadás utánForrás: AFP/Leon Neal

A brit szolgáltató továbbra is az ügyfelek türelmét kérte. Létrehoztak egy dedikált honlapot is, ahol folyamatos tájékoztatást adnak.

Hibázott a szolgáltató?

Már harmadjára néz szembe komolyabb biztonsági incidenssel a TalkTalk az elmúlt 10 hónap során. A cég vezetőit bekérték parlamenti meghallgatásra, a képviselők előtt arról kell számot adniuk, hogyan juthattak hozzá a hackerek az ügyfelek banki adataihoz.

"A biztonsági előírásaink messze sokkal szigorúbbak, mint a konkurenciának" - mondta Dido Harding elnök-vezérigazgató. A brit alsóház ugyanakkor külön vizsgálatot indított ennek kiderítésére, ahogy a rendőrség is nyomoz.

Elsősorban arra kíváncsiak, a TalkTalk megtette-e a szükséges intézkedéseket az általuk tárolt információk megvédésére. Ha nem, akkor akár 500 ezer fontos pénzbüntetést is kiszabhatnak. Ez viszont meg se kottyan majd a mamutcégnek, hiszen éves árbevétele 1,8 milliárd fontot is kitesz.

Kiüríthetik a számlákat?

"A TalkTalk felelőssége hatalmas lehet" - fogalmazott Adrian Culley biztonsági tanácsadó, egykori nyomozó, aki a '63-as nagy vonatrabláshoz hasonlította a történteket.

A cég viszont ragaszkodott hozzá, lehetetlen, hogy az ügyfelek elveszítsék megtakarításaikat a kibertámadás hatására.

Óriási a veszteség
Nemcsak az ügyfelek, de a befektetők bizalma is megrendült a sorozatos támadások és adatszivárgás hatására. Főleg, hogy azt is megkérdőjelezték, a cég megtette-e a szükséges lépéseket az információk megóvására.
A telekommunikációs cég részvényei hétfőn 12 százalékot estek, a TalkTalk eddig körülbelül 360 millió font (azaz 155 milliárd forint) veszteséget könyvelhet el múlt csütörtök óta.

A legtöbben arra kíváncsiak ugyanakkor, hogy fogják-e kárpótolni az ügyfeleket, és ha igen, miként, illetve lesz-e lehetőség a hűségidő lejárta előtt pluszdíj nélkül felmondani a meglévő előfizetői szerződéseket. A TalkTalk közölte, csak azon valószínűtlen esetben tekintenek el a kilépési díjtól, ha bebizonyosodik, hogy a kibertámadás miatt megcsapolták egy ügyfél bankszámláját.

Nem az első eset

2014 novemberében egy adathalász-támadás során több tucat ügyfél adatait szerezték meg, majd ürítették ki bankszámláikat. A TalkTalk a Guardian információi szerint azóta sem fizetett kárpótlást az érintetteknek, mondván nem a pénzügyi adatok szivárogtak ki.

Kapcsolódó: