A Facebook bejelentette a Bots for Messenger fejlesztői platformot, amivel bármelyik cég készíthet automatizált chatbotot a Messengerhez. A már élesedett botok közt van ügyfélszolgálati, hírszolgálati program, de lehet már virágot és ételt is rendelni. Igaz, még nem világszerte.

Több hónapnyi pletyka után biztossá vált: a cégek elkezdhetnek chatbotokat fejleszteni a Messengerhez.  A közösségi oldal az F8 fejlesztői konferencián jelentette be a Bots for Messenger fejlesztői platformot, amivel bárki fejleszthet botot ügyfélkapcsolati, értékesítési, hírszolgáltatási célokra. Ezeken az automatizált chatprogramokon keresztül kommunikálhatnak a szolgáltatások a felhasználókkal.

A chatbotok a következő aranybányaForrás: AFP/Josh Edelson

A botok felhasználási köre a cég céljaitól függ: a felhasználó akár virágot vagy ételt is rendelhet velük, értesítéseket kaphat bankjától, vagy fotókat nyomtathat. Bizonyos botok ügyfélszolgálati szerepet töltenek be, megválaszolják a felhasználó kérdéseit egy-egy szolgáltatással, termékkel kapcsolatban. Az olyan híroldalak botjai, mint a CNN, Wall Street Journal, Business Insider vagy a Mic híreket ásnak elő az olvasónak.

„Lehet, hogy egy új éra kezdetének vagyunk tanúi – a korai internet, a mobil-alkalmazások után jöhetnek a chatbotok. Ez egy rendkívül erős paradigmaváltás lehet” – mondta a Facebook üzenetküldő rendszerének vezető fejlesztője, David Marcus a közösségi oldal új „digitális asszisztenseinek” bemutatásakor. 

A programok képesek az emberi nyelvet (egyelőre leginkább csak az egyszerű mondatokat) dekódolni. Ez az átlagfelhasználó számára azt jelenti, hogy az alkalmazás egy egyszerű, szóban vagy írásban kiadott parancs alapján automatikusan rendel számára ételt, posztol a nevében egy fényképet az Instagramra, vagy átutal egy összeget egy netbank-szolgáltatáson keresztül.

Az első hullám

Egyelőre még csak Amerikában érhetik el a felhasználók az új funkciót, az első bothullám már elrajtolt. A közeli partnerek körébe eddig 33 cég tartozik, köztük a CNN, a Burger King, a Bank of America, Fandango.

A Poncho megmondja, milyen az időForrás: Facebook

Többek közt használhatók már ezek a botok:

  • 1-800 Flowers: Az 1-800-flower.com virágbolttól ajándékokat, virágokat rendelhetnek a felhasználók Messengeren keresztül. Emellett ajánlatokat ad, gyakori kérdésekre válaszol, feldolgozza a megrendelést, majd értesít a szállítás státuszáról is.
  • CNN: A felhasználó érdeklődési körének megfelelő, CNN-en publikált híreket válogatja össze, majd küldi el.
  • HP: A többitől kissé eltérő bot, amivel a HP ügyfelei képeket nyomtathatnak, és értesítéseket is kapnak a tintapatronok állapotáról.
  • Poncho: Valós idejű időjárás-jelentést küld a tartózkodási hely alapján. A felhasználó azt is megadhatja, hogy érzékeny-e a pollenre, az app figyelmezteti, ha a terület pollenben gazdag.

Nem a Facebook az egyetlen, aki a botokban hisz. Már elérhetők chatbotok a Telegram és Kik appokhoz is, de kétségkívül a 900 millió havi felhasználóval rendelkező Messenger terjesztheti ezt el szélesebb körben. Többek szerint ez lehet az alkalmazásfejlesztés következő nagy aranybányája.

A cég ráadásul kidobja a Bot Engine-t is, amellyel olyan chatbotok fejleszthetők, amelyek gépi tanulással okosodnak. 

Jönnek a hirdetések is

A Facebook nem titkolt célja, hogy monetizálja a platformot, erre a másik eszköz a szponzorált üzenetek lesznek, ahogy az korábban is kiszivárgott. A Facebook üzleti partnerei közvetlenül üzenetekben bombázhatják hirdetésekkel a felhasználót, de csak azokat, akikkel korábban már leveleztek. A cég most megerősítette, hogy a vállalatok egy köre már teszteli a funkciót, hamarosan pedig minden hirdetőnek elérhető lesz.