A franciák bemutatták az első, tisztán elektromos meghajtással rendelkező helikoptert. Az első, történelmi repülésre július végén kerül sor a toulouse-i mérnökök tervei szerint.

Az elektromos meghajtás egyelőre csak kísérleti repülőgépekben jelent meg. A jelenleg elérhető elektromotorok és akkumulátorcsomagok csak ultrakönnyű vagy kis gépeket hajtottak meg, azokat is csak kis hatótávolságig, illetve ideig.

Történelmi pillanat

A francia Volta projekt mérnökei bemutattákaz első, tisztán elektromos meghajtással rendelkező helikoptert. A Toulouse mellett dolgozó csapat a tervek szerint még július végén végrehajthatja az első felszállást az aprócska, egyszemélyes forgószárnyassal. A történelmi repülést közel háromesztendőnyi kutatási-fejlesztési munka előzte meg.

Teljesen elektromos meghajtásúForrás: Volta

A projekt célja a technológia bemutatása, nem egy kereskedelmi fogalomba hozható helikoptertípus kifejlesztése. Ez utóbbi feladat a reményeik szerint egy megfelelő pénzügyi forrásokkal és repülőipari tapasztalatokkal rendelkező leendő vevőre várna.

Az aksikkal nem volt gond 

A 2015 májusában elkészült helikopter forgószárnyait és faroklégcsavarját egy-egy külön elektromos motor hajtja meg. Az összeszerelés után hét hónapot vett igénybe a tesztelés. A projektet a repülőmérnökök képzésével foglalkozó francia L'Ecole Nationale de l'Aviation Civile (ENAC) felsőoktatási intézmény segítette.

Kisebb hibákat ugyan javítaniuk kellett, azonban a sok esetben problémát okozó akkumulátorokkal semmi gond nem volt, mondta el a projekt alapítója, Philippe Antoine.

Az akkumulátorokkal nem volt gondForrás: Volta

Környezetbarát koncepció 

A francia polgári légügyi hatóság (DGAC) a szükséges ellenőrzések után kiadta a gép lajstromjelét, így a helikopterre felkerült a F-WALG jelzés. A tesztrepülések során az elsődleges feladat a helikopter fő paramétereinek, a kormányszervek, illetve a repülőképesség ellenőrzése lesz. A tervek szerint az "elektromos szitakötő" 15-20 perces repülési időt fog elérni. A helikopterben kereskedelmi forgalomban kapható lítium-ion akkumulátorok vannak, amelyek tervezett élettartama 350 óra. Ez alatt - becslések szerint - 17 ezer liter üzemanyag spórolható meg.

Ráadásul, ha a feladatra optimalizált akkumulátorokat lehetne alkalmazni, a repült idő és az élettartam is tovább növelhető lenne.

A cél, hogy a technológia továbbfejlesztésével oktatógépet hozzanak létreForrás: Volta

Az elektromotorok előnye, hogy a robbanómotoros repülőgépek két nagy "ellensége", a magas hőmérséklet és a nagy repülési magasság is semlegesíthető - mindkettő alaposan csökkenti a repülési teljesítményt.

Ráadásul a faroklégcsavar külön elektromotoros meghajtásának köszönhetően kiesik egy életveszélyes hibalehetőség: a hajtóművektől hátra, a faroklégcsavarig elvezetett mechanikus meghajtás kiesése. A kicsi, de nagyon fontos légcsavar esetleges kiesésével - mint ahogy számtalan netes videón is látható - a helikopter szinte azonnal lezuhan.

Az akkumulátorok teljesítményét csak a hideg befolyásolja negatívan.

Olcsóbb lenne a képzés

A Volta reményei szerint a technológiát bemutató gépből később - egy potenciális nagyobb gyártóval - egy kétüléses helikoptert lehetne fejleszteni.Az oktatófeladatokra szánt gép sokkal költséghatékonyabbá tenné a leendő pilóták képzését.

A cél, hogy legalább 45-55 percig legyen képes repülni az elektromos helikopter.