Egyre több cég lázad az Apple ellen

Paris Games Week 2017 : Day Three At Porte De Versailles In Paris
PARIS, FRANCE - NOVEMBER 02: Netflix logo is displayed during the 'Paris Games Week' on November 02, 2017 in Paris, France. Netflix is an American company offering streaming movies and TV series on the Internet. 'Paris Games Week' is an international trade fair for video games and runs from November 01 to November 5, 2017. (Photo by Chesnot/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Egyre több nagy cégnek van elege abból, hogy az Apple (és a Google) lehúzza a maga 30%-os adóját az alkalmazásboltjaikban megvett appok után, sőt, még az ezeken keresztül kötött előfizetési díjakból is kérik a maguk jutalékát. Ezzel az egésszel sokan ugyan még mindig jól járnak, de az olyan óriások, mint a Netflix, már nagyon nem. Nem csoda, hogy elindult a lázadás.
Vágólapra másolva!

Az olyan nagy alkalmazásboltok, mint az Apple-féle App Store, vagy a Google által működtetett Play Áruház, számos előnnyel bírnak. Az onnan megvásárolt alkalmazások szinte biztosan nem tartalmaznak vírusokat vagy más kártevőket, nem pusztítják el a telefonunkat, és persze nagyon kényelmes, hogy a különböző alkalmazásokat egy helyről szerezhetjük be, és rögtön a beépített rendszer segítségével fizethetünk is minden járulékos költséget.

Persze mindennek ára is van, a hasonló alkalmazásboltok esetében ugyanis jellemzően a felhasználó által befizetett összegből 30%-ot lecsíp magának a szolgáltató, vagyis jelen esetben az Apple és a Google, de hasonlóan működik a Steam, az Xbox Store és a PlayStation Store is.

Ők azt mondják, ezt az árat meg kell fizetni azért, hogy cserébe ők mindenki számára láthatóvá tegyenek egy alkalmazást, biztosítsák az infrastrukturális hátteret, és adott esetben kezeljék a vásárlóktól érkező reklamációkat.

Forrás: Getty Images/2017 Chesnot/Chesnot

Ezzel ma már sokan nem értenek egyet, a kifogások között pedig gyakran elhangzik, hogy az Apple és a Google egyszerűen túl sokat akar magának a bevételből, cserébe pedig nem nyújtanak eleget. Hiába beszél például a Google ügyfélszolgálatról, ha ez csak egy automatizált robotot jelent az esetek többségében, ami vagy tud segíteni, vagy nem.

Mindenesetre ezzel együtt a kisebb alkalmazások fejlesztői így is jól járhatnak, hiszen azzal, hogy felkerülnek az App Store-ba, hirtelen több tízmillió ember szemei elé kerülnek (főleg, ha még az általuk elkészített program jó is). A mindenki által ismert nagyoknak viszont egyre kevésbé van erre szükségük, és próbálnák valahogy maguknál tartani a befizetéseknek ezt a bizonyos 30%-át. Először a TechCrunch számolt be arról, hogy a Netflix is ebben gondolkodik, nem sokkal azután, hogy a Spotify is hasonlóan cselekedett.

A kettőben közös, hogy maga az alkalmazás ingyenes. A Netfilxet nem kell megvásárolnunk, ingyen letölthetjük az App Store-ból, viszont a használatához előfizetést kell indítanunk, és bizony az Apple ebből az előfizetési díjból is levonja a maga a „adóját”, még akkor is, ha egyébként onnantól kezdve már igazából nem sok köze van ahhoz, hogy a felhasználó mit csinál a Netflix alkalmazásában.

Ez egyébként ebben az esetben azt jelenti, hogy az első évben ugyanúgy levonják a 30%-ot minden olyan előfizetés után, amiért az App Store-on keresztül fizettünk, majd a második évtől ez lemegy 15%-ra.

A Netflix most „lebukott”, hiszen egyre több felhasználó szembesül azzal, hogy az alkalmazás már nem engedi az App Store-on keresztül rendezni az előfizetést, hanem eligazítja a népet a vállalat hivatalos weboldalára, ahol ezt meg lehet oldani. A dolog azért nem került felszínre sokáig, mert a Netflix ezt a fajta „tesztelést” csak néhány országban indította el, mostanra azonban már kiterjesztették 33 országra Amerikában, Európában és Ázsiában. Köztük van egyébként Magyarország is.

Forrás: AFP=Imaginechina/Da Qing

Hozzá kell tenni, hogy ez a fajta külső elirányítás alapvetően sérti az App Store szabályzatát, de a Netflix mégis próbálkozik vele, és nincs egyedül. A Spotify és a Deezer az Európai Bizottságnál próbálja elérni, hogy vizsgálják felül ezt az egész szisztémát, mert szerintük az Apple visszaél a piaci fölényével, és jóval olcsóbban tudja adni a zenéket és a filmeket, mint bármelyik konkurens.

A Netflix is azzal érvel, hogy ha az előfizetéshez eltereli a felhasználók a saját oldalára, akkor olcsóbb díjszabással tud dolgozni, így végső soron a vásárlók is jobban járnak.

Mindez Androidon egyébként már jóval elterjedtebb, mert ugyan a Play Áruház ott is számos előnyt biztosít, sőt, elvben még más áruházak is használhatók, de a Google rendszerében van lehetőség még magukat az alkalmazásokat is külsős forrásból telepíteni, míg ez az Apple-nél kizárt. Ezt használja ki például az Epic Games is az utóbbi hónapokban elképesztően népszerűvé vált Fortnite nevű játékával, amit már eleve meg sem lehet venni a Play Áruházban, hanem az Epic saját oldaláról kell letölteni a telepítő fájlt.

Hogy mi lesz ennek a vége, azt egyelőre nem tudni, de vélhetően az Apple be fog keményíteni. Az App Store ugyanis gyakorlatilag nyomtatja a pénzt: a 2017-es üzleti évben 11,4 milliárd dollárt hozott, ami a teljes cég bevételének körülbelül 5%-a.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!