Eladja a böngészési történetet az Avast

Tired girl resting her head on the table of working with computer bookcase bookshelf business casual clean coffee break computer cup deadline denim desk desktop document drink exhausted female freelance girl hands home laptop library lifestyle list minima
Female person upset or exhausted of studying or overworked too much time at laptop PC at home with bookshelf in background
Vágólapra másolva!
Millió dollárokat keres az ingyenes vírusirtóján a cég.
Vágólapra másolva!

A tudományosan megalapozott mondás szerint nincs ingyen ebéd: az ingyenes vírusirtókat használóknak érdemes tudniuk, hogy a biztonsági szoftverük fejlesztője jó eséllyel az adataik értékesítésével keres rajtuk pénzt. Ennek a pontos mikéntjéről tipikusan mélyen hallgatnak az illetékesek, az adatvédelmi tájékoztatóikban csak semmitmondó általánosságokat írnak, még mielőtt a felhasználóiknak az a benyomásuk támadna, hogy valamiféle kémszoftver fut a számítógépükön.

Forrás: Getty Images/iStockphoto/Photoboyko

Néhány héttel ezelőtt az Avast, továbbá a tulajdonában lévő AVG már megégették magukat emiatt. Az ingyenes böngészős bővítményeik vizsgálata során kiderült, hogy azok eltelefonálják a felhasználók böngészési szokásait és konkrét böngészési előzményeit, pedig elméleti síkon erre nem lenne szükség a működésükhöz. Emiatt elsőként a Mozilla, majd a Google is eltávolította a problémás bővítményeket a Firefox és a Chrome webáruházaiból, a mostanra újból elérhetővé vált verzióik pedig

már nem kémkednek a netezők után.

A Motherboard és a PCMag közös nyomozása során most kiderült, hogy az Avast esetében a felhasználók böngészési előzményeinek hazatelefonálása és eladása a hétköznapi ügymenet része. Az ingyenes vírusirtóit használóktól begyűjtött adatokat a vállalat Jumpshot nevű leánycége kapja meg, amely anonimizálni és rendezni próbálja, majd elsősorban piackutatást végző cégeknek értékesíti azokat.

A Jumpshottól többek közt a Google, az Expedia, a Kantar, a Revlon, az Intuit, a Keurig, a Condé Nast, a Sephora, a Loréal, és a Microsoft vásárolt már adatokat. Az egyik nagy ügyfél tavaly az Omnicom Media Group marketinges cég volt, a hírek szerint

2,075 millió dollárt (~636 millió forintot) hagyott a kasszánál.

Az ügyfelek által elérhető információkban például Google-keresések, Google Térkép-keresések, céges LinkedIn-oldalakon és YouTube-csatornákon való aktivitások, és persze pornónézéssel kapcsolatos információk találhatóak. A felhasználók személyes információit állítólag tényleg próbálja eltüntetni az adatokból a Jumpshot, azonban a szakértők szerint egyáltalán nem garantált, hogy nem sikerülhet deanonimizálni a netezőket az adatok alapján.

– olvasható a reklámszöveg a Jumpshot egyik decemberi tweetjében.

Az információgyűjtést az Avast magával az ingyenes vírusirtóval végzi, és csak a napokban kezdett el hozzájárulást kérni ehhez egy popup ablakban a felhasználóktól, korábban manuálisan kellett letiltaniuk a funkciót. A változatosság kedvéért az engedélykérési üzenet átlátható: egyértelműen közli a felhasználókkal, hogy többek közt az anonimizált böngészési előzményeiket kívánja begyűjteni, majd átadja azt a Jumpshotnak piacelemzési és hasonló célokra.

Egy belsős forrás szerint a Jumpshot adatai a részletességük és kontextusuk miatt nagyon értékesek az ügyfelek számára, ezért is volt hajlandó a fent említett, eszement pénzt kifizetni értük az Omnicom.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!