Jön a kevert valóság a Windows 10-be

2017.03.06. 17:03

Több nagy eszközgyártóval is megállapodott a Microsoft annak érdekében, hogy a kevert valóságot még az idén széles felhasználói réteghez eljutathassa, s megjelenjenek az első, elérhető árú sisakok, amelyek a cég saját holografikus fejlesztői platformján alapulnak. A Windows 10 új frissítésében már felbukkan a Mixed Reality Portal is, aminek köszönhetően a fejlesztők pár szimulációt kipróbálhatnak.

A Windows 10 legújabb előzetes frissítése nemcsak a hibák javítását tartalmazza, de a Windows Mixed Reality Portalt is megérkezik vele. Ez valójában a régóta emlegetett Windows Holographic fejlesztői felület.

Azt már tavaly óta tudni lehet, hogy a cég a Windows kevert valóságot használó változatán is dolgozik,ami a következő nagy, Creators Update nevű frissítéscsomaggal kerül be az operációs rendszerbe. Év vége felé pedig megjelennek az első olyan kevertvalóság-sisakok, amivel a felhasználók is élvezhetik a látványt.

A fejlesztők már kipróbálhatják, hogyan fut a gépükön a kevert valóságForrás: Microsoft

De mi is ez a kevert valóság?

 

  • Kezdjük az elején: a virtuális valóság (VR) egy sisakban egy készülék (okostelefon, számítógép vagy konzol) által kivetített kép. A cél az a különböző érzékelőkkel, hogy teljesen átverjék az agyat, és az egyre jobb felbontás és válaszidő által tényleg úgy érezze a felhasználó, hogy abban a virtuális térben mozog, nem a valóságban. Virtuális sisak egyebek közt a Samsung Gear VR, a Facebook Oculus Riftje és a Sony Project Morpheusa.
  • A kiterjesztett valóság (AR) eléggé hasonló: egy szenzorokkal megspékelt hordható eszközzel, például a Google Glass vagy az Epson Moverio szemüvegével vetítenek ki virtuális elemeket, miközben a környezetünket is láthatjuk. A hangsúly itt a hasznosságon van: olyan információk, értesítések, üzenetek jelennek meg, amik megtekintéséhez nem kell használni a kezeket, és azok szabadon maradhatnak. Egyik fő felhasználási területe lehet a drónok irányítása. 
  • A kevert valóság (MR) ötvözi a VR és AR tudását: láthatjuk magunk körül a valós környezetet, mint a kiterjesztett valóságnál, ugyanakkor beleágyazza a virtuális valóság elemeket. A hangsúly itt a rugalmasságon és a lekövetésen van, hiszen ezen elemek alkalmazkodnak a környezethez és a felhasználóhoz is. Reagálnak arra, ha hátrébb lép az ember és pozíciót vált. Interkakcióba lehet lépni velük: gyakorlatilag úgy, mintha a valóságban néznénk körbe és tennénk arrébb egy tárgyat. Az illúziót sokkal könnyebb fenntartani. Mint amikor egy Microsoft Hololensben egy valós asztalon jelent meg egy Minecraft vár: körbe lehet sétálni körülötte és tartja a pozícióját, ahogy közel is mehetünk hozzá, hogy jobban megnézzük.

 

Jönnek az új sisakok

A Microsoftnak már több partnere is van, akik legyártják majd a kevert valósághoz szükséges sisakokat, jelentették be a március 2-án tartott Game Developers Conference-en. Azt már tavaly is tudni lehetett, hogy a Windows Holographic felület gyártófüggetlen lesz, azaz bárki fejleszthet hozzá eszközt. Az első példányt az Acer adja ki, de a Microsoft már megállapodott az Asus, a Dell, a HP, és a Lenovo gyártókkal is.

Körülbelül 300 dollárba kerül majd az Acer sisakja, azaz Magyarországon vélhetően 100 ezer forint körül alakul az ára. Ez jóval kedvezőbb, mint amennyit az Oculus Rift sisakért kérnek. Az új headsetek év végén kerülhetnek forgalomba, és lehetővé teszik, hogy a kevert valóság a hétköznapi felhasználókhoz is eljuthasson.

Az Insider program résztvevői első körben azt tesztelhetik az új frissítéssel, hogy számítógépük megfelel-e az ajánlott rendszerkövetelményeknek, illetve kipróbálhatnak pár szimulációt is. Ehhez szükség van a fejlesztői frissítésre, illetve a napokban kiszállított pakkra, amely a szoftvercsomag (SDK) és dokumentációk mellett az Acer által gyártott headsetet is tartalmazza, így 

a szerencsések már elkezdhetnek appokat fejleszteni a kevert valósághoz.

Az Acer által készített kevertvalóság-sisakForrás: Microsoft

Az Acer Mixed Reality Developer Edition nevű eszköze két nagyfelbontású, 1440x1440 pixeles kijelzőt kapott, natív 90 Hz-es képfrissítéssel. A 3,5-es jackes audio kimenet és mikrofon van rajta, illetve HDMI 2.0 és USB 3.0 port a hálózatba kötéshez. A beépített érzekelőknek köszönhetően nem igényel további, külső szenzorokat és egyéb hardvert.

Kereskedelmi forgalomba év végén kerül. A fejlesztőknek szánt példányok azt a célt szolgálják, hogy a megjelenéskor már bőségesen legyen elérhető tartalom.

A cég tervezi, hogy később az Xbox One családra is elérhető lesz a Windows Mixed Reality platform.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK