Magyarországon debütál a Facebook újdonsága

2017.02.15. 14:19

Olyan beépített kamerafunkciót kap a Facebook-applikáció, amit egyebek közt az Instagramon és a Messengeren lehetett megismerni. Ennek oka, mint közölték, a megváltozott közösségi médiafogyasztási szokások. A meglepő, hogy Amerikán kívül kezdik bevezetni, így először a magyar felhasználók kezébe kerül az új funkció.

Február 15-én, magyar idő szerint a délutáni-esti órákban érkezik a frissítés a Facebook-applikációhoz, mind Androidra és iOS-re. Ennek keretében egy új beépített kamerafunkciót élesítenek, amit nyolc országban vezetnek be, így Magyarországon is.  A meglepő, hogy az írországi belső tesztüzem után az Egyesült Államokon kívül debütál.

No de miről is van szó? Az új frissítéssel három újdonság érkezik, a hírfolyam tetején jelenik meg, és célja, hogy egyszerűbbé tegye a felhasználóknak a képes és videós tartalmak megosztását, hogy - mint fogalmaztak - az átélt pillanatokat annak és annyi ideig jelenítsük meg, ameddig érdemes.

1) Beépített kamera app

A Facebook új beépített kamera appot kap a Messengerhez és az Instagramhoz hasonlóan. Az ikon a Facebook-app bal felső sarkában lesz, illetve ha a hírfolyamról balról suhintunk, rögtön betölt.

AR-maszkokat, kereteket, szűrőket és dinamikus elemeket kapunkForrás: Facebook

Kapunk hozzá szűrőket, maszkokat, kereteket és interaktív effekteket, amivel a képeket és videókat dobhatjuk fel. Sokan szeretik a kiterjesztett valóságos megoldásokat, amikor egy arcfelismerés után a maszk követi a fejet, és a helyén marad,  ez is elérhető lesz.

Ahogy dinamikus, interaktív elemeket is hozzá tudunk adni a képi elemekhez: ezt a Messengeren a szerelmes és téli matricák küldésénél használták eddig, amikor a mozgó szívecskéket és hópelyheket bökéssel, suhintással arrébb tudtuk lökni vagy megfogni.

Ahogy kapunk a Prisma képszerkesztő appból megismert művészi szűrőket is, amelyekkel valós időben tudjuk feldobni a felvételeket, vagy készíthetünk egy Picasso-festményszerű szelfit vele.

A Facebook-képeket is hasonlóan fogják művészire alakítaniForrás: Origo

2) Facebook Stories

A Messengeren bevezették már a "Napom" funkciót, amely az app felső sávjában kapott helyett, ahogy korábban az Instagramon is megjelentek a 24 óra után eltűnő fotók és mozgóképek.  Immár a Facebook része lesz ez is: a hírfolyam tetején kapnak helyet. Ott jelenik majd meg egy "A történeted" nevű ikon is.

Így fog kinézni az új Facebook Stories: azaz a "A történeted"Forrás: Facebook

A Facebook Stories által megosztott tartalmak nemcsak eltűnnek 24 óra után, de sem a hírfolyamban, sem a felhasználó saját idővonalán nem jelennek meg.

3) Közvetlen posztolás

Ugyan több telefonban is van rá lehetőség, hogy egy fotónál vagy videónál a megosztás gombra nyomva akár konkrét ismerősöknek küldjük el a tartalmakat, a Facebook segíteni akar abban, hogy a tartalmakat célzottan tudjuk megosztani.

Közvetlenül oszthatunk meg tartalmakat, amelyek két megtekintés után eltűnnekForrás: Facebook

Az új kamera funkcióval nemcsak azt adhatjuk meg, hogy "Nyilvánosan", vagy csak az "Ismerősöknek" akarjuk a bejegyzést posztolni, de arra is lesz lehetőség, hogy kiválasztott felhasználóknak mutassunk meg valamit átmenetileg. Ha a Közvetlen funkcióval küldjük a felvételt, azt legföljebb kétszer lehet megtekinteni,  és eltűnik. Ha az ismerős válaszol, újra láthatjuk azt. Azonban ha az első megtekintés vagy reakció után eltelik 24 óra, a címzettek akkor sem fogják tudni többé megnyitni és megnézni.

Megváltozott fogyasztási szokások

Mint a Facebook regionális sajtóirodája az Origóval közölte, az új funkció válasz a megváltozott közösségi médiafogyasztási szokásokra.

Egyrészt míg 10 éve elsősorban szöveges posztokat tettünk ki, addig mára főleg fotókat, szépen lassan pedig a videók fognak dominálni. Másrészt a megosztás módja is változott: már nemcsak a teljes ismerősi körrel akarjuk tudatni, mi történt velünk, de kollégákkal, kisebb baráti csoportokkal vagy néha csak egyetlen emberrel. Ahogy van olyan tartalom is, amit nem szeretnék, ha örökké ott virítana a profilunkon.

Régen nem változtattak a megosztási lehetőségekenForrás: Origo

Éppen ezért nyúltak most ismét hozzá a "Mi jár a fejedben?" bokszhoz, amely a megosztás központja: akár egy magánfelhasználó, akár egy cég itt szerkeszti meg a posztolni kívánt bejegyzést.

Persze azért azt sem érdemes elfelejteni, hogy egyre több felhasználó döntött úgy, törli készülékéről a Facebook-appot, miután kiderült, mennyit is fogyaszt, és mennyire meríti az okostelefon akkumulátorát. Sokan ezért mobilon csak az Instagramot, esetleg a Messengert tartották meg, a közösségi oldalt már inkább böngészőből vagy desktopon használják.

Egy app mindenek felett

Azon kérdésemre, hogy milyen arányban osztanak meg fotókat és videókat Messengeren és Facebookon, konkrét számokkal nem szolgáltak. Azt azonban elmondták, hogy jelenleg a legtöbben különböző külső appokat használnak például vicces videók vagy tartalmak készítésére, az új funkcióval szeretnék ha ezt a Facebookon belül tennék meg.

A számok ellentmondanak annak is, hogy a Facebook appot egyre kevesebben használják. Mint a Facebook sajtóosztálya közölte: a 2016. decemberi adatok szerint 1,15 milliárd aktív felhasználója van a mobilos Facebooknak, ez 23 százalékkal több az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

Viszonyításképp a Facebooknak összességében 1,9 milliárd felhasználója van, a Messengernek pedig körülbelül 1 milliárd fő - ebben a mobilos és desktop adatok is benne vannak.

Az új frissítés február 15-én érkezik meg Magyarországon kívül Olaszország, Svédország, Norvégia, Spanyolország, Argentína, Tajvan és Malajzia felhasználóinak.