A jelenlegi formájában ismert közösségi média a jó egy évtizeddel ezelőtti robbanásakor a legnagyobb szám volt, de most már a tapasztalatok és a kutatások alapján is egyértelmű, hogy nagy mennyiségben káros lehet a mentális egészségre. Az elmúlt években a Facebook is elkezdte a saját bőrén érezni, hogy baj van: a tinik egyre kisebb arányban regisztrálnak rá, a fiatalok és a középkorúak körében pedig trenddé vált a használatának hanyagolása. Specifikusan a Facebook esetében a jelenséghez hozzájárulhatnak még a vállalat botrányai, továbbá egyes termékfejlesztési döntései, például az ismerősök bejegyzéseinek reklámokkal és egyéb tartalmakkal való helyettesítése.
Ettől függetlenül lehetetlen érdemi információkat szerezni arról, hogy mondjuk egy adott időszakban hány meglévő felhasználó hagyta ott a Facebookot, vagy vált inaktívvá rajta, Mark Zuckerberg cége nyilvánosan nem kívánja firtatni a témát. Persze nagy mintájú felmérésekkel körülbelül meg lehet saccolni az efféle trendek méretét, most pedig Hollandiából jött is egy meghökkentő darab. A Newcom piackutató ügynökség bő hétezer fős mintával végzett, reprezentatív kutatása alapján a tavalyi évben 640 ezer holland hagyhatta abba a facebookozást.
Közülük 200 ezren konkrétan törölhették a regisztrációjukat, míg a többiek csak befejezték a tartalmak megosztását, a hírfolyamuk passzív nézegetésén túl mást nem tesznek.
Kontextusként Hollandia népessége olyan 17 millió fő, közülük olyan 10 millióan rendelkeznek Facebook-fiókkal. A kutatás szerint a Facebook faképnél hagyása, vagy legalábbis a portálon való passzívvá válás főként a 40 év alattiak sportja. Közülük sokan az Instagram és a WhatsApp használatára álltak át, ezek ilyen sorrendben 4,9 millió és 11,9 millió helyi felhasználóval rendelkeznek, tavaly 20 százalékkal és 3 százalékkal nőtt a felhasználói bázisaik száma az országban.
A kérdéses szolgáltatások a Facebook tulajdonában vannak.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!