Feloszlott a youtuberek szakszervezete

2019.07.15. 08:06

Nem érdekelte a videós nagyágyúkat a kis halak szenvedése.

Három évvel ezelőtt az elsősorban ismeretterjesztő témájú videóiról ismert Hank Green elindította a világ első youtuber szakszervezetét. Az Internet Creators Guild célja az volt, hogy megpróbáljon valamiféle védelmet nyújtani a főállású vagy mellékállású youtubereknek, hiszen az internetes videók készítéséből élők teljesen ki vannak téve a YouTube, továbbá általánosságban véve a hirdetőipar kényének-kedvének.

Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens

Az ötlet jó volt, azonban Green a napokban bejelentette az évi 60 dolláros tagsági díjat kérő Internet Creators Guild leállítását, mivel az nem váltott ki elégséges érdeklődést a youtuberekből. A férfi szerint a milliós közönségekkel rendelkező youtuber nagyágyúk nem látták szükségét a szervezethez való csatlakozásnak, hiszen őket a puszta ismertségük és elérésük is megvédi az egzisztenciájukat veszélyeztető problémáktól.

Viszont a támogatásuk nélkül az ICG nem tudott erőt felmutatni.

Erre persze a kisebb csatornák házigazdái is egyre kevésbé látták értelmét a tagdíj kifizetésének, ami jogos, hiszen a gyakorlatban az ICG semmit sem tudott tenni az érdekeik képviselete érdekében. Mostanra annyira lecsökkent a tagszám, hogy képtelenséggé vált finanszírozni a szervezet működését.

Green szerint rendkívül sajnálatos a projekt kudarca, főleg mivel a meglátása szerint minden eddiginél nagyobb szükség volna a youtuberek érdekeinek kollektív védelmére. Állítása szerint a régi problémák mellett újabbak is adódtak, például

  • a nagy hálózatok és stúdiók rengeteg jogtalan szerzői jogi követeléssel keserítik meg a youtuberek életét,
  • a zenekiadók felmarkolják a YouTube Premium előfizetésekből származó bevétel 70 százalékát,
  • a szponzorok pedig olyan szerződéseket irattatnak alá a videósokkal, amelyek megtiltják a hirdetésekért kapott fizetségek nyilvánosságra hozását.

A legutóbbi azért előnyös a szponzorok számára, mert így a sötétben tudják tartani a youtubereket a reklámok valódi értékét illetően, így jóval könnyebb átverni és kihasználni őket.

TOVÁBBI CIKKEK A ROVATBÓL

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!