Az Activison Blizzard a játékvilág egyik leggazdagabb cégeként gondolt egy nagyot, és 5,9 milliárd amerikai dollárért szőröstül-bőröstül felvásárolta a Candy Crush Saga című mobilos és facebookos játék fejlesztőjét. Forintba ekkora összeget átültetni sem érdemes, jobb összehasonlítási alap, hogy a Disney annak idején mindössze 4 milliárd dollárt fizetett a teljes Star Wars birodalomért, Darth Vaderestül, aranybikinis Leia hercegnőstül. De mi ér ennyit egy látszólag egyszerű logikai játékban? Megtérülhet-e valaha a befektetés? És a legfontosabb: eljutunk-e valaha cukorkaföld határára?

A techcégek néha eszelős összegekért vásárolnak fel ilyen-olyan vállalatokat. Ennek oka lehet előrelátás, hóbort, sőt akár félelem is, hisz ha egy kisebb startup olyat tud, amit a nagyok nem, eladhatja azt a konkurenseknek, ezért néha jobb elővigyázatosnak lenni és letenni egy nagyobb összeget az asztalra.

Mert bizony van az a pénz.

A Candy Crush Saga című videojáték alkotói is meghajoltak az Activision Blizzard játékkiadónak, amikor a cég 5,9 milliárd dollárt, azaz csaknem 1,7 billió forintot ajánlott értük. Így a King nevű, elsősorban mobilra és Facebookra dolgozó csapat olyan patinás videojáték-szériákkal került közös tető alá, mint a Call of Duty, a Warcraft vagy a Diablo.

Riccardo Zacconi, a King vezérigazgatója nagyon örült a tőzsdénekForrás: AFP/Andrew Burton

A King tavaly tavasszal ment a tőzsdére, akkor több mint 7 milliárdra becsülték az értékét. Ez részvényenként 22,5 dollárt jelent (6500 forint), ami azonban hamar esni kezdett, hisz a cégnek a Candy Crusht leszámítva csak apró fejlesztései voltak.

A kiadó végül 18 dollárt fizet a részvényekért, ez 20 százalékkal több azok valós értékénél.

Bár eltérő iparokról van szó, sokkoló összehasonlítási alap, hogy a Disney három éve ennél kevesebbért vásárolta fel a Lucasfilmet, azaz a Star Wars-birodalom összes jogát. A cég azóta komoly reklámhadjáratot folytat, mindent a decemberi új film premierje köré épít, és ezt olyan jól teszi, hogy lassan a borzalmas előzménytrilógiáról is megfeledkeznek a rajongók.

Elmondható tehát, hogy az Activision Blizzardnak nagyon kellett a Candy Crush.  A kérdés csak az, hogy miért.

Mindenki nyer

Ahhoz, hogy ezt megválaszoljuk, tudni kell, miféle szoftverről van szó. A Candy Crush Saga egy logikai játék, lényege, hogy az égből potyogó cukorkák, csokikockák és egyéb finomságok összepárosításával túljussunk az egyre nehezedő pályákon.

A Candy Crush nemrég folytatást is kapott, a Soda Saga azonban nem érte utol elődjétForrás: AFP/Joe Raedle

A grafika színes, gyerekbarát, és úgy általában minimalista. Látszik rajta, hogy a fejlesztők célja az átláthatóság volt: minél többen, minél könnyebben függhessenek rá a virtuális édességre.

A játék először a Facebookon jelent meg,  ezt követték a mobilalkalmazások, most pedig már Windows 10-en is elérhető. A King együttműködést kötött a Microsofttal, így amikor valaki a legújabb Windowsra frissít, automatikusan megkapja a Candy Crusht.

Az agresszív terjeszkedés mellett a King folyamatosan bővíti a programot.

Annyi pályát terveztek hozzá, hogy lehetetlen végezni vele. Amint valaki befejezné a játékot, érkezik egy tucat újabb szint, további kihívásokkal.

A Candy Crush ingyen játszható, de természetesen bevétel nélkül senki sem fizetett volna érte milliárdokat. A King úgynevezett mikrotranzakciókkal tette jövedelmezővé a programot.

A Candy Crush több száz pályáján szinte lehetetlen fizetés nélkül átjutniForrás: AFP/Philippe Huguen

A játékosoknak öt életük van, azaz ennyiszer ronthatnak el egy pályát. Ha elfogynak, akkor vagy kivárják, hogy még termelődjön újabb élet (ez sok idő), vagy körbeküldenek egy igénylést a Facebookon, ezáltal mások figyelmét is felhívva a játékra. Végül akad egy harmadik opció: életeket vásárolni is lehet.

Sőt különleges képességű cukorkákat, úgynevezett serkentőket is lehet venni, ezekkel könnyebbé válik a játék.

Ha elegünk van, fizetünk

Elméletileg nincs olyan dolog a Candy Crushban, amiért muszáj fizetni, a legnehezebb pályákra érve viszont egyre kisebb az esélye, hogy puszta szerencsével vagy ügyességgel teljesítse őket a játékos. Ennek oka, hogy a program egy nagyon komoly matematikai problémán alapszik, ezt Toby Walsh, a New South Wales egyetem kutatója állapította meg.

Mivel azonban eleinte sikerélményt nyújt, a játékos hozzászokik, hogy nyer.  Mivel pedig jó eséllyel nem matematikai géniusz, előbb-utóbb ráfanyalodik a fizetős tartalomra - így válik nyereségessé az ingyenes játék.

Ez már nem csak játék, hanem márkanévForrás: AFP/Bryan Bedder

A tavalyi üzleti évben 1,9 milliárd dollárt hozott a Candy Crush a konyhára, ebből 568 millió dollár volt a tiszta profit. Az Activison Blizzard minden bizonnyal a nagy hozam reményében vásárolta meg a céget. Ezen felül a licenc kivéreztetése szerepelhet az étlapon: jöhet a sok Candy Crush plüss, konzolos játék, film, sorozat, minden, amiből pénzt lehet csiholni.

Utóbbira remek példa az Angry Birds. A mérges madarakat szerepeltető, cuki játéksorozat akkorára nőtt, hogy nemsokára saját mozifilmet kap. És hogy, hogy nem, a fejlesztő Rovio partnerségre lépett az Activision Blizzarddal.

Már régen elkéstek

Bár a King több vasat is tűzbe tart, egyedül a Candy Crush Saga ér valamit a cég felhozatalából. Az Activision Blizzard pedig lehet, hogy rossz lóra tett, a Facebook ugyanis bejelentette, hogy leépíti a játékmeghívók rendszerét.

Azaz sokkal nehezebb lesz terjeszteni az igét, ezáltal újabb játékosokat bevonzani.

A Minecraftért a Microsoft fizetett súlyos milliárdokat, egyelőre hiábaForrás: AFP/Christian Petersen

Nem ez az első eset, hogy az egész világ szemöldöke homlokközépig szalad egy nagyköltségű felvásárlás miatt. Tavaly szeptemberben a Microsoft fizetett 2,5 milliárd dollárt a Mojang nevű cégért, aminek egyetlen valamire való fejlesztése volt: a Minecraft című videojáték.

A Microsoft pedig egyelőre nem járt túl jól az üzlettel. Az elmúlt egy évben ugyan kiadtak még egy játékot a licenc alapján, valamint lesz film is belőle, de az, hogy megért-e a cégnek milliárdokat fizetni a szoftverért, nem olyan kérdés, amit Satya Nadella szívesen feltesz magának.

Ennek oka, hogy a két cég ugyanúgy későn kapcsolt.

A Microsoft nagyon sokáig nem vette észre, hogy a független fejlesztők legjobbjai piacképes szoftvereket készítenek, csak nagy megaprodukciókban gondolkodott. Mire rájöttek, hogy tévednek, késő volt, a Minecraft-láz pedig szép lassan lecsengett. Megvették, franchie-zá akarták duzzasztani, most pedig az egész világ arra vár, hogy ebből legyen valami.

Ugyanez a helyzet a Candy Crush megvásárlásával.  Óriási üzlet, amit látva felbolydult a videojáték-ipar, jogossága pedig nem is lenne kérdéses, ha mondjuk 2013-at írnánk. A facebookos játékok népszerűsége azonban csökken. Mi tartott eddig? Egyszerű: az Activision egészen tavalyig nem hitt a mikrotranzakciós játékok sikerében.

Bobby Kotick, az Activision Blizzard feje nem fél a bukástólForrás: AFP/Scott Olson

Aggasztó adat továbbá, hogy a King szerint 2013-ban a felhasználók 70 százaléka sosem fizetett a játékért. Pedig közülük sokan az akkori utolsó pályán várták a frissítést. Azaz a varázslat működött, rászoktak az emberek a programra, valamiért mégsem nyitották ki a pénztárcájukat.

Az Activision Blizzard azonban nem aggódik.  A céget vezető Bobbi Kotick szerint most a legjobb belépni a mobilpiacra, hisz a videojáték-ipar leggazdagabb területéről van szó.

És itt van a kutya elásva:  a Candy Crush mint mobiljáték lehet értékes igazán, komoly munka lesz azonban rászoktatni a játékosokat, hogy fizessenek a szoftverbeli extrákért. Mindezt úgy, hogy a King egy külön részleg lesz a cégen belül, azaz a komoly döntéseket ezentúl is ők hozzák meg. Nekik pedig már két éve sem ment egykönnyen, hogy fizetésre bírják az embereket (sőt a bevételük tavaly csökkent), pedig e nélkül előbb-utóbb elérjük cukorkaföld határait.