Szuperszámítógéppel iktatnák ki az autóbaleseteket

törésteszt szimuláció ütközés
Vágólapra másolva!
Minden eddiginél valósághűbb, virtuális törésteszteket készítenek a Wake Forest Egyetem kutatói. A  megtörtént balesetekből tanuló szimulációk figyelembe veszik az emberi tényezőt is - erre a tesztbabák, és az eddigi tesztek képtelenek.
Vágólapra másolva!

Valódi, megtörtént balesetek adataiból készítenek virtuális törésteszteket a Wake Forest Egyetem kutatói. Az elmúlt öt évben több ezer olyan tesztet futtattak szuperszámítógépen, amelyek megtörtént balesetek részleteiből vontak le következtetéseket, és készítettek mintákat.

Az adatbázis minden információt tartalmaz egy-egy ütközésről: az utas egészségügyi állapotától, a jármű jellegzetességein át, egészen a baleset típusáig.

Ezen minták segítségével

sokkal pontosabban tudják megjósolni egy baleset kimenetelét, mint az autókba rakott tesztbábukkal,

vagy hagyományos szimulációkkal.

A szimuláció figyelembeveszi a stresszt is, míg a babát nem különösebben érdekli Forrás: MIT Technology Review

A halálozási arány nagy az utakon, az egészségügyi világszervezet (WHO) adatai szerint 2010-ben

minden 25. másodpercben meghalt egy ember közúti balesetben.

Ezt megelőzendő az autógyártók több biztonsági tesztet is elvégeznek autóik tervezésekor, hogy minél biztonságosabbá tegyék a jármű kialakítását. A virtuális szimulációk után valódi töréstesztnek vetik alá a járgányt: ekkor ültetik be az emberformájú tesztbabákat.

Jobb a digitális baba

A babák azonban csak a test körülbelül 20 különböző pontjáról tudnak adatokat szolgáltatni, és nem rendelkeznek adatokkal az olyan fontos elemekről, mint például a belső szervek. Ráadásul

nem viselkednek életszerűen.

A kutatók ezt az alábbi példával szemléltették: frontális ütközéskor életet tud menteni a légzsák. Ám számolni kell számos befolyásoló tényezővel: például az emberi reakcióval, ahogy védekezésképp felhúzzuk a lábunkat, vagy az ülés pozíciójával: ha nagyon előre van döntve a szék, magasabb a fej- és mellkassérülés kockázata.

A digitális embermodell 1,8 millió elemből áll össze. Elemzéskor

nem csak az emberi formát és testalkatot veszi figyelembe, hanem a csontok erősségét, és a szervek felépítését is.

Ezekkel könnyedén lehet tesztelni többféle testalkatot, formát, pozíciót, és az is megjósolható, hogy az egyes csontok milyen kockázatnak vannak kitéve.

A gyártók számra ezen információk felbecsülhetetlen értékkel bírnak. Hiszen a tervezés korai szakaszában biztonságosabbá tehetik járműveiket, és csökkenthetik a fizikai töréstesztekre szánt költségeket is.