Ingerültté tesz, ha egy másodpercet is akad a net

zene hallgat szilveszter
Vonaton hazafelé is jól jöhet egy kis chillout zene
Vágólapra másolva!
A mobilozók agyi aktivitását figyelték meg, miközben olyan mindennapi dolgokat kértek tőlük, hogy böngésszenek, videót nézzenek vagy töltsenek fel képet a Facebookra. Persze a netet manipulálták, hogy lássák, hogy ugrik meg a feszültségi szint.
Vágólapra másolva!

Az okostelefonozókat már az is idegessé teszi, hacsak egyetlen másodpercre is megakad a videó, amit néznek, vagy ha megjelenik a "Töltés" felirat a kijelző alján – derült ki az Ericsson és a Vodafone kutatásából.

A két cég idegrendszeri eljárásokkal vizsgálta, hogy

a mobilhálózat teljesítménye hogyan befolyásolja a mobilozók érzéseit, ingerültségi szintjét

és a szolgáltató megítélését. Egy elektro-enkefalográffal (EEG) 150 előfizető agyi aktivitását figyelték a németországi Düsseldorfban végrehajtott kutatásban.

A résztvevők agyi aktivitását figyelték a kutatás során Forrás: Ericsson

A vizsgálatban részt vevőknek 13 konkrét feladatot kellett elvégezniük 10 perc alatt egy okostelefonnal, például weboldalakat böngészni, videót streamelni és szelfit feltölteni közösségi oldalra. Az EEG-készülék mellett íriszkövetőt és pulzusmérőt is bevetettek a résztvevők figyelmének és szívverésének követésére.

A hálózatot manipulálták, a három kontrollcsoportnak jó, közepes és rossz minőségű netelérést biztosítottak a teszt során.

Három kontrollcsoportot állítottak fel különböző minőségű neteléréssel Forrás: Ericsson

A felmérés a következő eredményekre jutott:

  • A német mobilozók már attól is idegesek lesznek, ha egyetlen másodpercet akad a nézni kívánt videó, vagy megjelenik a Töltés (buffering) felirat.
  • Az Y generáció (18–35 év közöttiek) és az úgynevezett "streamingbennszülöttek" – azon 16–18 évesek, akik már inkább online fogyasztanak digitális tartalmakat – sokkal kevésbé toleránsak, ha egy videó nem tölt be elég gyorsan. Átlagosan 35 százalékkal feszültebbek lettek, mint a 35 év feletti korosztály.
  • A résztvevőket sokkal inkább zavarta, ha egy videó betöltése a Facebookon késett, mint amikor YouTube-on történt meg ugyanez.
  • Ha egy szelfi Facebookra való feltöltése két másodpercre megakad, az komolyan emeli a stresszszintet. Az Y generáció pulzusa 44 százalékkal ugrott meg ilyenkor.

Videóstreamelés

Ugyan már egyetlen másodpercnyi akadás is feszültséget okozott videóstreamelés közben, átlagosan 30 százalékkal ugrott meg a résztvevők stresszszintje. Azonban a többség még tovább nézte a felvételt, a résztvevők 47 százalékának figyelme kalandozott el.

Hat másodperces akadás esetén csúcsosodott a feszültség szintje, ekkor 81 százalék nem figyelt már a tartalomra. Ahhoz,

hogy mindenki érdeklődését elveszítsék, 8 másodpercnyi késlekedés kellett.

Nyolc másodperc, és mindenki elvesztette érdeklődését Forrás: Ericsson

Azonban érdemes megjegyezni azt is, hogy a fiatalok sokkal kevésbé toleránsak: az Y generáció többségének (72%) mindössze 4 másodpercnyi akadás is elég volt, hogy feladja.

Képfeltöltés Facebookra

Érdekesség, hogy ha egy szelfi Facebookra való feltöltése 1 másodpercet késett, az 47 százalékkal emelte meg a stresszszintet. Ugyanakkor ha már 2 másodpercet késett, akkor az ingerültség 24 százalékra esett vissza, lévén a résztvevők 47 százaléka érdeklődését vesztette a folyamatban. Itt is

az első nyolc másodperc a kritikus a felhasználók szemszögéből.

A résztvevők harmada ugyanakkor azt nyilatkozta, hogy ha akad a képfeltöltés Facebookra, az csak első alkalommal idegesítő.

A teszt ezen része azt is bizonyította, hogy az ügyfeleknek nemcsak a letöltési, de a feltöltési sebesség is ugyanolyan fontos a hálózat megítélése szempontjából.

Mindenkiben csalódunk, ha rossz a net

Összességében az látszódott a kutatásból, hogy a szélessávú hálózat hibái vagy a pocsék nethozzáférés kihatott a teljes mobilpiac, vagyis a tartalomszolgáltató, az app- és az oprendszer-fejlesztő, a mobilgyártó és a szolgáltató megítélésére is.

"Ebből következik, hogy a felelősség is közös, hogy a felhasználónak pozitív élménye legyen, és hogy folyamatosan megbízható hálózatot tudjon használni, amely megfelel a mindennapi igényeinek és elvárásainak" – olvasható a tanulmányban.