Nem kell Samsung mobil a kínaiaknak

Couriers welcome Singles Day shopping spree China Chinese Singles' Day Double 11 shopping promotion e-commerce platform sales global online festival Shanghai JD.com courier parcel package deliver rush
Mai Jiming and other Chinese couriers of Chinese online retailer JD.com check their smartphones at JD Logistics' Jinyang station before delivering parcels from online shopping of the JD.com Singles Day Shopping Festival in Guiyang city, southwest China's Guizhou province, 11 November 2017. Couriers have welcomed the delivery rush generated by Singles Day shopping gala in China. Over 95 billion yuan ($14.30 billion) worth of orders were made by 2:00 am on Nov 11 from JD.com, which equaled the annual sales of the largest offline supermarket chain in China. The number increased to 120 billion yuan in the following 12 hours. The huge amount of transaction indicates couriers in China will be extremely busy due to surge of parcels needed to be delivered in the following week. Mai Jiming, 29, who works at JD Logistics' Jinyang station in Guiyang, capital of Southwest China's Guizhou province, is one of the couriers who has to get up one hour earlier than before since Nov 11 and does not even get time for meals during work hours. Thanks to efforts of couriers like Mai, parcels are being delivered at breakneck speed, even though the number of parcels in Jinyang station reached 2,800 on Nov 11 this year, which was twice as the number in normal days. Mai was happy to see the surprise of a customer who ordered a product at 3:00 pm and received it at 9:00 pm on Nov 11. Last November, Mai delivered 4,000 parcels and earned over 10,000 yuan with 8,000 yuan commission.
Vágólapra másolva!
Öt gyártó dominálja a piacot, az Apple köztük az egyetlen külföldi.
Vágólapra másolva!

Hosszú éveken keresztül rendkívül képlékeny volt a kínai okostelefonos piac, ám a Kantar Worldpanel (via The Verge) legfrissebb beszámolója szerint nagyon úgy tűnik, hogy mostanra gyakorlatilag kialakult a helyi status quo. A piackutató cég szerint az október végével befejeződött három naptári hónapban eladott készülékek 91 százaléka öt gyártó valamelyikétől származott, az egy évvel ezelőtti azonos időszakban még 79 százalék volt ez az arány.

A kép csak illusztráció Forrás: Imaginechina / Ji Luzhe

Az ötösfogat tagjai: Huawei, Xiaomi, Apple, Vivo, Oppo. A lista európai szemmel kifejezetten furcsa, hiszen a cégek közül csak a Huawei és az Apple komoly szereplők a kontinensen, ráadásul a legtöbb mobilt értékesítő vállalat szinte minden országban a Samsung.

Ami azt illeti, már évek óta a Samsung értékesíti globálisan a legtöbb okostelefont.

A dél-koreai cégnek ettől függetlenül nagyon nem megy a szekere a kínai piacon, a fentebb említett három hónapos időszakban az eladott telefonok 2,2 százaléka volt Samsung. A TOP5 gyártó közül csak az Apple külföldi, a különféle iPhone-ok az eladások 17,4 százalékát adták.

A Kantar kiemelte, hogy az elmúlt időszakban a kínai mobilpiac legnagyobb vesztesei a Meizu, a LeTV, a Coolpad, a ZTE, továbbá a Lenovo voltak. Mindegyik cégnek voltak kirobbanóan sikeres időszakai, ám a lendületük hirtelen megtört, és pár negyedév alatt szinte jelentéktelenné váltak, a többségük jelenleg az 1 százalékos piaci részesedésért küzd.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!