Már azt is figyeli a Facebook, hogy mit meddig olvasunk

facebook instant articles
A National Geographic már a támogatott magazinok között van.
Vágólapra másolva!
Újabb szempontot vesz figyelembe a Facebook hírfolyamát válogató algoritmus, már azt is méri, hogy mennyi időt töltünk egy-egy cikk olvasásával. Ez újabb lépés afelé, hogy a minőségi tartalmak érvényesülhessenek a klikkvadász posztok helyett.
Vágólapra másolva!

Ismét finomítja hírfolyamának algoritmusát a Facebook: a cég blogposztban jelentette be, hogy a posztok válogatásakor már

figyelembe veszi majd az olvasással töltött időt, és a források sokszínűséget is.

Az előbbit olyan módon, hogy mérni fogja, mennyi időt töltünk mobilon egy-egy instant cikk, bejegyzés olvasásával – ez árulkodik arról, hogy mennyire köti le a felhasználót az adott tartalom.

Ezek alapján meg tudja majd becsülni, hogy bizonyos típusú posztok mennyire érdeklik a felhasználót.

Emellett törekedni fognak arra is, hogy az algoritmus többféle forrásból válogasson, így színesebb sztorik jelenjenek meg a felhasználó falán. Az algoritmus korlátozni fogja, hogy egy forrástól ne jelenjen meg egyszerre túl sok poszt, és más szolgáltatóktól is válogasson.

Világszerte élesedtek a Facebookba beépülő hírek Forrás: Facebook

Az újítást eleinte mobilon fogják tesztelni, az ebből levont következtetések alapján fog módosulni az asztali változat is. A cég bejegyzése szerint már elkezdték élesíteni az újítást, az fokozatosan fog érvénybe lépni világszerte.

A minőségre áll át a Facebook

A Facebook februárban indította el a Feed Quality Programot, ekkor kezdte el kérdőívekkel összegyűjteni a felhasználók visszajelzéseit a hírfolyammal kapcsolatban. A kutatást több ezer főn végezték, a tesztalanyok napi szinten értékelték a látott tartalmakat, vagy két poszt közül választották ki az érdekesebbet, ezeket az eredményeket hasznosítja a cég.

Melyik érdekesebb: egy szép kép, vagy egy cikk? Forrás: Facebook

Az oldal rendkívül összetett algoritmusa számtalan faktor alapján válogatja ki, hogy mit rak be a hírfolyamba. Ezek egyike az, hogy mit klikkeltünk, kommenteltünk, osztottunk meg legtöbbször, így gyakran a szenzációhajhász és lájkvadász posztok még jobban tudnak terjedni.

Ezek azonban nem mindenesetben hasznos vagy érdekes dolgok: a Facebook-felhasználók visszajelzései szerint a vírusszerűen terjedő posztok sokszor egyáltalán nem érdekesek. És ez fordított esetben is igaz:

attól még, hogy nem lájkolunk valamit, lehet nagyon is érdekes.

És hogy milyen hatással lesz ez az oldalak elérésére? A közlemény szerint: „A változások a közönség összetételétől, és a posztok aktivitásától is függenek.

Nehéz megtalálni az egyensúlyt

A Facebook folyamatosan változtatja, frissíti a válogató algoritmust annak érdekében, hogy még több ideig tudja az oldalon tartani a felhasználókat. A napi több ezer posztot rendkívül nehéz szortírozni, fizikai lehetetlenség, hogy minden egyes barátunk és kedvelt oldal friss bejegyzése szembejöjjön velünk a falat görgetve.

Tavaly áprilisban három jelentősebb újítást is eszközölt ennek érdekében: ekkor a fizető oldalak és a barátok tartalmait emelte előre, ám ezzel a keveset vagy egyáltalán nem költő oldalak tartalmai elvesztek a hírfolyamban. Többen is tapasztalták a lájkok és kommentek, az organikus elérés látványos csökkenését.

Majd júniusban érkezett a See First funkció,

amivel a kedvelt oldalak és barátok posztjait kiemelhettük a folyam tetejére, ezzel kapva kicsit szabadabb kezet a válogatásban. A Facebook ezzel nemcsak a felhasználók kedvére tett, de így próbált előnyt adni azoknak a cégeknek, oldalaknak, akik bár szerény büdzséből gazdálkodnak, de jó tartalmakat állítanak elő. Ezzel ugyanis maguk a felhasználók dönthettek arról, mit szeretnének látni a hírfolyamuk tetején - ők pedig azokat a tartalmakat részesítik előnyben, ami valóban érdekli őket.