Virtuális valóságban készülnek a jövő szelfijei

mark zuckerberg oculus connect
Zuckerberg jelentette be a főbb újdonságokat az Oculus fejlesztői konferenciáján
Vágólapra másolva!
Harmadik alkalommal tartotta meg az Oculus Connect nevű eseményét a Facebook tulajdonában lévő Oculus, amelyre a két cég képviselői bejelentések özönével készültek. Többek közt fény derült a az Oculus Touch kontrollerre, egy titokzatos virtuálisvalóság-sisakra, és Mark Zuckerberg is megmutatta, hogyan fogunk közösségi életet élni a virtuális valóságban, még egy szelfit is nyomott a virtuális térben. Mindez viszont még jóval odébb van.
Vágólapra másolva!

Erős volt a felhozatal az idei Oculus Connect fejlesztői konferenciájának második napján. Mielőtt a cég bejelentette volna az új kiegészítőket, Mark Zuckerberg vonult fel a színpadra. A Facebook nem véletlenül vásárolta fel a virtuálisvalóság-sisakot gyártó céget: Zuckerberg szerint a VR nemcsak a jövő kommunikációs platformja lesz, de egyben a Facebook jövőjét is jelenti, amit már korábban is hangoztatott.

A cél: hogy 10-15 év múlva egymilliárd emberhez jusson el a virtuális valóság, az is főként az Oculus Rifttel, illetve a másik partnereszközzel, a mobilra fejlesztett Samsung Gear VR-ral. A Samsung Gear VR-nak

havi egymillió aktív felhasználója van,

legalább ennyi ember utazik már napi szinten a virtuális valóságban.

Zuckerberg jelentette be a főbb újdonságokat az Oculus fejlesztői konferenciáján Forrás: AFP/Glenn Chapman

Valósággá válik a metaverzum

Michael Abrash, az Oculus fő kutatója is beszélt a színpadon, és elárulta, hogy rengeteg inspirációt nyert Neal Stephenson Snow Crash című cyberpunkregényéből. „Amit abban leírt Stephenson, mind valósággá válhat” – mesélte. Stephenson könyvében az emberek az úgynevezett metaverzum nevű virtuális térben találkoznak egymással avatarjaikon keresztül.

Erre hasonlít Zuckerberg víziója is: a Facebook-vezér célja, hogy a világ legnépszerűbb közösségi oldalát idővel egy olyan virtuális térré alakítsa át, ahol az emberek nemcsak posztolhatnak, videókat és képeket tehetnek közzé,

de szemtől szemben beszélgethetnek az avatarjaikon keresztül.

A Facebook-vezér újabb kóstolót mutatott a cég által elképzelt, virtuálisvalóság-beli Facebookról. Bemutatták az elképzelt avatarrendszert, amelyben a felhasználókat jelképező avatarok képesek mosolyogni, nevetni, dühöt vagy meglepettséget kifejezni, vannak kezeik és ruháik is, amelyeket a felhasználó szabhat testre.

(Bár Zuckerberg avatarja leginkább a fiatal Justin Timberlake-re hasonlított.)

A gesztusokhoz arcfelismerést fog használni a headset, a sisak viselőjének valódi arcát tükrözi vissza majd az avatar.

A virtuálisvalóság-avatarok akár csetelni is tudnak majd a Messengeren keresztül, mindezt a VR-ban. Zuckerberg felhívta a feleségét, Priscilla Chant, aki egy élő videocsetben bukkant fel Zuckerberg avatarjával szemben a VR-ban, mindez furán hatott, hiszen egyvelege volt a digitális avataroknak és a valóságnak.

Amint korábban is írtuk, a Facebook közösségi virtuális valóságában szelfiket is lehet majd készíteni egy virtuálisvalóság-szelfibottal, Zuckerberg is ezt húzta elő, hogy közös képet készítsen feleségével és kutyájukkal. Ugyan mindezen még dolgoznak, már most is megdöbbentő, mit terveznek a Facebooknál – de még nehezen elképzelhető, hogy az emberek nagy részének már ott lesz a szobájában a jelenleg több százezer forintos felszerelés.

Két közösségi funkciót is mutattak még, a szobákat és a csoportos beszélgetéseket (parties), ezeknek köszönhetően egyszerre nyolc ember találkozhat egy virtuális térben, egy elkülönített szobában. Ők az avatarjaikon keresztül cseveghetnek, és más tevékenységekkel üthetik el az időt, például kártyázással, sakkal.

A Facebook-vezér továbbá elárulta, hogy a jövőben

250 millió dollárt fog befektetni az Oculus fejlesztői közösségébe,

azon a 250 millió dolláron felül, amit eddig is ráfordított.

A Mikulás hozza az új Oculus-kontrollert

Év végén jelenik meg egy új, intuitívabb vezérlőeszköz is a Rifthez, az Oculus Touch, amit a Facebook VR-demóban is használt Zuckerberg az avatarok arckifejezésének beállítására. (Bár később tisztázták: csak a demó alatt volt szükség a kontrollerre, élesben arcfelismeréssel fog mindez megvalósulni.)

Az eszköz teljesen egyedi kialakítást kapott, ránézésre olyan, mintha egy hagyományos kontroller egyik felét kapnánk meg, de az egykezes kialakítás szándékos, mivel párban kell használni. Mindegyik félen öt-öt gomb kap helyet egy analóg karral kísérve.

Zuckerberg bejelenti az Oculus Touch kontrollert Forrás: AFP/Glenn Chapman

A kontrollerekbe beépített mozgásérzékelő követi a felhasználó pozícióját, ez egészíti ki a headset érzékelő rendszerét. Ebben segít a kontrollerekhez járó külön mozgásérzékelő kamera is, így a Rifthez tartozó kamerával együtt így már két kamerát kell használnia a felhasználónak.

Az Oculus Touch meglehetősen borsos áron lesz kapható, 199 dollárba (körülbelül 55 ezer forint) fog kerülni. Az előrendelés október 10-én kezdődik, és december hatodikától szállítják. A Touch-hoz még idén több mint 35 játék kap támogatást. Új címek közül a belső nézetes Arktika nevű horrorjátékot, a Lone Echót és a Robo Recallt demózták.

Drágán csapna oda a Vive-nak

December hatodikán pedig megjelenik egy harmadik kiegészítő kamera is a Rift rendszeréhez, amivel

már a szobát és a benne lévő eszközök helyét

is fel tudja térképezi a kütyü, azaz szobaszintű VR-élményt kínál. Ezt 79 dollárért (körülbelül 22 ezer forint) lehet külön megvenni. Így ha valaki a komplett Oculus-rendszert szeretné magának minden olyan kiegészítővel, mélyen a zsebébe kell nyúlnia: a Touch kapható lesz olyan csomagban is, amihez jár a headset, ezen a 798 dolláros (218 ezer forint) áron felül kell még megvenni külön a 79 dolláros kamerát.

A komplett rendszer így túlszárnyalja a konkurens HTC Vive 799 dolláros árát, amely két érzékelőboxot és két kontrollert is magába foglal a headseten túl. Az Oculus emellett nemsokára támogatni fogja az élő közvetítést, a barátok

Facebookon nézhetik majd, hogy mit lát a felhasználó a headsetben.

Gyengébb gépeken is fut majd a VR

Brendan Iribe, az Oculus társalapítója és vezérigazgatója jó hírt hozott: a szerényebb PC-kkel is használható lesz a Rift. Jelenleg nagyon erős vas kell az élvezhető minőséghez, de új fejlesztésekkel sikerült lefaragni az eddigi minimális gépigényből.

Mindezt szoftveresen oldotta meg a cég, a Timewarp (időgörbítés) és Spacewarp (térgörbítés) technológiákkal. Ezek az Oculus szoftverébe épülnek majd be, és olyan „szintetikus” képkockákat készítenek, amelyek folyékonyan tartják a képet akkor is, ha hardver közben alaposan izzad.

Alacsonyabb gépigénye lesz az Oculus Riftnek Forrás: Oculus

A fix 90fps-t úgy fogják stabilan hozni a játékok, hogy annak fele szintetikus kocka lesz, amelyeket az előző képkockák alapján generál a szoftver.

Az Oculus API-jához érkező frissítéssel elég lesz a Rifthez az Nvidia GeForce GTX 960 videókártya és az Intel Core i3-6100 processzor (vagy ezzel egyenértékű konfiguráció), amelyet már 500 dollárból (136 ezer forint) össze lehet állítani, eddig legalább ennek dupláját, 1000 dollárt kellett áldozni egy Rifthez szükséges PC-re.

Érkezik majd egy új, fülön belülre helyezhető, kényelmesebb fülhallgató is (Earphones) is az Oculushoz, ami mindössze 49 dollárba fog kerülni, erre lesz leváltható a mostani gyári füles.

Misztikus headset, ami még nem is létezik

Zuckerberg demózta a következő generációs Oculus virtuálisvalóság-eszközt is, amit egyelőre Santa Cruz kódnév alatt fejlesztenek. Ez egy olyan különálló, vezeték nélküli VR-termék lesz, amelyhez nem kell se mobil, se PC, a működéséhez szükséges hardver magában a sisakban kapna helyet, ahogy a HoloLens esetében is.

Zuckerberg elárulta: a mobil és PC-s VR közti arany középútban hisznek, de még nagyon korai a fejlesztés. Egyelőre csak egy videót mutattak a prototípusról, ami teljesen úgy néz ki, mint a mostani Rift, csak már vezetékek nélkül.

Amit egyelőre biztosan tudni, hogy olcsóbb lesz a Riftnél, és hogy mobileszköz lesz, illetne nem igényel majd semmilyen külső hardvert a pozíciókövetéshez.