Az online háború tarolt az elmúlt tíz évben

2020.01.24. 11:11

Kiderült, hogy a világ legnagyobb játékpiacán melyek voltak a kelendőbb anyagok a 2010-es években. A lista egyfelől döbbenetes, hiszen szinte teljesen egy játéksorozat uralja, ugyanakkor az elmúlt évek trendjeit tekintve nem is annyira meglepő. Ráadásul nem valószínű, hogy mindez túlzottan megváltozik majd 2030-ig.

Az észak-amerikai játékeladásokat követő NPD Group közzétette, hogy mely játékok voltak a legnépszerűbbek a 2010-es években. Észak-Amerika, tehát az Egyesült Államok és Kanada így összességében a világ legnagyobb játékpiacát jelenti, amitől egyébként az európai számok sem térnek el túlzottan, legalábbis a legfontosabb címek tekintetében. Olyan dolgokban persze akadnak különbségek, hogy például a sportjátékok között Európában inkább a focis FIFA, míg Amerikában a kosárlabdás NBA a népszerűbb, de ez most nem fontos, ugyanis az NPD listájára egyik cím sem fért fel.

A Call of Duty magabiztosan uralja a 2010-es éveket.Forrás: Origo

Sőt, megdöbbentő módon a 2010-es évek 10 legnépszerűbb játéka közül 7 a Call of Duty-sorozatból került ki, így tehát a kiadó Activision letarolt majdnem egy évtizedet. Mellé csak a Take-Two által piacra dobott Grand Theft Auto 5 és a Red Dead Redemption 2, valamint a Microsoft által gondozott Minecraft fért be, így tehát az eladott darabszámok tekintetében mindössze három kiadó tudott versenyezni egymással.

Mielőtt belemennénk a részletekbe, nézzük a listát az értékesített példányszámok szerint sorrendben:

  1. Grand Theft Auto 5 (Take-Two Interactive)
  2. Call of Duty: Black Ops (Activision)
  3. Call of Duty: Black Ops 2 (Activision)
  4. Call of Duty: Modern Warfare 3 (Activision)
  5. Call of Duty: Black Ops 3 (Activision)
  6. Call of Duty: Ghosts (Activision)
  7. Red Dead Redemption 2 (Take-Two Interactive)
  8. Call of Duty: WWII (Activision)
  9. Call of Duty: Black Ops 4 (Activision)
  10. Minecraft (Microsoft)

Az rögtön látszik, hogy a listát uraló két nagy, az Activision és a Take-Two Interactive jelentősen eltérő stratégiát követ. A rendkívül népszerű Grand Theft Auto 5 még 2013-ban jelent meg az előző generációs konzolokra, így az Xbox 360-ra és PS3-ra, majd később feljavított formában megérkezett  az új konzolokra, a PS4-re és az Xbox One-ra is, valamint hónapok elteltével PC-re. A fejlesztő Rockstar Games tehát folyamatosan fenn tudta tartani az érdeklődést a játék iránt: jogosan számíthatott arra, hogy a rajongók az újabb és újabb platformok behozásával újra és újra megveszik majd az anyagot, ráadásul a menet közben elindított GTA Online szolgáltatás is állandóan népszerűen tartotta a játékot. A Grand Theft Auto 5-ből mára több mint 100 millió példányt értékesítettek, ami egészen döbbenetes szám.

Habár a Grand Theft Auto 5 eredetileg még 2013-ban jelent meg, a népszerűsége töretlen.Forrás: GameWallpapers

Ezzel szemben az Activision más utat követ, és évente ad ki egy-egy új részt a Call of Dutyból. Így persze az egyes epizódoknak esélyük sincs megközelíteni, hogy annyit adjanak el belőlük, mint a hosszú évek óta piacon lévő Grand Theft Auto 5-ből, hiszen minden évben érkezik új rész, amit "meg kell" vásárolni, viszont minden egyes rész még így is annyira népszerű, hogy simán uralni tudja a listát. Az eredetileg egy roppant sikeres második világháborús lövöldének indult Call of Dutyban az Activision hamar meglátta a potenciált, és 2006 óta kettő, majd 2014 óta három fejlesztőcsapat dolgozik párhuzamosan azon, hogy minden egyes új évben el tudjon készülni megfelelő minőségben az új epizód. Döbbenetes, de Észak-Amerikában immár a tizenegyedik éve minden évben az aktuális Call of Duty volt a legkelendőbb játék.

Habár a Call of Dutyt rendszeresen érik kritikák a sajtó részéről, amelyek jellemzően arra irányulnak, hogy nem tud elég újdonságot felmutatni, és hogy az egyjátékos történet rövid és felejthető, ez láthatóan a rajongókat egyáltalán nem érdekli, és egyébként is a játék teljes félreértelmezése. A Call of Duty lényege ugyanis már nagyon hosszú ideje a többjátékos szekció, ahol rengeteg tartalmat kínál, végletekig finomított játékmenettel, és ez bőven elég ahhoz, hogy az alkalmi játékosoknak egész évre elegendő szórakozást nyújtson, amit persze a kiadó igyekszik megspékelni menet közben megvehető extra tartalmakkal, kiegészítőkkel. Így pedig a Call of Duty egy igazi pénznyomda.

A Minecraft ma már majdnem annyira a hétköznapi élet része, mint a vezetékes víz. Oktatásra is egyre többet használják.Forrás: Origo

Végül persze nem szabad szó nélkül elmenni a Minecraft mellett sem, ami egyébként összességében a világ legkelendőbb videójátéka, több mint 180 millió példánnyal, azonban az NPD Group csak a konzolokra és a PC-re koncentrál, így tehát például a mobilokon értékesített darabszám nem számít bele ebbe a listába. A kockás-pixeles grafikára építő játék mára teljesen beépült a köztudatba, és most már számos különböző célra, például oktatásra is használják, hiszen a Minecraftban bármit meg lehet építeni és be lehet mutatni, így akár a programozás alapjainak elsajátítására, vagy egy gép működésének a bemutatására is alkalmas.

Az pedig, hogy a 2020-as években marad-e a lista a fegyverek, a gengszterek és a Minecraft szintjén, vagy esetleg némileg változatosabbá válik, azt meglátjuk tíz év múlva. Mindenesetre az biztos, hogy az Activision nem lassít, és semmi jelét nem mutatja annak, hogy ne jönne továbbra is minden évben egy Call of Duty.

Szinte teljesen biztos az is, hogy a Take-Two és a Rockstar előáll majd a következő tíz évben egy új Grand Theft Autóval, ami minden bizonnyal nem lesz kevésbé népszerű, mint az elődje. Nagy meglepetést viszont az idén érkező Cyberpunk 2077 hozhat: a népszerű sci-fi világra építő szerepjáték ráadásul a The Witcher 3-mal elképesztően kedveltté vált lengyel CD Projekt Red fejlesztőcsapattól érkezik, így akár Kelet-Európa is felkerülhet a legnagyobbak közé.