Az Epic megelégelte, hogy a Google és az Apple minden vásárlás után automatikusan zsebre teszi az összeg 30%-át. Azonban miután változtatni akartak, mindkét cég kitiltotta őket, holott hasonlóra rengeteg példa akad. Mi történt és mi lesz ezután?

Valószínűleg senkinek nem kell bemutatni a Fortnite-ot, ami napjaink egyik legnépszerűbb játéka. A kizárólag online elérhető játékot az Epic Games fejleszette, és ez a cég felelős nem mellesleg napjaink egyik legnépszerűbbb videojáték-motorjáért, az Unreal Engine-ért is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha valaki nem akar a nulláról nekiállni a játékfejlesztésnek, és nincsenek éppen millió dollárjaira arra, hogy a semmiből létrehozzon egy technológiát, akkor nagy valószínűséggel az Unreal Engine-t fogja megvenni, majd erre felépíti a saját játékát.

Éppen ezért az Epic Games jelentős erőt képvisel a játékiparban, ráadásul ezt az erőt az utóbbi időben keményen el is kezdte használni a vállalat, leginkább arra, hogy szétbontsa az iparágban régóta bevett, gyakorlatilag kartellszerű megállapodásokat. Az alapvetés ugyanis, hogy ha online veszünk játékot, akkor az adott platform üzemeltetője 30%-os részesedést kér a vásárlások után.

Ez ugyanúgy igaz a Steamre, a PlayStation Store-ra, vagy az Xbox Áruházára. Mindegyik kihasználja, hogy gyakorlatilag egyeduralkodó a maga területén, és nem lehet megkerülni.

A gyakorlatban tehát bármit vásárolunk ezekben az áruházakban, legyen szó teljes játékról, kiegészítőről, vagy akármilyen játékbeli apróságról, a forgalom 30%-a a platform tulajdonosához vándorol. Na, ezt a rendszert bontotta meg az Epic Games azzal, hogy 2018-ban elindította a saját online boltját, az Epic Games Store-t, ami bizony alaposan felforgatta a piacot.

Forrás: Samsung

Az Epic azt mondta, hogy neki a szokásos 30% helyett elég 12% a bevétel után, ráadásul ha az adott fejlesztő az Unreal Engine-t használja, és az Epic Games Store-ban jelenteti meg a játékát PC-n például a Steam helyett, akkor még ezt is elengedik. Nem csak, hogy a világ egyik legjobb technológiáját adják kvázi ingyen a stúdiók kezébe, hanem bizonyos feltételek mellett még a piaci megjelenést is biztosítják.

Nem csoda, hogy a dolog sokaknak szimpatikussá vált, ráadásul az Epic nyilván megpróbálta méginkább megnyomni a dolgot, és komoly tőkével szállt be bizonyos játékok fejlesztésébe, cserébe pedig ezek a játékok egy ideig kizárólag a vállalat saját áruházában váltak elérhetővé.

Ezt követően pedig nem kellett sok hozzá, hogy elérjünk a mostani botrányik, amikor az Epic ismét megvillantotta az izmait.

Mert ugyebár a stúdió nem csak a sokak által használt az Unreal Engine, valamint az új, minden korábbinál vonzó piactér felett diszponál, hanem övék a világ jelenleg egyik legnépszerűbb játéka, a Fortnite is. Az Epicnek az elejétől fogva nem tetszett, hogy be kell tagozódnia a platformtulajdonosok áruházai alá, azonban ez sokáig vagy nem érdekelte a vezetőket, vagy csak nem tudták elkerülni. 

A konzolokon például egy online játék esetében nem lehet elkerülni az PlayStation Store-t vagy Xbox Store-t, és ez egy olyan kötött egy szigorú piac, ahol az Epic nem is nagyon szeretné azt, hogy a Fortnite neve ne jelenjen meg, amikor az egyszeri vásárló megnyitja az áruházat. Viszont a Fortnite nem csak PC-n és konzolokon hódít, hanem egyre népszerűbb mobilokon is, és ezen a fronton az Epic olyat lépett, amit talán kevesen jósoltak volna előre.

Mivel maga a Fortnite ingyenesen játszható, így a vállalat a játékon belüli vásálásokból tud hasznot húzni. azonban a hagyományos modell szerint ezek után is 30%-ot le kellene adni a Google-nek vagy az Apple-nek, hiszen ezeken a rendszereken keresztül működik a játék. Az Epicnek ez eleve nem nagyon tetszett, így sokáig a Fortnite nem is volt elérhető például a Google Play Áruházban, hanem külön lehetett letölteni azt a vállalat saját weboldaláról.

Végül aztán az Epic beadta a derekát, és elérhetővé tette a hivatalos áruházakban a játékot, amivel valószínűleg rendkívül jól járt, de ez nem volt elég. Most egy meglepő fordulattal ugyanis egy olyan ajánlatot tettek a felhasználók elé, amit nehezen lehet visszautasítani:

vagy fizetnek a hagyományos módon a Google és az Apple rendszerén keresztül, vagy közel 30%-kal olcsóbban megkapnak mindent, ha inkább elkerülik ezt.

Ez a gyakorlatban azt jeletni, hogy játékon belüli vásárlásokra használható V-Bucks a szokásos 9,99 dollár helyett 7.99 dollárért vásárolható meg. És ugyan a játék azt mondja nekünk, hogy ez egy akciós ár, valójában az Epic szerint csak visszadják az áruház tulajdonosának extra profitját a játékosoknak, ha a cég saját fizetési megoldását használják.

De miért van pánik?

A helyzet azért érdekes, mert az Apple Store-ban és a Google Play Áruházban rengeteg olyan alkalmazás létezik, amin belül különálló fizetési megoldásokat használhatunk, legyen szó közvetlen bankkártyás fizetésről, vagy akár PayPalról. A dolog tehát egyáltalán nem újdonság. Az sem meglepő, hogy egy áruházból, ingyenesen letöltött játékon belül egyedi fizetési megoldásokkal lehet újabb dolgokat vásárolni.

Ráadásul még csak nem is egy ismeretlen cégről van szó, hiszen az Epic nem éppen újonc a játékiparban. Mint elmondták, a saját áruházuk megnyitása óta 1 milliárd 600 millió dollárnyi fizetést dolgoztak fel probléma nélkül.

És valamiért mind az Apple, mind a Google gyakorlatilag azonnal kitiltotta a Fortnite-ot a saját áruházukból.

Az ügyről mind a Google, mind az Apple csak rébuszokban beszél. Azt próbálják suggalni, hogy biztosan csak valami félreértés történt, amit hamaran tisztáznak majd, és minden rendben lesz. Nyilvánvaló, hogy a világ egyik legnépszerűbb játékát, a Fortnite-ot nem akarják elveszteni, mint ahogy a rengeteg játékon belüli pénzforgalom 30%-át sem. Ugyanakkor nem járnak el korrekt módon az Epic-kel, hiszen másoknak engedélyezik az alkalmazáson belüli vásárlásokat külsős fizetési megoldásokkal.

Vagy a platformtulajdonos áruházán keresztül fizetünk, vagy külön... és olcsóbban.Forrás: Origo

Jelenleg mind a Google, mind az Apple azt kommunikálja, hogy folyamatos tárgyalásokat folytatnak az Epic-kel, és remélik, hogy minél hamarabb el tudják simítani az ügyet. Eközben pedig az Epic azt mondja, hogy a két nagyvállalat csak kihasználja az alkalmazásfejlesztőket, és mindenféle ok nélkül csípnek le 30%-ot a pénzforgalom után. Ezt nyomatékosítandó, még pert is indítottak az Apple és a Google ellen, ugyanis nem tartják jogosnak, hogy a Fortnite lekerült a két platformtulajdonos áruházából.

A helyzet tehát nem egyszerű. Egyfelől ott van az Epic, mint játékipari óriás, ami minden fronton fenyegeti a hagyományos, és hallgatólagos üzleti modellt. Másfelől pedig ott vannak maguk a platformtulajdonosok, mint az Apple és a Google, de gyanítható, hogy a Microsoft és a Sony sem marad majd ki sokáig az ügyből. A jófiú szerepét egyértelműen az Epic tölti be, hiszen már a saját áruházukban is csak 12%-ot kérnek el a bevett 30% helyett, máshol pedig láthatóan próbálják így-úgy kikerülni a sarcot, és a megtakarítást visszaadni a felhasználóknak.

Hogy mi lesz ennek az egésznek az eredménye, az valószínűleg hamarosan kiderül, de nem lenne meglepő, ha komoly változások elé nézne a teljes játékipar.