Egy mesterséges DNS-nyi adatot fogyasztottunk el karácsonykor

2016.12.27. 13:04

A trendnek megfelelően a hagyományos köszöntés esik vissza, egyre többen csevegőappokon adják át jókívánságaikat szeretteiknek SMS és a telefonhívás helyett.

A korábbi várakozásoknak megfelelően a karácsonykor - december 24-25-26-án - küldött SMS-ek száma csökken a hazai hálózatokon.

A Telekom esetében 10 százalékos a visszaesés a tavalyi számokhoz képest: idén 6,9 millió szöveges üzenetet küldtek az ügyfelek. A Vodafone hálózatán 6,4 millió SMS-t küldtek.

A korlátlan csomagok és a családon belüli díjmentes beszélgetés miatt a hívások száma 2015-höz képest 1 százalékkal nőtt, a hosszuk pedig 2,4 százalékkal emelkedett. A karácsonyi időszakban összesen 9,4 millió hívást indítottak a Vodafone ügyfelei.

Online köszöntjük egymást

Évről évre azonban egyre nagyobb jelentőséget kap a netes kommunikáció az ünnepek alatt is: a trend folytatódik, s a felhasználók inkább online, csevegőappokon keresztül üzenik meg jókívánságaikat szeretteiknek.

A mobilinternetes adatforgalom mintegy 30 százalékkal nőtt a három ünnepnap alatt a Telekom hálózatán. A vodafone-osok belföldi adatforgalma több mint a duplájára nőtt 2014 karácsonyához viszonyítva. Ennél is jobban megugrott a roaming adatforgalom - a külföldön használt mobilnet -, ez tavalyhoz képest kétszeresére, 2014-hez viszonyítva nyolcszorosára emelkedett.

A hagyományos hívás helyét átveszi az online köszöntésForrás: Telenor

A Telenor 3 napra lekapcsolta a számlálókat, havidíjas és feltöltőkártyás ügyfelei korlátlanul használhatták a mobilnetet. Ennek meg is lett a foganatja: a három nap alatt közel 700 terabájt forgalmat generált közel kétmillió felhasználó. Ez a tavalyi ingyenes karácsonyi időszakhoz képest 30 százalékos növekedést jelent.

Szemléltetésképp egy szintetikus DNS éppen ennyi adatot képes eltárolni, nem csoda, hogy egyre többen kutatják, miként lehetne adatot tárolni mesterséges genetikai anyagban.

Új napi adatforgalmi rekord is született: 234 terabájt 24 óra alatt - ez nagyjából 152 ezer DVD-nyi adatnak felel meg.

A felasználók többsége a Facebookot és más közösségi oldalakat választja az ünnepi jókívánságok átadására - derült ki a Telenor nem reprezentatív online kutatásából.

  1. Közösségi oldalak és csevegőappok (83,6%)
  2. Telefonhívás (77,1%)
  3. SMS (42,2%)

A felmérést a Telenor Magyarország Facebook követőinek körében, 2016. november 2. és 10. között végezték 1931 fő bevonásával.