30 éves az irodai időrabló játék, a Pasziánsz

2020.05.23. 09:57

Harmincadik szülinapját ünnepli a játék, amivel valószínűleg nagyon sokunk töltött el annyi órát, aminek még a felét sem mernénk bevallani mások előtt.

Az 1989-ben kifejlesztett játék az 1990-ben megjelent Windows 3.0-n mutatkozott be, ami a Microsoft első, igazán népszerű, már grafikus felülettel rendelkező operációs rendszerévé vált. Több mint 10 millió példányt adtak el belőle, és alapból benne volt a Pasziánsz, mégpedig nem is véletlenül.

Annak idején ugyanis a DOS-hoz, vagy más, grafikus felület nélküli operációs rendszerekhez szokott felhasználók egy jelentős része idegenkedett a Windows újfajta felületétől, és viszonylag sok ideig tartott, mire megszokták a kezelését. A Microsoft a Pasziánsz segítségével szerette volna rávezetni a felhasználókat az olyan alapvető dolgokra, mint az egér kezelése, illetve az egérrel végrehajtott drag-and-drop (rákattintok, megfogom és húzom) műveletek. Persze, ma már ezen csak nevetünk, hiszen ez egy teljesen alapvető művelet, de annak idején az alapoknál kellett kezdeni.

Forrás: Microsoft

A játék programozását a Microsoft egyik gyakornoka, Wes Cherry végezte (aki állítása szerint egy centet nem kapott ezért), míg a grafikai elemekért és a kártyák kinézetéért Susan Kate volt a felelős. A hölgy akkor már félig-meddig iparági legendának számított, hiszen ő tervezte az Apple első Macintosh számítógépére készült operációs rendszer számos grafikai elemét és betűtípusát. Valószínűleg akkor még nem sejtette, hogy a világ egyik legnépszerűbb játékához is nagyon komoly köze lesz.

Mert a Pasziánsz népszerűsége bizony töretlen: a mai napig több mint 35 millióan játszanak vele több mint 200 országban, és 65 különböző nyelven érhető el. Összesen napi szinten 100 millió leosztás történik a játékban.

Nem csoda, hogy a Pasziánsz nemcsak sok ember szabadidejét veszi el, de az évtizedek során nagyon sokan fejezték ki aggodalmukat amiatt, hogy a munkaórákba is alaposan beeszi magát. Ezzel kapcsolatban számos történet látott napvilágot világszerte, ám az egyik legnépszerűbb eset, amikor New York akkori polgármestere, Michael Bloomberg kirúgta a városháza egyik alkalmazottját, a 39 éves Edward Greenwoodot, mert szerencsétlenségére éppen lebukott, amint pasziánszozik. 

Greenwood akkor azt mondta, hogy mindenféle végkielégítés nélkül, azonnali hatállyal felmondtak neki, pedig már hat éve dolgozott a hivatalban, és elmondása szerint mindig minden munkát befejezett időre, és csak akkor fordult a Pasziánsz irányába, amikor már tényleg semmi más dolga nem volt.

Forrás: Microsoft

Érdekes, hogy a játékot programozó Wes Cherry eredetileg beépített egy "főnök módot" a játékba, ami egy kattintással előhozott volna egy kamu táblázatot, így a vidáman kártyázgató alkalmazott egy pillanat alatt színlelhette volna, hogy valójában dolgozik. Végül azonban ez a Microsoft főnökségének kérésére kikerült a programból - talán ott is attól féltek, hogy az alkalmazottak majd elkártyázzák a munkaidőt.

Pedig ha ez a funkció benn marad, valószínűleg több ezer ember állását menthette volna meg az elmúlt három évtized alatt.

A másik érdekesség, hogy egy időben még a számítógépünk nagyjábóli teljesítményének "lemérésére" is használható volt a Pasziánsz. A programozó ugyanis a processzor sebességéhez kötötte a kártyák animációjának sebességét, és az akkoriban megjelent Intel 286-oson ez nagyjából a szándéknak megfelelő, realisztikus sebességgel futott le, azonban később, a jóval erősebb processzorokon már szinte láthatatlanul gyors sebességre kapcsolt az animáció.

Forrás: Microsoft

A Pasziánsz tehát 30 évig a Windows része volt, egy kivétellel: a Windows 8-ból kikerült, és saját, külön álló, áruházas alkalmazásként élt tovább. Történetesen ekkor újították meg az alapoktól a játékot, és kapta meg a Microsoft Solitaire Collection nevet, immár öt különböző játékmóddal, napi kihívásokkal, versenyekkel, és persze kapcsolódott az Xbox Live-hoz is. Végül aztán a Windows 10-ben ismét visszatért alapból feltelepített alkalmazásként a rendszerbe.

A Pasziánsz azonban ma már messze nemcsak Windowson érhető el: ha akarunk, játszhatunk vele iOS-en, Androidon, de még simán csak a weben is, tavaly pedig bekerült a videojátékok "hírességek csarnokába", a World Video Game Hall of Fame-be.