Szolgálatba álltak az Uber önvezető autói

2016.09.15. 10:50

Tényleg megtörtént az, ami pár éve még egészen futurisztikus dolognak tűnt, Pittsburghben munkába álltak az Uber önjáró járművei, amik már maguktól képesek róni az utcákat és felvenni az utasokat.

Szűk egy hónapja jelentette be az Uber, hogy elindítja önvezető autóit az Egyesült Államokban. 

A sokak szerint még akkor is hihetetlennek tűnő történet most elkezdett valósággá válni, hiszen kigurultak az aszfaltra az Uber első, önvezető Ford Fusion és Volvo XC90 járművei. 

Az Uber ezzel valóban az első lett: a cég illetékesei felkészültek a nagy utazásra, a sofőrök pedig folyamatosan gyűjtik majd az adatokat. 

"Ha belegondolunk, minden hónapban több millió kilométert tesznek meg az autóink, így betekintést nyerhetünk a város működésébe" – nyilatkozta Anthony Levandowski, az Uber önvezető technológiáért felelős alelnöke. Merre vezetnek az emberek? Hol történnek a balesetek?  – sorolta, milyen hasznos adatok birtokába juthatnak majd. 

A Volvo XC90-ek is lesznek az Uber flottájábanForrás: Uber

Évente 1,3 millió ember veszti életét autóbalesetben, ennek 94 százaléka emberi hibából adódik – közölte a technológiai központ vezetője, Raffi Krikorian. Komolyan úgy gondoljuk, hogy az önvezető technológia jelentősen javítani fog a baleseti statisztikákon. 

Krikorian rámutatott arra, hogy jó néhány sofőr megtapasztalta már, mit jelent, ha az autó automatikus rendszerei támogatják a vezetésben. Az Uber autói azonban még ennél is messzebbre mennek, 

az emberekre mindössze csak néhány manővernél van szükség.  Ezek közé tartozik a parkolás, valamint a különböző időjárási viszonyokban, rossz látási és útviszonyok mellett történő vezetés. 

A technológia fejlődik, az autó figyeli a járókelőket, ám a hirtelen mozgások esetén nem árt, ha a sofőr veszi át az irányítást. Éppen ezért minden autóban lesz egy sofőr, valamint egy mérnök, aki figyeli, gyűjti és elemzi az adatokat. 

Ilyen szenzorokkal szerelik fel a járműveketForrás: Pennlive

Az Uber szerint a jogi környezet és az infrastruktúra miatt választották Pittsburghöt. Krikorian szerint igazi kihívás lesz itt vezetni: hiszen ez egy régi város, még az eredeti útszakaszokkal és extrém időjárással.

A Ford és a Volvo modelljei nagyjából megegyeznek, ám a svédek járművei egy picit újabbak és fejlettebbek. A szenzorok vízállók. Az autók tetején térfigyelő kamerák vannak: 360 fokban lézerekkel dolgoznak együtt, nem elektromágneses hullámokkal működnek. 

"A kamera egészen pontosan 64 lézert tartalmaz, amik rendkívül magas frekvencián működnek" – nyilatkozta Eric Meyhofer, az Uber hardveres csapatának vezetője. Másodpercenként 1,4 millió pontot ellenőriz, folyamatosan forog, így képes 3D-s térképet létrehozni.  

A lézerek viszont nem ismerik fel a különböző színeket, ám az alattuk dolgozó kamera már igen, így tudja figyelni a közlekedési lámpákat, sőt, van még egy sor radar a környezet figyelésére is. Az Uber szerint mindez csak a kezdet, hamarosan már akár 100 tagból állhat a flotta. 

Szingapúr volt az első

Az Uber egyébként csak Amerikában az első, hiszen nuTonomy néven két, MIT-n végzett szakember már pár hete elindított egy hasonló szolgáltatást Szingapúrban. Egyelőre hat jármű szeli az aszfaltcsíkokat, a teljes flotta üzembe helyezésére állítólag 2018-ban kerül sor.  

További cikkek