Már egy jó ideje nagy divat okostelefonon játszani és túlzás nélkül állíthatjuk, hogy napi szinten globálisan százmilliók választják a szórakozás ezen formáját. A piackutatók felmérése szerint idén a piac nagysága elérheti a 70 milliárd dollárt, azaz több, mint 21 000 milliárd forintot. Ekkora értékben költenek az emberek játékokra, kapcsolódó szolgáltatásokra, gamer kiegészítőkre. Ezzel egyébként masszívan felülmúlja ez a szektor mind a hagyományos PC-s, mind a konzolos szegmenst, ami azért eléggé jól jelzi, hogy mekkora üzletről is van itt szó.

Nem véletlen tehát, hogy az egyes piaci szereplők folyamatosan keresik az új és új megoldásokat annak érdekében, hogy minél több emberhez tudják eljuttatni a játékokat, illetve hogy fejlesszék a játékok minőségét. A népszerű és megfelelő üzleti modellre épülő alkalmazások ugyanis igazi aranybányák a készítőik számára. Emellett a készülékgyártók is érzékenyen reagáltak és reagálnak a felhasználói igényekre. Az új telefonok tervezése során sok esetben kiemelt figyelmet fordítanak a játékosok elvárására is.

Már kifejezetten játékosoknak is gyártanak bivalyerős mobilokat.Forrás: Asus

Itt a kulcs a teljesítményen van, hiszen a jó, 3D grafikájú, effektekkel teletömött szoftverek futtatásához bizony erős hardver szükséges. Ennek pedig komoly, százezrekben mérhető ára van. A közelmúltban azonban megjelentek olyan szolgáltatások is, így például a Google Stadia vagy a Microsoft-féle Xbox Game Pass Ultimate, amelyek azt ígérik, hogy segítségükkel akár egy olcsó mobilon is lehet csúcsjátékokkal csapatni. És ez nem is túlzás, mint ahogy arról saját szemünkkel is meggyőződtünk. 

A kulcsszó: Felhő

A megoldás az, hogy maga a játék nem a felhasználó telefonján fut, hanem egy (nagyon) távoli számítógépen, amely egy brutálisan erős hardvereket tartalmazó komplexumban kap helyet. A játékos csak a beérkező képet látja a saját készülékén, a kapcsolatot a számítógéppel pedig internetes kapcsolaton keresztül tartja. 

A Google Stadia és a Microsoft Xbox Game Pass Ultimate a két legnagyobb ilyen szolgáltatás jelenleg.Forrás: Origo

Az ilyen megoldásokkal régóta kísérleteznek kisebb-nagyobb piaci szereplők, akik korábban rendre elbuktak. Az akadozás, illetve a hatalmas késleltetés miatt az ilyen jellegű szolgáltatások nem voltak életképesek. Ám a tapasztalataink szerint a Google és a Microsoft meg tudta oldani a felmerülő problémákat az elképesztő hardveres és hálózati kapacitásának köszönhetően. A tapasztalataink szerint a játékok e két cég szolgáltatásainál folyamatosan futottak, a késleltetés és a válaszidő pedig kellően alacsony ahhoz, hogy akár egy akció- vagy szimulátor programot is gond nélkül lehessen élvezni. 

Mi kell hozzá?

Ahhoz, hogy valaki egy ilyen szolgáltatást vehessen igénybe elsősorban jó minőségű netkapcsolatra van szüksége. Egy hagyományos 4G-s mobilinterneten mind a Stadia mind a Game Pass Ultimate teljesen jól használható.

A Samsung Glap kontrollerét kifejezetten ilyen mobilos játszadozásra fejlesztették.Forrás: Origo

Emellett szükség van egy Bluetooth támogatású kontrollerre, amellyel a programok vezérelhetőek, hiszen ezen játékokat alapvetően külső játékvezérlőre, és nem a telefonok érintőképernyőjére szabták. Egy ilyen, periféria ma már akár néhány ezer forintért is beszerezhető. De igazán azok jók, amelyek rendelkeznek egy gyárilag kialakított bölcsővel a mobilok számára. Ilyen például a Samsung féle Glap, amit direkt a telefonokhoz terveztek. 

Ár

A Google Stadia Magyarországról hivatalosan nem érhető el, csak némi trükközéssel. Ennek az előfizetési díja havonta 10 dollár (kb. 3000 forint), viszont e mellé még meg is kell venni a játékokat. Emiatt sok kritika és éri a Google-t, amit biztos, hogy a Microsoftnál is észrevettek. Az Xbox Game Palss Ultimate előfizetési díja havonta 4200 forint, viszont ezért cserébe 100 (!!) ingyenesen elérhető játék jár. A kínálat folyamatosan változik, és ha valami kikerül  támogatott körből, az természetesen meg is vásárolható. Szerintünk egyértelműen ez épületesebb konstrukció, és nem lennénk meglepve, ha a jövőben a hasonló szolgáltatásban gondolkodó versenytársak is ezt az utat követnék. 

A Google Stadia és a Microsoft Xbox Game Pass Ultimate a két legnagyobb ilyen szolgáltatás jelenleg.Forrás: Origo

Mert hát ez végül azt jelenti, hogy gyakorlatilag két pizza áráért egészen remek minőségben játszhatunk a telefonunkon, amely akár lehet egy belépő szintű készülék is. Nincs már arra feltétlenül szükség, hogy valaki százezreket adjon ki, ha a telefonján kíván remek grafikájú játékokkal szórakozni. Az előfizetés ráadásul bármikor lemondható, illetve újra indítható egyetlen gombnyomással. Ha tehát valaki olyan életszakaszba ér, hogy nem tud vagy akar játszogatni, akkor nem érzi úgy, hogy feleslegesen dobott ki pénzt az ablakon. Mindent összevetve a felhő alapú játékos szolgáltatások a mobilokon teljesen életképesek, jól használhatóak, és reális alternatívát jelenthetnek a hagyományos, erős saját készülékre épül megoldással szemben. 

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!