Ezzel robban be a játékiparba a Google

2019.03.21. 18:45

Gyakorlatilag hónapok óta biztosan lehet tudni, hogy a Google egy teljesen új játékstreamelős platformot mutat be a játékfejlesztőknek szóló éves nagy konferencián, a Game Developers Conference 2019-en. A sokáig csak Project Stream néven emlegetett szolgáltatást végül Google Stadia néven jelentette be most a nagyvállalat, és ezzel teljes erővel belépett a játékpiacra, ami nagyon komolyan felkavarhatja a konkurenciaharcot.

Ugyanis nem a Google az első cég, amelyik játékok streamelésével próbálkozik. Itt ugyebár arról van szó, hogy a felhasználónak nem kell megvennie egy viszonylag drága játékkonzolt, vagy egy még drágább, játékra épített számítógépet, ugyanis a játékok futtatása nem helyben történik. Helyette a számításigényes feladatokat a Google saját adatközpontjaiban található gépek végzik el, nekünk pedig már csak a kész képet "közvetítik", vagyis szinte olyan a dolog, mintha egy közvetítést néznénk, csak éppen mi irányítjuk, pontosan úgy, mint egy hagyományos videojáték esetében.

Forrás: Anandtech

Ez a folyamat azonban elképesztően komplex, és nagyon sok akadály kerül elő menet közben. Ugyebár szükség van a megfelelő infrastrukturára, ami elvégzi a játékok futtatásával kapcsolatos számításokat, majd ezeket közvetíti felénk. Ebből a szempontból a Google szerencsés helyzetben van, hiszen világszerte rengeteg számítógépes központtal rendelkezik, és menet közben még többet tervez kiépíteni, így összességében a Stadia rajtjára már több mint 7500 ilyen állomás tudja majd elvégezni ezt a feladatot. 

Itt a minél nagyobb szám azért fontos, mert ez azt jelenti, hogy nagyobb valószínűséggel akad majd egy olyan központ, amelyik a felhasználóhoz közel van. Ez pedig a késleltetés miatt elengedhetetlen: egy videojátéknál azt várjuk el, hogy ha valamit csinálunk, például megnyomunk egy gombot az irányítón, vagy arra utasítjuk a főszereplőt, hogy mozogjon előre, akkor azt azonnal hajtsa is végre. De jelen esetben ugyebár ennek az utasításnak el kell mennie a központba, az ottani számítógépeknek ezt végre kell hajtania, majd a végeredményt vissza kell közvetítenie hozzánk, ez pedig sok tíz milliszekundumban mérhető időveszteség.

Ami ugyan nem tűnik nagyon soknak hétköznapi szemmel nézve, de amikor ezen múlik, hogy mondjuk Lara Croftot irányítva az új Tomb Raider-játékban ki tudunk-e centizni egy ugrást, akkor bizony mégiscsak sok. Éppen ezért nagyon lényeges, hogy a számításokat a hozzánk lehető legközelebb eső Google-központ végezze el.

Forrás: Anandtech

Ezenkívül a Google azt sem bízta a véletlenre, hogy milyen hardverek végzik majd el a feladatot, ehhez ugyanis az AMD-vel kötött egy külön megállapodást, így a neves gyártó szállítja majd az alapot a Stadiához. Egészen konkrétan olyan processzorokról és grafikus gyorsítókról van szó, melyek még nem elérhetőek a piacon, hanem azokat a Google előre megkapja, számos személyre szabott módosítással. Így például a processzor egy Zen 2-es egység, 2,7 GHz-en, a többszálú végrehajtás és az AVX2-es utasításkészlet támogatásával, a grafikus gyorsító pedig egy Radeon Pro-sorozatú, 56 végrehajtóegységgel rendelkező mutatvány, az egész mellé pedig összesen 16 GB memória társul.

Mindezektől azt várja a Google, hogy már a kezdetekkor képes lesz 4K-s felbontás mellett 60 képkocka/másodperces képfrissítéssel streamelni a játékokat, később pedig a cél a 8K és a 120fps elérése. Ami egészen döbbenetesen hangzik.

Tévén, mobilon, mindenhol

Ennek az egész streamelős bulinak nyilvánvalóan két célja van. Az egyik, hogy a felhasználónak ne kelljen hardverre költenie, tehát ne kelljen külön konzolt, vagy PC-t tartania, ha játszani szeretne, így jóval lejjebb kerül a belépési küszöb. A másik, hogy gyakorlatilag minden létező eszközön működik, amin (jelen esetben) elérhető a Google Chrome böngészője. 

A Stadia ugyanis a Chrome-on keresztül működik, és tulajdonképpen semmi más nem kell hozzá, így tehát minden olyan tévén, laptopon, tableten, telefonon lehet majd játszani, amin elérhető a Chrome legfrissebb verziója. És még azoknak is jól jöhet, akik egyébként rendelkeznek például egy PC-vel, de nem Windows fut rajta, hiszen Linuxra és MacOS-re jellemzően kevés játék jelenik meg, de a Stadia ezt az akadályt is leküzdi, hiszen csak a böngészőre van szükség, semmi más nem számít.

Forrás: Anandtech

Ami a játékokkal való interakciót illeti, ott több lehetőségünk is lesz. Egyrészt a mobilos eszközök esetében nyilván adott az érintőképernyő, amelyik eszközön pedig (például tévén) van USB-bemenet, ott használhatunk szabványos, USB-s billentyűzetet és egeret. Érdekes módon a bluetoothos eszközöket nem támogatja a Stadia, viszont a Google készített egy külön irányítót Stadia Controller néven, ami a Bluetooth helyett Wi-Fi hálózatra csatlakozik, és nem is az általunk éppen használt eszközzel kommunikál, hanem közvetlenül azzal az adatközponttal, ami éppen a mi játékunkon dolgozik, így tehát elméletileg a késleltetés még tovább csökkenthető. 

Maga az irányító a konzoloknál megszokott elrendezést használja, aki például használta már valaha a PlayStation irányítóját, azt semmi meglepetés nem fogja érni. Igazából két extra gombra hívta csak fel a figyelmet a vállalat: az egyikkel közvetlenül a YouTube-ra oszthatjuk meg élőben a játékmenetünket, a másikkal pedig előhívhatjuk a Google Asszisztenst, és szóbeli utasításokat adhatunk ki a kontrollerbe épített mikrofon segítségével.

Forrás: Anandtech

A YouTube egyébként logikus módon nagy szerepet kap a Stadia esetében: nemcsak, hogy rögtön indíthatunk közvetítést a videomegosztó platformra, de onnan a nézők, ha megtetszett nekik a játék, akár azonnal elindíthatják azt, sőt, akár be is kapcsolódhatnak a közvetítő mellé játszani.

Komolyan veszik

A Google évek óta próbál valamilyen formában betörni a játékpiacra, de nagyon úgy látszik, hogy a Stadia lehet az, ahol igazán áttörést tud majd elérni a cég. Habár eddig többen is próbálkoztak hasonlóval, például az úttörő OnLive, vagy éppen erősen korlátozott formában a Sony a PlayStation Now-val, a Google az első olyan szereplő, aminek ehhez megvan a kiépített infrastruktúrája, és a gyakorlatilag korlátlan anyagi háttere, valamint a technológiai tudása.

A cég annyira komolyan veszi a dolgot, hogy egy külön divíziót indított Stadia Games and Entertainment néven, melynek élére azt a Jade Raymondot nevezte ki, aki korábban az Electronic Arts és a Ubisoft több stúdióját is vezette, és olyan játékok fűződnek a nevéhez, mint az Assassin's Creed, vagy a Splinter Cell.

Forrás: Anandtech

Ennek a divíziónak a feladata többek között az is, hogy a különböző külsős partnerekkel együttműködve minél több, már megjelent játékot ültessenek át a Stadia-platformra, illetve biztosítsák, hogy a jövőben is folyamatosan érkeznek majd a friss címek. Sőt, a Google még exkluzív játékokat is ígér, ami kifejezetten érdekes lesz, főleg, hogy ezzel valószínűleg az olyan hagyományos konzolgyártókkal kell majd megküzdenie, mint a Microsoft, a Sony, vagy éppen a Nintendo.

Akárhogy is, a Stadia az ígéretek szerint még az idén elrajtol az Egyesült Államokban és Európa bizonyos részein, azt azonban nem tudjuk, hogy pontosan milyen konstrukcióban mennyi pénzt kér majd érte a Google.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!