Újabb mérföldkőhöz ért a 2014-ben tizedik születésnapját ünneplő Facebook, a világ legnépszerűbb közösségi oldala: 2015-ben másfél milliárdra tornázta a havi szintű felhasználók számát. A következő cél újabb milliárdnyi ember meghódítása, aminek legnagyobb akadálya csupán az, hogy már alig van olyan ember, akinek van nete, de nincs fenn a Facebookon.
A kézenfekvő megoldás:
ha nincs belőlük elég, hát még több internetező embert kell csinálni.
A cég tavaly leszerződött egy műholdszolgáltatóval, és elindította az Internet.org projektet is, ami ingyenesen elérhető internettel látná el a Föld lakosságának kétharmadát. Ez az a réteg, amely nem tudja magának megengedni, hogy előfizessen internetre vagy adatcsomagra.
Aki viszont fenn van a világhálón, az nagyon sokat van fenn. Az emberek látogatásonként átlagosan 20 percet töltenek facebookozással. Ezt egyre egyszerűbb megtenni: pár hete már offline módban is használható az oldal mobilon, és a gyenge netkapcsolat sem áll útjába.
A Facebook már több mint egyszerű közösségi oldal, és ezt 2015-ben bizonyította be a leglátványosabban. Minden trendet meglovagolt, legyen szó csevegőappról, élő közvetítésről, mozgóképekről, még a közösségi finanszírozás és az e-kereskedelem felé is megtette az első lépéseket.
Nyilvánvalóvá vált:
Zuckerberg az egész internetet be akarja kebelezni.
Mindent elkövet, hogy az internetezők a lehető legkevesebb időt töltsék a portálon kívül. Az oldalban beépítve jelennek meg a fontosabb hírek, videók, a jövőben pedig saját zeneszolgáltatást is indíthat a közösségi portál.
Sorra vesszük, hogy a felhasználókat milyen változások érték a tavalyi év során, és milyen trendek uralták a nagy kék oldalt.
A legjelentősebb tavalyi újítás az volt, hogy a Facebook elindította saját csevegőfelületét, a Messengert. A csevegőappok a mobiltelefonok legnépszerűbb alkalmazásai, abból is a WhatsAppot használják legtöbbet a világon, amit a Facebook még időben felvásárolt.
Nem csoda, hogy a Süddeutsche Zeitung karikaturistája ezek után - elég találóan - polipként ábrázolta a közösségi oldalt. Az állatot gyakran és régóta használják már a világot behálózó, meghódító erő jelképeként. Zuckerberg előtt Bill Gates Microsoft-vezér is elnyerte a tiszteletbeli címet.
A stratégia azonban működött: a statisztikák szerint 2015-ben második helyre kúszott az idén leglátványosabban növekvő Messenger, így a Facebook abszolút uralkodóvá vált a mobilos chatprogramok terén.
A Messengeren nemcsak üzenni, hanem vásárolni, pénzt küldeni is lehet (bár egyelőre csak Amerikában), és külsős fejlesztők alkalmazásai teszik még gazdagabbá.
Természetesen a Facebookon belüli üzenetküldés sem tűnt el, sőt jobban is működik:
végre eltűnt az idegenektől kapott leveleket elnyelő Egyéb mappa,
helyette magunk dönthetjük el, hogy kitől szeretnék üzenetet kapni, és kitől nem.
A francia régióban már tesztelik a Snapchatből is ismert önmegsemmisítő funkciót, amivel csak egy ideig olvasható a küldött üzenet. Utána üres szövegbuborék marad hátra, jelezve, hogy volt üzenetváltás, de a tartalom már nem látható.
A Facebook fő célja természetesen az, hogy a felhasználók minél kevesebbszer hagyják el az oldalt. Szeptembertől megjelentek a hírfolyamba beépülő hírek az Instant Articles funkcióval, amivel a Facebook nagyobb kontrollt gyakorolna a médiafogyasztás felett.
Ennek lényege, hogy a közösségi oldallal partnerségre lépő újságok és hírportálok cikkei
közvetlenül a mobilapplikáció hírfolyamában jelennek meg,
elkerülve a böngészők megnyitásával járó várakozást.
Így akár tízszer gyorsabban is betölt egy hír, és nem egy külső linkre irányítja át a felhasználót - az egyenesen a Facebookon belül olvasható. Ez a funkció is még csak az Egyesült Államokban élesedett, iPhone készülékeken.
Nemrég vált elérhetővé szintén iOS-re a másik híralkalmazás, a Notify is. Az applikáció lényegében egy olyan hírgyűjtő, amely az általunk preferált forrásokból válogatja össze az érdekesnek talált híreket, azokról pedig értesítéseket küld. Ez még szintén csak amerikai híroldalakat támogat.
A Facebook egyik nagy előnye és hátránya is egyben, hogy rengeteg rajta az információ. Ezernyi poszt jelenik meg minden másodpercben, a válogatás pedig nem egyszerű. A Facebook ezért folyamatosan finomítja a hírfolyam válogató algoritmusát - azt a programot, ami a hírfolyamunkban megjelenő posztok kiválasztásáért felelős.
Áprilisban egy jelentősebb frissítést kapott ez az algoritmus. Nagyobb hangsúlyt fektet a közeli ismerősök posztjaira, fotóira, videóira és megosztott hivatkozásaira. Ezzel szemben kevesebb poszt jelenik meg a cégektől vagy egyéb oldalaktól. Az ő elérésük ezért látványosan csökkent, többen is tapasztalhatták, hogy az oldalak lájkjai zuhantak.
Júniustól azonban már
lehetőségünk van manuálisan is válogatni
a See First funkcióval. Ezzel a kedvenc oldalakat, barátokat jelölhetjük meg, azok bejegyzései pedig a hírfolyam tetejére kerülnek, így tényleg azt látjuk először, amire kíváncsiak vagyunk.
A Facebook hosszú távú célja a felhasználók leszoktatása a nagy konkurens, a Google termékeiről, legalábbis ezt tükrözi a videókhoz és zenei tartalmakhoz való hozzáállása. Október óta egy dedikált videók menüt tesztel a portál, ami még csak keveseknek elérhető.
A cég szerint ez egy
könnyebb és gyorsabb módja a különféle tartalmak felfedezésének, megnézésének és megosztásának.
Ezek közül lesznek letölthető videók is, egyiket a másik után nézhetjük. Ha a videónézés könnyebbé és gyorsabbá válik rajta, lesz mitől tartania a legnagyobb videómegosztóknak.
Egy hónappal később jött a hír, hogy a közösségi portálon 30 másodperces zenerészletek is megoszthatók lesznek, azaz nem kell szenvedni a linkek beágyazásával. A Music Stories nevű opció Spotifyról és Apple Musicról oszt meg félperces részleteket, ezek a Facebookon belül hallgathatók meg. Ez a funkció egyelőre csak iOS-en érhető el.
A Facebook az élő közvetítésből sem akart kimaradni, decembertől már átlagfelhasználóknak is lehetőséget nyújt, hogy élő videoközvetítést indítsanak. Most még csak iOS-alapú mobilról érhető el a szolgáltatás, első körben az Egyesült Államokban.
A Facebook ígérete szerint hamarosan Androidra, illetve a világ többi pontján is megjelenik a funkció, de pontos időpontot nem említettek.
Az évben többször is felreppent a hír, hogy a Like mellé érkezik a nemtetszést kifejező Dislike gomb is. Később kiderült, hogy diszlájk nem lesz, helyette hat új reakciót tesztel az oldal, ezeket egyelőre csak Írországban és Spanyolországban használhatják. Az új hangulatjelekkel minden posztnál
megjelölhetjük majd, pontosan hogyan érzünk.
Az év sztárjai azonban a gifek voltak, ha az érzelmek kifejezéséről van szó. Májustól végre valóban támogatja a hírfolyam ezeket a tartalmakat: a gif bemásolt linkje után a közepére kattintunk, és már mozog is a Facebookon belül.
A mobilos adatlapok is ráncfelvarrást kaptak - színesek, mozognak, villognak. Erre már nagy szükség volt, lévén a hírfolyam és az idővonal folyton alakul, de a profiloldal rég nem változott. Lehet már mozgóképet berakni profilképnek (mobilon és weben egyaránt), ami mobilon már középre van pozicionálva.
Idén a profilképek
az együttérzés kifejezőeszközévé is váltak.
Először a melegházasságot támogató felhasználók szivárványos, majd a párizsi terrortámadás áldozatainak hozzátartozóival együtt érző francia trikolór hátterű profilképek jelentek meg, amihez képszerkesztőt biztosított a közösségi oldal. Év végén pedig mindenki kezébe fénykard került a Star Wars-lázban.
A profilképes szűrőknek határidőt is megadhatunk, meddig szeretnénk a halloweenes, karácsonyi vagy éppen szülinapi filtert fennhagyni a fotón, mielőtt visszaállna az eredeti kép.
Év elején megérkezett az On This Day nevű funkció, amelynek lényege, hogy
az elmúlt évek adott napi posztjait bányássza elő a múltból
a rendszer. Mivel ez a kellemetlen emlékeket is felhánytorgathatja, a Facebook lehetővé tette, hogy a felhasználók a rossz emlékű ismerőst vagy dátumot kivegyék az értesítések közül.
Ezt a célt szolgálja a nemrég érkezett szakításkönnyítő funkció is. A közösségi portál új fejlesztése elrejti a volt szerelmek profilképeit és megosztásait, méghozzá anélkül, hogy a felhasználó törölné ismerősét.
A közösségi finanszírozásra is szemet vetett a Facebook: a cég már teszteli Fundraisers nevű szolgáltatását, amivel
nonprofit szervezetek indíthatnak saját adománygyűjtő kampányt a közösségi oldalon.
A támogatáshoz elég lesz megnyomni az Adományozás gombot, ez az oldalaknál és a posztoknál egyaránt megjelenik. Aki később szeretne adományozni, vagy csak érdeklődik a kampány iránt, feliratkozhat a frissítésekre.
A Facebook webáruház is szeretne lenni, és ezzel az internetes boltok piacán tarolna. A közösségi portál úgy alakítaná át a különböző boltok profiljait, hogy a felhasználók az ott látható termékeket egyetlen érintéssel vásárolhatnák meg, és
még a fizetéshez se kelljen elhagyniuk az oldalt.
Bár a "Vásárlás" gomb egy ideje már létezik a Facebookon, egyelőre csak reklámok alatt található meg, és külső tranzakciókhoz vezet. Az egyelőre kérdéses, hogy a tesztüzem meddig tart, és hogy a vásárlási lehetőségek hol lesznek elérhetők.
Hogy ezek után mivel jelentkezik idén a közösségi oldal: még nem tudni. 2015 év végén olyan hírek szivárogtak ki, hogy hamarosan
mindent időpont és témák (politika, divat, utazás, sport) szerint keresgélhetünk:
legyen szó termékekről, hírekről, eseményekről, illetve bejegyzésekről.
A Jason Stein által kiszúrt funkció alapján teljesen személyre szabhatjuk majd a közösségi oldalt.
Hogy mennyire vált már most addiktívvá a Facebook, lehet-e a közösségi oldal nélkül is élni: kapcsolatot tartani, csevegni, eseményt szervezni, híreket olvasni, megosztani a közös fotókat, videókat, vásárolni, saját céget népszerűsíteni, nézelődni - az egy év múlva kiderül.
Cody Musser fejesztő és blogger ugyanis úgy döntött: miután 2015-ben kizárta életéből az alkoholt, idén a Facebookot hanyagolja. Meglátjuk, hogy megy majd neki.