A karácsonyi sms-eket is kitúrja a Facebook

2016.12.21. 15:30

Körülbelül 200 millió ünnepi sms-t küldtek az elmúlt 15 év alatt a Telekom ügyfelei. Az sms-ek száma viszont csökken, és egyre többen választják az online csevegőket a karácsonyi jókívánságokhoz. Tarolnak az emojik, mozgóképek.

Hosszú út áll az sms mögött: az első rövid szöveges üzenetet még 1995-ben küldték el, majd ahogy egyre népszerűbbé vált, úgy jutott fontos szerephez az ünnepek idején is. 2002-ben a szenteste és szilveszter éjjelén elküldött és fogadott SMS-ek száma már elérte a 15,5 milliót.

A karácsonyi sms-ek és mms-ek száma 2006 és 2008 között ért el újabb csúcsot: ezekben az években körülbelül 18 milliót is elküldtek belőlük a Telekom (akkoriban még T-Mobile) előfizetői.

A vállalat adatai szerint az ünnepek alatt elküldött sms-ek száma 2009-től indult csökkenésnek. Az elmúlt évek ezen időszakában az sms és mms forgalom 10-20 százalék közötti visszaesést mutat évről évre.

2015-ben már „csak" 7 és fél millió sms-t küldtek a cég ügyfelei, a karácsonyi ünnep három napja alatt.

Egyre kevesebb az elküldött smsForrás: Photononstop/Maurizio Polverelli

Felfalja az online az SMS-t

Az okoskészülékek rohamos terjedésével és a gyors mobilnetezést biztosító 4G-hálózatok kiépülésével párhuzamosan egyre többen használják ki a mobilinternetezés nyújtotta kényelmet, a kommunikációs szokások az online irányába mozdulnak el.

Így miközben az egymásnak küldött sms-ek száma csökken, a Telekom ügyfelei körében a mobilinternet forgalom jelentősen, évente nagyságrendileg egyharmadával nő az ünnepek időszakában.

Ezen belül a 4G-forgalom emelkedése is minden évben a többszöröse az előző évi adathoz képest.

Tarolnak az emojik

A karácsonyi sms-ben küldött rövid versek helyét így ma már az ikonok, hangulatjelek, képek, mozgóképek veszik át.

„A hangulatjelek, vagy emojik egyfajta kódhalmazt jelentenek, amit nagyon könnyű dekódolni, ugyanakkor teret ad a kreativitásra, időt spórol és divatos is. Olyan fontos szerepre tettek szert a digitális írásbeliségben, a vizuális retorikában, hogy egy mai fiatal elbizonytalanodik, nem haragszanak-e rá, ha nincs a mondat végén egy érzelmet kifejező ikon" – mondja Horváth Dorka újmédia kutató.

Mindenki imádja az emojikatForrás: AFP/MIGUEL MEDINA/Miguel Medina

„Az okoseszközök és a mobilinternet korában is fontos az sms, de ma már az ünnepekkor is csak egy a sok lehetőség közül a kommunikációra. Insta live, snapchat, facebook chat, iMessage – ma már számos felületen keverhetjük üzeneteinkben a szöveget, az ikont és a fotót is. Egyre inkább képekre írunk szöveget, és nem szöveghez mellékelünk képet"– hangsúlyozza.

„A több címzetthez azonos szöveget elküldő ünnepi sms-eket ma már egyre többen helyettesítik egy a Facebookra posztolt karácsonyos képpel, amire akár 100 barátot, hozzátartozót is rátagelnek. A trendeknek ma leginkább a saját tartalom felel meg, ilyen például egy körbeküldött családi kép szűrőkkel, feliratokkal ellátva, de az egyszerű szöveg és az alkalomhoz illő hangulatjel sem ment ki a divatból" – állítja Horváth Dorka.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK