Nem minden lájkolható az életben

facebook like szemüveg
2725322 10/24/2015 Facebook social network page. Natalia Seliverstova/Sputnik
Vágólapra másolva!
A Facebook neve évekig a lájk-jelenséggel forrt össze, kizárólag ezzel a gombbal fejezhettük ki érzéseinket egy-egy poszttal kapcsolatban. Azonban a világ nem fekete-fehér, ezért előbb-utóbb lépnie kellett az oldalnak, így hosszú fejlesztési idő után, februárban bevezette a Reakciókat világszerte. A robbanás azonban elmaradt, kevesen használják az új ikonokat.
Vágólapra másolva!

Ha az ember felüti a Facebookot és végigpörgeti a falat, egyaránt találkozik kedves cicás képekkel, politikai cikkekkel, mémekkel és bölcsességekkel, vagy sajnálatosabb esetekben gyásszal.

Az emberek történeteket és élményeket osztanak meg a közösségi oldalon, mi pedig legtöbbször csak a kényelmes, pillanatok alatt elérhető hüvelykujjal fejezzük ki tetszésünket, ami korántsem illő reakció minden helyzetben, sőt, félreértelmezhető.

A lájk uralma

2009-ben a Facebook bevezette azt a gombot, ami az emberek számára lehetővé tette, hogy visszajelzést küldjenek a barátaiknak, ez lett a lájk. Mindenféle erőfeszítés nélkül elég volt legörgetni a falat, majd megnyomni a kis hüvelykujjat, ha valami tetszett.

A lájk túlzás nélkül a Facebook esszenciáját jelenti, annak legismertebb szimbóluma, és hajtóereje. Az oldal 1,6 milliárd felhasználója

naponta több mint 6 milliárdszor kattint a hüvelykujjra, ez még a napi Google-keresések számánál is több.

A lájk gomb 2009-ben jelent meg a közösségi oldalon Forrás: RIA Novosti/Natalia Seliverstova

A márkák, kiadók, cégek mind arra törekednek, hogy olyan dolgokat osszanak meg, amik minél több lájkot hoznak - ez a közösségi aktivitás, és maga a posztolás mozgatórugója.

Érzelmek játszótere

A Facebooknak már többször is jelezték a felhasználók, hogy több eszközt szeretnének ahhoz, hogy kifejezzék érzéseiket a közösségi oldalon. A szeretem-nem szeretem páros ugyanis korántsem képezi le a világ sokszínűségét.

Tavaly kapott szárnyra hír, miszerint a közösségi oldalra megérkezhet a lájk ellenlábasa, a diszlájk gomb. Az ötlet azonban számos ok miatt nem valósulhat meg soha: túlságosan negatív, és

a Facebook nem akarja, hogy a felhasználók rosszul érezzék magukat,

míg az oldalon tartózkodnak. Így jutottak arra a döntésre, hogy inkább a jóval árnyaltabb kommunikációt elősegítő Reakciókat vezetik be.

Olyan megoldást kellett keresnie a közösségi óriásnak, ami egyaránt jól működik minden platformon, és hasonlóan egyszerű a működése, mint a kis hüvelykujjnak. A felhasználók addigra már teljesen megszokták a hagyományos tetszik, kommentelés, megosztás triumvirátust és a kezelőfelületet, hiszen nap, mint nap ilyen módon léptek interakcióba a többiekkel.

Mit érzünk?

A két fő kérdés az volt: melyek azok a reakciók, amiket használni kéne, és az embereknek hogyan lehetne azokat érthetően megjeleníteni úgy, hogy ne idegenkedjenek az újítástól, és használják is.

Több mint egy éven keresztül azt kutatta a cég, hogy melyek azok a leggyakoribb érzelmi megnyilvánulások, amelyeket minden nemzet ugyanúgy értelmez.

A leggyakrabban használt matricák is beszédesek Forrás: Facebook

Ehhez egyrészt megvizsgálták, mely matricákat és emojikat használják az emberek gyakran a platformon, valamint mely kifejezésekre, matricákra keresnek. Elemezték

a rövid kommentekben előforduló szavak gyakoriságát is,

és számos kérdőíves, fókuszcsoportos tesztelést hajtottak végre.

Végül a győztes Imádom, Vicces, Hűha, Szomorú, Dühítő reakciókat választották ki, és akkor még a zavarodottságot jelző kis ikon, és a cukiságot kifejező Yay is a sorban volt. Ezeket végül elvetették.

Hüvelykujjból nőnek a mozgó fejek

A másik sarkalatos kérdés az volt, hogyan is kéne kinézni a reakcióknak? A figuráknak egyszerre kellett érhetőnek lenniük, és illeszkedniük az oldal megjelenéséhez.

Végül Mark Zuckerberg azt a megoldást javasolta, hogy a Like gombon időzve bukkanjanak elő az új fejek, és azok értelmezését egy címke is segítse. Egyszerre kellett egy japánnak ugyanazt megértenie, amit egy európainak.

Az első verziók statikus figurák voltak, mindenféle mozgás nélkül.

Végül animációt is hozzáadott a cég, mert így még egyértelműbbé lehetett tenni, mire is utal a figura, nem mellesleg: sokkal élettelibbé váltak.

A Yay végül nem került bele a rendszerbe Forrás: Facebook

Emellett azt is meg kellett oldani, hogy rögtön látszódjon a sávban, hányan használták a reakciókat. Jelenleg a három top reakciót lehet látni egy poszt alatt, az úgynevezett "Bling String" nevű sávban - itt lehet látni a kommentek számát is.

A Bling String végleges dizájnja ez lett, ezen a sávon jelennek meg az érkezett lájkok és reakciók Forrás: Origo

Mégsem használjuk eleget

Mindössze négy hónapja vannak velünk a Reakciók a februári élesítés óta. Májusban már megérkeztek az első statisztikák is, amelyek azt mutatják, hogy a felhasználók csak lassan kezdték el használni az új fejecskéket.

A Quintly nevű cég elemzése szerint az összes Facebookon folytatott felhasználói interakció mintegy három százalékát teszi ki a reakcióra való bökések. A cég 130 ezer Facebook posztot elemzett április 10 és április 25 közt,

amelyek szerint az interakciók 76 százaléka még mindig lájk.

A használt reakciók közül a legnépszerűbb a pozitív üzenetű "Imádom", ami rögtön az első választható reakció a sávon. Ez gyakorlatilag egy hevesebb lájk, ami tetszést fejez ki.

A reakciók közel fele jellemzően ez a figura, utána következik a szintén szélsőségesebb érzelmeket közvetítő Dühös emotikon, ami az interakciók közel ötödét tette ki.

A Facebook legnépszerűbb posztjainál is látszik, hogy még mindig a lájk tarol Forrás: Origo

Ezek a számok szabad szemmel is észrevehetők, leglátványosabban a nagy márkák oldalain. Kétségkívül a lájkok vezetnek fölénnyel, és a legtöbb esetben az Imádom gombocska a második helyezett.

A Nissan képen látható posztjára például

92 ezer visszajelzés érkezett, ezek közül 89 ezer lájk volt,

minössze 2,2 ezer az Imádom, és 616 Hűha is érkezett.

Hogy miért van ez, annak valószínűleg két oka lehet:

  • Az a másodpercnyi töredék, míg az ember a lájk felé húzva előbányássza a reakciókat, nagy erőfeszítésnek tűnik a felhasználó számára.
  • A régi szokások miatt az emberek maradnak a jól bevált lájknál, mert az eddig is elég volt.

Nem mindenki örült neki

A reakciókkal kapcsolatban néhány negatív visszhang is megjelent a bevezetéskor, amelyek főleg magánszféra szempontjából tartják károsnak az újítást.

A belga rendőrség egyenesen arra figyelmeztette a felhasználókat,

hogy a Facebook a reakciókon keresztül gyűjt adatokat a róluk ahhoz, hogy pontosabban célozhassa hirdetéseit. Ez az egyik nyilvánvaló szándéka a Facebooknak, mégis sokak számára érzékeny témának számít az, ha az ember érzelmeit kvázi eladják.

A változás valóban nagy értéket jelent a hirdetők számára, hiszen így megértik az érzelmet is, és nem csak mennyiségileg, de minőségileg is tudják mérni a posztokat, a felhasználói viselkedés is jobban megérthető.

Ám valószínűleg még egy kis idő kell, amire bátrabban használjuk magunk is a reakciókat - bár lehet, hogy a lájk uralmát sosem fogja megdönteni semmi.

---

A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.