Windowsos tabletet kapnak a vadászpilóták

2015.12.07. 11:56

Windowsos tabletet adnak az amerikai vadászpilóták kezébe, ezzel növelve a hatékonyságot. Ugyan az információt remekül osztják meg a gépek, kérdés, mi lesz, ha épp bevetés közben mondják fel a szolgálatot?

A világ egyik legnagyobb hadiipari vállalata, a Boeing meglepő lépést tett. Windows operációs rendszert futtató tabletet használnak majd az amerikai haditengerészet elektronikai hadviselésre kialakított repülőgépén.

A EA-18G Growlerek pilótafülkéjébe költöző tablet azért nem fogja kirobbantani a harmadik világháborút egy szoftverhiba vagy lefagyás miatt. A mérnökök egyelőre ugyanis csak kisegítő, információközvetítő szerepet szánnak a táblagépnek.

A cél nem más, mint hogy a repülőgép összetett hadviselési rendszereinek adatait, a felderített információkat és az azokból kialakított taktikai helyzetképet villámgyorsan és könnyen emészthetően, azaz egy pillantással értelmezhetően közvetítsék a bevetésen részt vevő gépek között.

Az összes Growler pilótája látja a begyűjtött információkatForrás: AFP/M.M. Gillan

Így a kötelékben lévő összes gép pilótája lát minden információt, és ennek megfelelően jár el. A tabletet integrálták a repülőgépek fedélzeti rendszerébe, így egyetlen gombnyomással frissíthető a helyzetkép.

Siker a gyakorlaton 

A táblagéppel gyorsított együttműködést már a gyakorlatban is kipróbálták. Több Growler és egy E-2D Hawkeye légtérellenőrző repülőgép "játszott együtt" a hadgyakorlaton, próbára téve az új rendszert.

A tapasztalatok szerint a közös munkával távolabbról és gyorsabban lehetett azonosítani a veszélyforrásokat: a szimulált ellenséges radarrendszereket és légvédelmi állásokat.

A windowsos tablettel turbózott egység hatékonyabb volt, és nőttek a túlélési esélyek is.

Az igazi próbát természetesen majd a való világban végzett repülések jelentik majd. Főleg az lesz érdekes, hogyan teljesít majd a rendszer egy olyan zsúfolt területen, mind a Csendes-óceán délkelet-ázsiai vidéke, ahol egy-egy szigetre több ország is "bejelentkezik", és ahol meglehetősen sűrűn vannak kiépítve a radarok és légvédelmi állások.

A Boeing által gyártott Growler képes egy repülőgép-hordozó fedélzetéről is felszállniForrás: AFP/John Philip Wagner Jr.

A sikeres tesztelés után az amerikai haditengerészet már meglévő Growlerei várhatóan mind megkapják az új, tabletre alapozott rendszert, míg a Boeing gyártósoráról az új gépek már eleve így gurulnak majd ki.

Feltalálták a spanyolviaszt

Azt azért illik megjegyezni, hogy a Boeing mérnökei nem egy új dolgot találtak fel. A polgári repülésben régóta ismert az "elektronikus pilótatáska". A légitársaságok sorra váltják le a tetemes mennyiségű papírt kütyükre. Az American Airlines például 2013 óta iPadet használ fedélzeti kézikönyv helyett.

A pilótának korábban a repülőgép komplett üzemeltetési kézikönyvét, a repülési tervet, a legfrissebb időjárási adatokat, a repülőtéri térképeket egyaránt magával kellett cipelnie. Ez nemcsak neki volt súlyos teher (akár 20 kilogramm is!), de a légitársaságnak is komoly erőfeszítésébe és pénzébe került, hogy minden pilótánál ott legyenek a legfrissebb, aktuális adatok. Tévedni pedig nem lehet.

Egy német pilóta iPaden csekkolja az adatokat egy CessnánForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Philipp Schulze

Ennél sokkal kényelmesebb és olcsóbb egy megfelelő programokkal ellátott tablet vagy notebook. Ehhez már csak egy központi szerveren kell az adatokat folyamatosan frissíteni, továbbítani.

iPad miatt késtek a gépek

Az egyetlen bökkenő, ha a tablet például nem tud csatlakozni, vagy lefagy éppen indulás előtt. A fent említett American Airlines éppen így járt az iPadekkel. Áprilisban több tucat repülőt bénított meg, amikor a gépek felmondták a szolgálatot.

A képernyő elsötétült, a szoftver leállt. A repülőgépeknek vissza kellett térniük a beszállókapuhoz, hogy wifin keresztül le tudják tölteni a megfelelő térképet.

A britek helikopterhez használják

A brit Inzpire kifejezetten katonai repülőgépekhez, helikopterekhez fejlesztette ki saját tabletes megoldását, melyet a brit királyi haderő már alkalmaz is a helikopterein.

A különleges igénybevételhez átalakított Panasonic tabletek használhatóak kesztyűs kézzel és éjjellátó szemüveggel is. A brit megoldás azonban még nem kínál repülés közbeni adatátvitelt és azonnali frissítéseket, mint az amerikaiak rendszere.

Még többet a tabletekről: