Öt magyar videójáték, amely világsiker lett

Warhammer 40000:, Inquisitor - Martyr,
A Warhammer 40 000: Inquisitor - Martyr az utóbbi évek egyik legnépszerűbb játéka lett.
Vágólapra másolva!
Bár Magyarország sosem tartozott a számítógépes, konzolos vagy mobilos játékfejlesztői ipar nagyhatalmai közé, azért a hazai programozók időről-időre elő tudtak állni olyan szoftverekkel amelyek letarolták a világot. A magyarok nevéhez az elmúlt néhány évtized alatt számos sikerjáték köthető, köztük olyanok is, amelyeket végül nyugati kiadó dobott piacra, ezért itthon sem tudták, és tudják sokan, hogy ezeket magyarok készítették.
Vágólapra másolva!

Ilyen programokból készítettünk egy válogatást. Igyekeztünk a legtöbb platformot, és nagy időintervallumot lefedni. Azt nem mondanánk, hogy ezek a Valaha Volt Legjobb Magyar játékok, de tény, hogy ezek mindegyike remek darab, amely a maga idejében hatalmas durranásnak számított.

Impossible Mission 2

Az 1984-ben debütált Impossible Mission egész jól fogyott az épp megjelent Commodore 64 számítógépen, így a kiadó, az Epyx vezetősége úgy döntött, hogy még egy bőrt lenyúznak a rókáról. A trendekkel ellentétben nem egy gagyi folytatás mellett tették le a garast, hanem egy olyan programot akartak, ami minden tekintetben felülmúlja az elődjét. A feladattal pedig az akkoriban nyugaton is elismert, magyar Novotrade néhány programozóját bízták meg.

Szentesi József, Kanizsai Zoltán és Cseri István vezetésével egy hihetetlenül jól sikerült, az első részt mindenben lepipáló alkotás született 1988-ban.

Az Impossible Mission 2 játékmenete, grafikája és zenéje is kimagasló volt, így nem csoda, hogy a platform stílusba tartozó program hamar kultstátuszba került.

A folytatás ezúttal jobb lett, amit a szakma is elismert, hiszen a magyarok által készített Impossible Mission 2 eszméletlen jó kritikákat kapott, több nyugati lapban is a hónap játékénak választották. Az Impossible Mission máig legendásnak számít, hiszen több olyan ötlet jelent meg benne, ami később iparági standarddá vált. Készült belőle ZX Spectrum, Nintendo Entertrainment System verzió is, de mindenki a C64-es változatot tekinti az Igazinak.

Abandoned Places

Az Abandoned Places egyes vélemények szerint a kilencvenes évek legfontosabb magyarországi fejlesztésű játéka, ami tulajdonképpen nem is meglepő. Az akkoriban nagyon népszerűnek számító, de kilencvenes évekre kifulladni látszó szerepjáték stílust forradalmasította totálisan újszerű megoldásaival.

Az ArtGame nevű magyar stúdió programozói elképesztő munkát végeztek. Korábban sosem látott módon nem lineárissá tették a játékmenetet, és hatalmas, szabadon bejárható játékteret készítettek. Amíg korábban az volt az általános, hogy a föld alatt kellett kalandozni, az Abandoned Places-ben a játékosoknak a föld felszínén is bőven akadt tennivalójuk. A zene is elsőrangúra sikerült, hiszen több, mint 100 perces önálló "albumot" készítettek a játék mellé, ami szintén nem volt általános akkoriban.

Az Abandoned Places Amiga és DOS (PC) platformokra készült el 1992-ben, ami akkor a lehető legmodernebb technológiának számított.

Az ArtGame munkatársai pazar munkát végeztek, és a játékot a nyugati szaklapok is kivétel nélkül méltatták. Elsősorban az innovatív ötleteket és a pazar hangulatot emelték ki, amelyek a vetélytársak fölé emelte e játékot. Az Abandoned Places-t mind a mai napig a legjobb amigás szerepjátékok között emlegetik. Kár, hogy végül a szerzők nem kapták meg az őket illető (anyagi) elismerést. A brit ElectronicZoo kiadó ugyanis különféle mondvacsinált okokra hivatkozva végül nem nagyon akarta kifizetni a magyar programozókat, ami beárnyékolta a csillogó sikert.

Imperium Galactica II

Az ezredforduló környékén globálisan az egyik legnépszerűbb játékstílus az úgynevezett real-time strategy (valós idejű stratégia), azaz RTS volt. A Warcraft, a Starcraft és a hozzájuk hasonló szoftverek taroltak Dél-Koreától Ausztrálián és Európán át egészen Amerikáig. Amikor már mindenki azt hitte, hogy az összes lehetőséget kimerítették a programfejlesztők, akkor bukkant fel a már korábban már magának komoly nevet szerző magyar stúdió, a Digital Reality és letett az asztalra egy olyan játékot, amelyet mind a mai napig párás szemmel emlegetnek a stratégiák rajongói.

Ez volt az Imperium Galactica II, amely az űrbe vitte a termelést, az erőforrások menedzselését, a csapatok irányítását, és persze a háborút. Azaz mindazt, ami az ilyen játékok sava-borsa. Mindezt pedig nyakon öntötték a maga korában fantasztikusnak, realisztikusnak és igen-igen látványosnak számító grafikával, ami a székbe préselte a játékosokat. Az Imperium Galactica II nagy erőssége volt, hogy többféleképpen is meg lehetett nyerni, azaz rengetegszer lehetett újrajátszani. Ráadásul kapott egy igen jól működő multiplayer módot, aminek köszönhetően a játékosok akár a barátaik ellen is játszhattak.

A Windows és iOS alapú gépekre megjelenő program nagy sikert aratott hazánkban épp úgy, mint világszerte. A nagy nemzetközi szaklapok szórták rá a 80-90 százalékos értékeléseket, ami rendkívül jónak számított. És nem utolsó sorban a felhasználók, azaz a játékosok is imádták. Az Imperium Galactica II örök!

Iron Curtain Racing

Csilivili Ferrarik, Porschék, Lambók húznak el a napnyugta irányába teljes gázzal, ide-oda ugratva, miközben a napsugár egy látványos effekttel becsillan a kamerába... Így néz ki manapság egy trendi mobilos autós játék, de vannak akikben akad elég erő ahhoz, hogy szembe menjenek a divattal. A magyar Unblocked Games által összerakott Iron Curtain Racing nevű programban a Ladák, Skodák, Daciák és Trabantok játsszák a főszerepet.

Mindez totálisan egyedi hangulatot teremt (kiegészítve a magyar zenékkel), de önmagában a feeling kevés lenne a sikerhez. A programozók viszont remek grafikával, és eszméletlen jó kezelhetőséggel, igazi szimulátorélménnyel álltak elő, ami nyerő kombinációnak bizonyult. Az Iron Curtain Racing szerintünk minden idők egyik legjobb mobilos autós játéka, és nemzetközi szinten is komoly elismertségnek örvend.

Warhammer 40 000: Inquisitor - Martyr

A Warhammer 40 000 egyike a jelenkor legnépszerűbb játékos univerzumának. A mögötte álló Games Workshop ontja a táblás és elektonikus játékokat, kiegészítőket, könyveket, figurákat, tízmilliók örömére. Éppen emiatt volt nagy dolog, hogy az Inquisitor - Martyr alcímet viselő komoly, PC, Xbox és PlayStation verzióval is rendelkező videojátékos projektet egy magyar fejlesztőcsapatra bízták.

A NeocoreGames pedig kiváló munkát végzett, amit az is bizonyít, hogy a Warhammer 40 000: Inquisitor - Martyrt az évtized legjobb magyar játékának választották több független szavazáson is. A játékmenet, a grafika, a történet és a körítés is totálisan professzionális, úgyhogy nem csoda, hogy a program a fontos európai, amerikai és ázsiai piacokon is igen komoly elismeréseket gyűjtött be. A globális sikerét az is bizonyítja, hogy a 2018-as debütálása után már egy teljes értékű kiegészítő is megjelent hozzá.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!