A tesztelő dönti el, milyen legyen az új iPhone

apple spring
CUPERTINO, CA - MARCH 21: Apple VP Greg Joswiak announces the new iPhone SE during an Apple special event at the Apple headquarters on March 21, 2016 in Cupertino, California. The company is expected to update its iPhone and iPad lines, and introduce new bands for the Apple Watch. Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Minden egyes fejlesztést komoly felmérések és kutatások előznek meg. A leendő ügyfél határoz róla, mit tudjon egy új termék, nem maga a tulajdonos.
Vágólapra másolva!

Bizonyára mindenkinek van olyan élménye, amikor nem tudott megvenni valamit egy webshopban, mert elakadt a vásárlási folyamatban, vagy amikor amiatt bosszankodott, hogy nem megfelelően tájékoztatták, vagy épp nem találta meg azt az információt, amire épp a legnagyobb szüksége lett volna.

Sokszor veszünk el a menükben, vagy nem találjuk épp, hogy zajlik a kiszállítás Forrás: Cultura Creative/Eugenio Marongiu

Épp ezért van szükség rá, ha egy funkcionális, illetve a felhasználói élményre irányuló tesztelést elvégezzenek a fejlesztők még élesítés előtt. Ez segít abban, hogy a valós igények mentén szülessenek meg a termékek és szolgáltatások - legyen az digitális, vagy sem.

A tesztelés jelentősen csökkentheti a fejlesztés költségeit is,

mert segítségével megelőzhető, hogy nehezen használható termékek, vagy rossz élményt nyújtó szolgáltatások jöjjenek létre.

Az Apple is

Korábbi cikkünk alatt a kommentelők felvetették, hogy ez a fajta tesztelés csak a kis cégeknél működik. "Nem tudom, mi lett volna, ha Steve Jobs 2007 előtt megkérdezte volna az átlagusert, hogy milyen legyen az iPhone."

A leendő ügyfél dönti el, mit tudjanak az új kütyük Forrás: AFP/2016 Getty Images/Justin Sullivan

Pedig ha nem is maga Steve Jobs vagy immár Tim Cook, de az Apple új termékeit, szoftvereit, és szolgáltatásait bizony előkutatják:

van-e rá igény, hogy nézzen ki, hol legyen ez meg az a gomb.

Ahogy teszik azt olyan nagy cégek is, mint a Magyar Telekom, a Prezi és a LogMeIn is.

Hogy legyenek konkrét példák is:

  • A Testbirds több ezer madárkája a legnagyobb magyar startup saját fejlesztésű, webes applikációját tesztelte számítógépein. Egy olyan funkcionális hibát találtak, hogy az élesítést is elhalasztották miatta.
  • Egy magyar energiaszolgáltató weboldalát felhasználóiélmény-tesztnek vetették alá, a visszajelzések alapján pedig sikerült a regisztrációs folyamatot nagyban leegyszerűsíteni.
  • Egy telekommunikációs cég szolgáltatásának tesztelése során arra derült fény, hogy az ügyfelek fejében egészen más lépésekből állt a folyamat, mint ahogyan azt a szolgáltató gondolta, így a torzult a kommunikáció a két fél közt.
  • Egy újságolvasó applikáció vizsgálata pedig kiderítette, hogy alkalmazás nem érhető el az Android mobilrendszer egyik verziójában.

Korán érdemes kezdeni

Új termék, vagy szolgáltatás bevezetése esetén már magát a koncepciót érdemes tesztelni, azaz beszélgetni a leendő ügyfelekkel az igényeikről, az adott termékhez kapcsolódó, korábbi élményeikről, problémáikról. Nagyon hasznos tud lenni egy ilyen felhasználói élmény teszt,

amikor még csak vázlatok vannak, esetleg kattintható drótvázak.

Ez segít, hogy milyen irányba haladjon a fejlesztés, mi az, amire igazán szükség van, milyen problémákat vagy logikátlan funkciókat kell kiküszöbölni ahhoz, hogy a leendő ügyfelek letöltsék, használják az épp fejlesztés alatt álló terméket, szolgáltatást.

---

A cikk megjelenését a Testbirds támogatta.