Az esport egyre növekvő nemzetközi népszerűsége Magyarországot sem hagyta érintetlenül. A fiatalok körében egyre több figyelmet kapnak az online játékok, kb. 475.000 fő rendszeresen foglalkozik kedvenc videójátékával, vagyis digitális eszközön való játékkal (eNET, 2018).
A játékok fiatalok körében való népszerűségén felbuzdulva a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdaságinformatikus képzésének három oktatója – Kis Gergely, Pintér Róbert és Rab Árpád Szörény – úgy döntött, hogy az egyetemi képzésben is helye lesz az esportnak, lévén, hogy egyre többek számára nyújt megélhetési lehetőséget ez a tevékenység. 2018 őszétől elindul az első magyarországi esport tantárgy.
Megélhetési lehetőség lett
CS:GO, LoL és Hearthstone – csupa olyan játéknév, amellyel a mai felnőtt korosztály jó eséllyel csak gyermekeitől hallott. „A magyar esport játékokat fiatalok hétköznap átlagosan három, hétvégén pedig öt órát töltenek kedvenc szerepjátékukkal, 44%-uk játszik vagy tervez versenyszerűen játszani. Ez nálunk az egyetemen azt jelenti, hogy kb. minden harmadik „gazdinfos" hallgatónk ebben a témakörben szeretne szakdolgozatot is írni" – mondta el Kis Gergely, aki adjunktusként évi kb. 30 hallgató szakdolgozatát konzultálja végig.
Eldönthettük, hogy ellenállunk, vagy inkább az élére állunk
– teszi hozzá Rab Árpád Szörény, aki egyúttal az új tantárgy felelőse lett. „Miután megjelentek Magyarországon is azok a cégek, akik már megélhetési lehetőséget is kínálnak a professzionális esportolóknak, illetve játékszervezőknek, úgy döntöttünk, belevágunk."
Profikkal fejlesztették a tantárgyat
Az egyetemi képzésben Magyarországon új tantárgyat elindítani minimum 1-2 év, így ennek a kurzusnak a gondolata sem most vetődött fel. Tischler Márkkal, az Esport Universum vezetőjével való beszélgetés alapján indult el a gondolkodás, hogy a Corvinuson az esportban professzionális partnerek bevonásával épüljön fel a képzés,
akik tapasztalataikat, stratégiai szemléletet és játékszervezési tudást is hoznak a Közgázra.
Névsorrendben a Docler eSport, az Esportmilla, az Esport1, az Esport Universum és az IKO Digital szakmai tudásukkal mind hozzájárulnak, hogy a feltörekvő generációból más nemzetközi szinten is kiemelkedő esport stratégák, gazdasági szakemberek és játékosok születhessenek Magyarországon.
A 2018 őszétől induló képzést egyelőre választható tantárgyként vehetik fel a corvinusos hallgatók, és a tapasztalatok alapján fogják továbbfejleszteni az esport képzést akár több tantárggyá, amennyiben erre a hallgatók körében igény lesz.
Így talán a szülők sem utálják majd
Az egyetemi képzés elindítói bíznak benne, hogy a szülők, nagyszülők körében is segítenek elfogadtatni az online játékok professzionális voltát, láttatni a benne rejlő gazdasági potenciált. „Ma már TV csatornákat indítanak esport közvetítésekre, a nagy nemzetközi versenyeken stadionokat töltenek meg nézőkkel.
A legnépszerűbb játékosok hatalmas fizetés mellett profi környezetben, edzőkkel dolgoznak, míg a legjobb kommentártorok sztárokká válnak, sok milliós követő táborral az interneten.
A lakosság többsége még idegenkedve fogadja, hogy a fiatalokat ez a világ vonzza, sőt a többség elítéli a napi több órát videójátékozó versenyzőket, nem értve, hogy miért fecsérlik erre az idejüket. De olyan ez a helyzet, mint amikor az első tévékészülékek megjelentek, és szép fokozatosan a képi tartalom odaragasztotta a tekinteteket – 50 év elteltével a Föld lakóinak többsége nézett rendszeresen tévét. Valószínűleg 50 év múlva a Föld lakóinak többsége ugyanígy tekint majd a videójátékokra, mert a többségük már gyerekkorában találkozott vele" – mondja el Kis Gergely.
A kutatások is erre engednek következtetni, a magyar gamerek fele 11 és 15 éves kora között kezdett el játszani, de 16%-a már 10 éves kora előtt (eNET, 2017). „Itt az ideje, hogy az oktatásban is másként kezeljük a témakört mint eddig, és segítsünk a magyar fiataloknak üzleti sikereket is találni az esportban" – szólít mozgósításra Rab Árpád Szörény.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!