Fizetős verziót kaphat a Facebook

Mark Zuckerberg meghallgatása, adatszivárogtatás
WASHINGTON, DC - APRIL 10: Facebook co-founder, Chairman and CEO Mark Zuckerberg arrives to testify before a combined Senate Judiciary and Commerce committee hearing in the Hart Senate Office Building on Capitol Hill April 10, 2018 in Washington, DC. Zuckerberg, 33, was called to testify after it was reported that 87 million Facebook users had their personal information harvested by Cambridge Analytica, a British political consulting firm linked to the Trump campaign. Chip Somodevilla/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Mark Zuckerberg szerint mindig lesz ingyenes verzió a szolgáltatásból.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt évek egyik kiirthatatlan kattintásvadász címe és álhíre a „Fizetőssé válik a Facebook" volt: akárhányszor sütötték el az álhírportálok, mindig gigantikus olvasottságot hozott nekik. Mark Zuckerbergnek eddig rendkívül egyértelmű álláspontja volt a kérdésben, amelyet pont az álhírek miatt már évekkel ezelőtt ki is írtak a Facebook bejelentkezési oldalára. A szöveg szerint a szolgáltatás „Ingyenes, és az is marad".

Mark Zuckerberg szinte levegőt sem kapott a fotósoktól a szenátusi meghallgatáson Forrás: AFP/Getty Images/Chip Somodevilla

Most egy kicsit változott a Facebook hivatalos álláspontja. Mint valószínűleg sokan hallottak róla, kedden és szerdán Mark Zuckerberg eskü alatt tanúskodott az Egyesült Államok képviselőházában, a honatyák elsősorban a vállalat adatkezelési praktikáira kívántak fényt deríteni. Tapasztalatlansága ellenére Zuckerberg egész jól állta a sarat a meghallgatásokon, és bár a képviselőknek néhányszor sikerült sarokba szorítaniuk, de általánosságban véve nem tudták rábírni arra, hogy például az üzleti érdekeivel ellentétes ígéreteket tegyen.

Ettől függetlenül érdekes, hogy Mark Zuckerberg most már nem tartja teljesen kizártnak a fizetős Facebook létrehozását. Orrin Hatch szenátor emlékeztette a Facebook alapítóját arra, hogy egy 2010-es találkozásuk alkalmával magabiztosan állította, miszerint a Facebook mindig is ingyenes marad. A szenátor kérdése azt volt, hogy továbbra is fenntartja-e az álláspontot.

– nyilatkozta a Zuckerberg.

A kérdés természetesen a Facebook adatgyűjtése kapcsán merült fel, hiszen a szenátor szerint ha fizetős lenne a Facebook, akkor reklámok helyett a felhasználók finanszírozhatnák a működését.

A Facebook adatvédelmi problémainak az a forrása, hogy a hirdetők képesek indirekt módon felhasználni a közösségi hálózat által begyűjtött adatokat, hogy hatékonyan megcélozhassák az üzeneteikkel a kívánt célközönséget.

A fizetős Facebook esetén ez a probléma elvileg nem állna fenn, hiszen hirdetők nem tudnák a saját céljaikra fordítani a szolgáltatást, például célzott hirdetésekkel formálni a szavazópolgárok politikai véleményét.

Érzésünk szerint Mark Zuckerberg elsősorban csak csontként dobta oda a fizetős Facebook ötletét a képviselőháznak. Az előfizetéses rendszer bevezetése a Facebook működése miatt meglepően komplex feladatnak bizonyulhatna, ráadásul akik hajlandóak lennének fizetni a reklámmentesítésért, azok pont a szolgáltatás fizetőképes felhasználóinak a táborába tartoznak.

Ha ők kiesnek a hirdetők látóköréből, akkor általánosságban véve csökkenhet a Facebook reklámfelületeinek az értéke.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!