A márkák java konkrét ígéretet sem hajlandó tenni a szoftveres támogatásuk hosszára.

Óriási divattá vált az elmúlt években az okos háztartási eszközök készítése, ezek tipikusan internetre kapcsolódnak és mobilappal is kezelhetőek. Számos vásárló fantáziáját meg is mozgatják, bár a jelentős feláruknak köszönhetően aránylag szűk kör képes vagy hajlandó megengedni magának a megvásárlásukat.

A kép csak illusztrációForrás: AFP/David Mcnew

A brit Which? független fogyasztóvédelmi szervezet rámutatott, hogy az okos háztartási eszközök a bizonytalan szoftveres támogatásuk miatt jelentős kockázatot hordoznak a vásárlók számára. Az árakat átnézve azt találta, hogy a hasonló tulajdonságokkal rendelkező, klasszikus modellekhez képest az okoshűtők átlagosan 855 fonttal, az okos mosogatógépek 259 fonttal, az okos ruhaszárítók pedig 190 fonttal kerülnek többe.

Ehhez képest a gyártók java még elméletben sem hajlandó kötelezni magát valamiféle dátumhoz, hogy meddig számíthatnak szoftveres támogatásra a vásárlók.

A kiadvány megkeresésére válaszolt márkák közül a Samsungnál két évig, a Bekónál akár tíz évig, a Mielénél pedig tíz évig biztosítottak a patchek. A Bosch, Candy, Hoover, Hotpoint, Indesit, LG, Neff, Siemens, és Whirlpool márkák képviselői azt válaszolták, hogy csak szükség esetén adnak ki szoftverfrissítéseket a termékeikhez.

Elsőre nem tűnhet komoly veszélynek, hogy meghackelhetik mondjuk a hűtőt, de például az óriási túlterhelési támadások kivitelezésére használt Mirai botnet is

javarészt feltört IP-kamerákból és routerekből állt.

Ami van ugyanilyen érdekes kérdés a vevők számára, hogy funkcionális jelleggel meddig maradnak támogatottak az okos háztartási eszközeik, hosszú távon elérhetőek lesznek-e a működésükhöz esetleg szükséges szerverek és appok. Ezek nélkül jobb esetben az okoseszközök különösen drága „butaeszközökké" avanzsálódnak, rosszabb esetben pedig akár működésképtelenné is válhatnak.

A háztartási gépek, különösen a méregdrága modellek esetében elvárás a 10+ éves életciklus, így abszolút jogos a kérdés, hogy a cserealkatrészek eladásán túl a régi termékeik támogatásában nem érdekelt gyártók mennyire lesznek hajlandóak megerőltetni magukat a hosszú távú szoftveres támogatásuk terén.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!