A webes forgalom több mint feléért már automatizált programok felelnek, ezeknek egy része pedig kifejezetten kártékony. Főleg a reklámszakmának okoznak milliárdos veszteségeket a robotlátogatók.

Amikor a webre gondolunk, legtöbbször a telefonjukat nyomkodó, számítógépek előtt ülő netezők jutnak eszünkbe, akiket összeköt ez a hatalmas hálózat. Az internet viszont nem csak ennyiből áll: az Imperva legújabb felmérése szerint az interneten zajló forgalom több mint feléért már botok felelnek, nem emberek. 

Vagyis a legtöbb netes látogató nem ember, hanem bot, azaz bizonyos automatizált feladatok elvégzésére készített program. Ezek többféle szerepet tölthetnek be, például a Twitterre posztolnak egy-egy profil alatt rejtőzködve, vagy csak adatokat gyűjtenek.

A robotlátogatók károsak a hirdetőkre nézve isForrás: Science Photo Library/KTSDESIGN/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Ktsdesign/Science Photo Library

A szám rémisztő, de jó hír, hogy a „jó" botok száma 2016-ban nőtt, míg a „rossz" botok száma maradt az előző időszakban mérthez képest ugyanannyi. Az előbbiek az ártalmatlan szoftverek, amelyek csendben közlekednek a neten, és adatgyűjtéssel járulnak hozzá a jobb böngészési élményhez. Ilyenek például a keresőmotorok robotjai, amelyek segítenek rangsorolni relevancia alapján az egyes oldalakat.

A rossz botok felhasználói adatokat lopnak kétes partnerek számára, vagy a felhasználók gépéről indítanak DDoS-támadásokat, forgalommal terhelik túl a különféle szolgáltatásokat, spamelnek.

Az amerikai reklámszövetség becslése szerint a nem emberi eredetű forgalom és a hirdetési csalások évente több mint 7 milliárd dollár veszteséget okoznak az online hirdetőknek. A kattintási csalók arra használják a botokat, hogy mesterséges forgalmat generáljanak weboldalakon. Ez a hirdetőknek a leghátrányosabb, mivel ők kattintásszám alapján fizetnek az online reklámokért.