A mobiljátékok előnye, hogy élvezetesen tudjuk eltölteni azt a röpke tíz percet, míg a metrón utazunk, és legközelebb ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk. Ez a pár perc pedig többet ér, mint gondolnánk: például 22 órányi kutatási adatot. Ha pedig ezt egy olyan szórakoztató játékba csomagolják, mint a Sea Hero Quest, igazán nem esik nehezünkre. 

Újabb úti célt választok a tengeri térképen, elkapom a szelet, és kormányzom kis hajómat előre. A feladat nem nehéz: megjegyezni, hogy mit láttam a térképen, majd emlékezetből eljutnom a bójához a kacskaringós tengeri úton. 

Később már nehezebb, színesebb, látványosabb helyszínek jönnek, és egyre több bójára kell figyelni. Eleinte nem tűnik kihívásnak a küldetés, mégis időről időre megesik, hogy eltévedek – de nem adom fel, újra próbálkozom. 

Nemsokára már egy tengeri szörnyön nevetek, idétlen fejet vág, én meg fotót lövök róla.  

Kacskaringós kihívások várnak ránkForrás: Origo

Egyáltalán fel sem tűnik, hogy minden döntésem és mozdulatom hasznos adat lesz a tudósok számára, akik a tájékozódási képességeimet vizsgálják a programmal.  Nem tűnik fel, mert a feladatra koncentrálok. A hangulathoz illeszkedő zongoradallamok, valamint a színes, aranyos grafika elfeledteti velem, hogy valójában egy kutatási célból készült applikációval ütöm el az időt. 

A Sea Hero Quest ugyanis nem egyszerű játék: a demencia kutatásában segít, mint a játék egészén is érződik, észrevétlenül, és persze név nélkül, gyűjti az adatokat. 

Elveszett emlékek nyomában

A játék alaphelyzetét egy valós probléma okozza. Feladatunk, hogy összegyűjtsük tengerész édesapánk elveszett emlékeit, és újra felfedezzük a tengeri világot, amelyet egykor bejárt. 

Alapvetően három fő feladatunk van: egy minitérképet memorizálva eligazodni az útvesztőkben, bójákhoz eljutni, jó helyre visszalőni a jelzőrakétákat, és szörnyeket üldözni fotóért. 

Ezek teljesítéséért gyorsaságtól függően tengericsillagokat kapunk,  amelyekből a hajónkat csinosíthatjuk: új zászlót, új színt és kiegészítőt kaphat a csónak. 

Tengericsillagokból szépítgethetjük a hajónkatForrás: Origo

Az irányítást eleinte szokni kell. Az okostelefon kijelzőjén suhintva tudunk jobb-balra navigálni, gyorsítani vagy megállítani a hajót. Az érzékenység miatt azonban nehézkes egyenesen tartani a kis csónakot. Maguk a feladatok nem nehezek, viszont változatosak. 

A tengeri bóklászást időnként megtöri egy-egy találkozás egy érdekes tengeri szörnnyel. Legyőzni nem kell, de a reakcióidőnket megvillantani már igen: a legjobb pillanatban kell lőni róla egy fotót. Lehetőleg akkor, amikor a legidétlenebb pofát vágja.  Ehhez egyszerre kell egy ujjal fókuszálni a fejére, közben egy másikkal lenyomni a fotó gombot. Ha gyorsak és ügyesek voltunk, három csillaggal jutalmazzák a pálya teljesítését. 

Nem csak játék és mese

A Sea Hero Quest mobiljáték a Deutsche Telekom kezdeményezése, a Glitchers fejlesztette brit egyetemekkel és az Alzheimer Research kutatóintézettel karöltve. 

Mi az a demencia?
A demencia a szellemi képességek kóros mértékű csökkenésével jár. Hazánkban legalább 200 ezer ember lehet érintett, a világon 3 másodpercenként azonosítanak egy új esetet. A beteg feledékennyé válik, a szellemi képességek lassú elvesztése a normálisnál gyorsabban, drámaian zajlik le. Leggyakoribb típusa az Alzheimer-kór, aminek kezelésére ma még nem áll rendelkezésre hatékony terápia. Nem tudjuk kialakulásának okát, a kezelése nehézkes, és nincs gyógymód. A gyógyszerekkel mindössze lassítani lehet a betegség lefolyását, visszafordítani nem.

Játék közben a tájékozódással kapcsolatos adatainkat követik nyomon és tárolják, amiből megállapítható az ember térbeli tájékozódásának szintje. Épp ezért nem baj, ha eltévedünk, sőt néha szükségszerű: a kutatók ez alapján állapítják meg, hogy az egészséges emberek miként oldják meg, ha nem tudják, merre kell továbbmenni. 

Sokkal többet jelent pár perc játékidőForrás: Origo

Amikor a játékosok a háromdimenziós térben, egy hajót irányítva a vízen szigetek és jéghegyek között lavíroznak, ennek minden másodperce hasznos adattá konvertálható.  Hagyományos módszerekkel több mint 5 órába telne annyi adat begyűjtése, mint kétpercnyi Sea Hero Questtel való játék. 

A felhasználónak nincs más dolga, mint elütni az időt, utazás, várakozás közben, az egész könnyed szórakozás – inkább kikapcsol, mint megerőlteti az agyat. Ám a tudósok számára hatalmas erőforrást jelent, ami új diagnosztikai eszközök, később pedig gyógymódok kialakításában is segíthet. 

A külsőre kedves, mai modern mobiljátékok színvonalát hozó Sea Hero Quest magának a játékosnak is jó szolgálatot tesz. Észrevétlenül megmozgatja az agyat, dolgoztatja a memóriát. 

Ugyan mobiljátékok terén nincs korszakalkotó mechanika, a feladatát remekül teljesíti, célja miatt pedig egy úttörő app, amivel mindenki szórakozva járulhat hozzá egy jó ügyhöz.

A Sea Hero Quest ingyen letölthető az Apple App Store-ból iOS-es eszközökre és a Google Play Áruházból androidos mobilokra. 

A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.