Az európai internet jövőjéről döntenek

2015.10.27. 13:47

Az internetsemlegességről szavaz az EU Strasbourgban. Habár az nem kérdés, hogy egy ilyen jogszabály Európában is elkél már: lehet, hogy éppen azok (a felhasználók) vesztenek rajta, akiknek a védelmében létrehoznák. 

Nem kisebb dologról, mint az internsemlegességről szavaz az Európai Unió. (A végső döntésről itt olvashat.) Céljuk, hogy a szolgáltatók és tartalomgyártók csatájától megvédjék a felhasználót, hogy továbbra is minden információhoz ugyanúgy hozzáférhessen. 

Németország, Franciaország és más uniós tagállamok ennél is tovább mennének, és az internethez való hozzáférést felvennék az alapvető emberi jogok közé.  Lévén a mai modern világban nehéz elképzelni, hogy internet nélkül az ember szabadon ki tudja fejezni a gondolatait, véleményét. 

A felhasználók lesznek a vesztesei az új jogszabálynak?Forrás: Thinkstock

Szakértők azonban attól tartanak, hogy éppen azok lehetnek az új jogszabály vesztesei, akikért létrehoznák: a felhasználók.  Ahogy az internet atyja, Tim Berners Lee is fogalmazott: "Ha jelenlegi formájában fogadják el, akkor az innovációt, a szólásszabadságot és a magánszférát veszélyezteti majd, ahogy hátraveti Európát a digitális gazdasági versenyben." 

Korlátozott internet?

De miről is van szó: hogyan lehet megsérteni a netsemlegesség elvét? Ha például egy szolgáltató úgy dönt, hogy az általa üzemeltetett hálózaton a felhasználók csak bizonyos tartalmakat érnek el. Ezzel vádolták meg a Facebook Internet.org kampányát is. 

A Föld kétharmadát kötné be a világhálóra a FacebookForrás: Origo

Mark Zuckerberg a világ szegényeinek juttatna internetelérést. Azoknak, akik egyébként nem tudnak megvenni egy okoseszközt, vagy előfizetni egy adatcsomagra. Hátránya viszont, hogy az internet csak egy kis szeletét kívánta megosztani, például a konkurens Google szolgáltatásait, így YouTube-videókat nem lehetett vele elérni. 

Ez egyenlőtlen helyzetet teremt a tartalmak között, azaz sérti a netsemlegességet – bár üzleti szempontból kétségkívül érthető, miért nem akarja a Facebook, hogy Google-terméket használjunk.

A piaci érdek azonban nem ütközhet a felhasználó érdekével - éppen ezt akarják megóvni az EU-ban is. 

Amerikai bevédte a felhasználóit

Az Egyesült Államokban már odáig fajult a helyzet, hogy a tartalomgyártók (mint a Netflix vagy a YouTube) és az internetszolgáltatók (például A&T, UPC, Vodafone, Telekom) között dúló harcba fentről, politikai szinten kellett beleszólni, hogy megvédhessék a felhasználókat. 

A Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) februári döntése értelmében a szponzorált tartalmak törvénytelenek. Ez magában foglalja azt, hogy ha egy oldalt vagy szolgáltatást gyorsabban érünk el (kvázi mert a tulajdonosa fizetett érte a szolgáltatónak), ha más jogszerű oldalak és szolgáltatások nem érhetőek el, illetve ha ezek lassú sávra kerülnek. 

Tavasszal úgy tűnt, Magyarországra is begyűrűzik az internet semlegességét érintő vita. A UPC ügyfelei három napig nem érték el például az RTL Klub és a közmédia oldalait.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK