Feloszlott a youtuberek szakszervezete

Android Portable Device Application YouTube android app application coding COLOR data DESIGN electronic device google graphic design ICON LOGO mobile PHONE pixel portable portable device SCREEN tech TECHNOLOGY
The YouTube app is seen on an Android portable device on February 5, 2018. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Nem érdekelte a videós nagyágyúkat a kis halak szenvedése.
Vágólapra másolva!

Három évvel ezelőtt az elsősorban ismeretterjesztő témájú videóiról ismert Hank Green elindította a világ első youtuber szakszervezetét. Az Internet Creators Guild célja az volt, hogy megpróbáljon valamiféle védelmet nyújtani a főállású vagy mellékállású youtubereknek, hiszen az internetes videók készítéséből élők teljesen ki vannak téve a YouTube, továbbá általánosságban véve a hirdetőipar kényének-kedvének.

Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens

Az ötlet jó volt, azonban Green a napokban bejelentette az évi 60 dolláros tagsági díjat kérő Internet Creators Guild leállítását, mivel az nem váltott ki elégséges érdeklődést a youtuberekből. A férfi szerint a milliós közönségekkel rendelkező youtuber nagyágyúk nem látták szükségét a szervezethez való csatlakozásnak, hiszen őket a puszta ismertségük és elérésük is megvédi az egzisztenciájukat veszélyeztető problémáktól.

Viszont a támogatásuk nélkül az ICG nem tudott erőt felmutatni.

Erre persze a kisebb csatornák házigazdái is egyre kevésbé látták értelmét a tagdíj kifizetésének, ami jogos, hiszen a gyakorlatban az ICG semmit sem tudott tenni az érdekeik képviselete érdekében. Mostanra annyira lecsökkent a tagszám, hogy képtelenséggé vált finanszírozni a szervezet működését.

Green szerint rendkívül sajnálatos a projekt kudarca, főleg mivel a meglátása szerint minden eddiginél nagyobb szükség volna a youtuberek érdekeinek kollektív védelmére. Állítása szerint a régi problémák mellett újabbak is adódtak, például

  • a nagy hálózatok és stúdiók rengeteg jogtalan szerzői jogi követeléssel keserítik meg a youtuberek életét,
  • a zenekiadók felmarkolják a YouTube Premium előfizetésekből származó bevétel 70 százalékát,
  • a szponzorok pedig olyan szerződéseket irattatnak alá a videósokkal, amelyek megtiltják a hirdetésekért kapott fizetségek nyilvánosságra hozását.

A legutóbbi azért előnyös a szponzorok számára, mert így a sötétben tudják tartani a youtubereket a reklámok valódi értékét illetően, így jóval könnyebb átverni és kihasználni őket.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!