2020 őszén hihetetlen pletyka kapott szárnyra az internet mélyén. Egyre többen kezdték rebesgetni, hogy az LG kivonulhat a telefonos piacról, és az utóbbi időben ezek a hangok jelentőse felerősödtek. Sőt, komoly szakmai orgánumokban is abszolút lehetségesnek ítélték meg mindezt. Hogyan jutottunk idáig, mi késztetheti erre a hatalmas dél-koreai céget? Ezt a kérdést jártuk kicsit körbe, megvizsgálva az okokat, és esetleges jövőbeni lépéseket is.

Az LG és a telefonok

Az LG bő két évtizedes múltra tekinthet vissza a telefonos a mobiltelefonos frontot, amivel ma már egyértelműen a régebbi piaci résztvevők közé tartozik. A vállalat a sikereket hazai pályán, Dél-Koreában alapozta meg, és hamar nyitott a nemzetközi színtérre is. A cég globálisan 2002-re már 4,4 százalékos piaci részesedést tudhatott magáénak, tehát sikerült stabilan megvetnie a lábát ebben a szektorban. A konszern jó érzékkel vette észre, hogy az okostelefonoké a jövő, és intenzív fejlesztéseket folytatott ebben az irányban már a kétezres évek közepén.

Régebben nagyon jó kis telefonokat gyártott a cég.Forrás: Origo

Hamar meglátták az Android operációs rendszerben rejlő erőt, és 2010 környékén már ott voltak a világ legerősebb gyártói között. Az elkövetkező hat év olyan volt az LG mobilos részlege számára, mint egy felfelé tartó utazás a hullámvasúton. 

A vállalat nagyon jól érzett rá, hogy mik a trendek, például hatalmas figyelmet fordítottak a kamerákra, emiatt az eladásaik folyamatosan nőttek.

Az sem utolsó szempont, hogy a csúcskészülékeik rendre jó kritikákat kaptak, és a vásárlók is szépen vitték őket. Emellett a cég érdekes készülékekkel is előállt, amelyek vonzóvá tették a márkát a trendekre fogékony, különcségeket kedvelő rétegek előtt is. Az évtized közepén sikk volt LG telefont birtokolni, ennél többet pedig egy vállalat nem is nagyon várhat. Aztán valami nagyon elromlott. 2016-ban az eladási adatok meredeken esni kezdtek. 

Hol tartunk most

2021 elejére az LG a globális mobilos szektor marginális szereplőjévé vált.  A vállalat helyét elfoglalták az olyan villámsebesen feltörő kínai márkák, mint a Huawei, a Xiaomi és a One Plus. De hogy mindez nem volt törvényszerű visszaesés, azt bizonyítja a két ősi rivális, a Samsung és az Apple, amelyek viszont meg tudták őrizni meghatározó piaci részesedésüket. 2018 és 2019 ősze között például a LG mobiltelefonokból és az ahhoz köthető termékekből számazó származó bevétele 25 százalékkal csökkent, a részleg pedig folyamatosan veszteséget termelt. Akadt olyan negyedév, amikor közel 250 millió dolláros mínuszt voltak kénytelenek elkönyvelni. 

Az okok

Nagy varázslat nincs, hiszen a visszaesés hátterében, mint már annyiszor a történelem során, ezúttal is a nem elég jó termékek, és az elhibázott fejlesztési koncepció áll. 2016-ban bemutatkozott az LG moduláris telefon koncepciója, a G5, amely iszonyatosan megbukott. Az emberek egyszerűen nem voltak vevők arra, hogy rengeteg különféle kiegészítőt vásároljanak az emiatt a kategóriájánál lényegesen drágább mobiljuk mellé.

A moduláris telefon, a G5 volt az LG egyik első nagy mellényúlása.Forrás: LG

Ugyanígy elhasalt a Flex, amely elméletileg öngyógyító hátlappal rendelkezett, ami viszont a gyakorlatban csak a kisebb karcolásokat tolerálta. A felhasználók pedig azt mondták, hogy köszi, de nem fogok azért kifizetni egy csomó pénzt, amit sokkal olcsóbban megúszhatok egy tokkal. Ugyanilyen tévedésnek bizonyult a másodlagos képernyővel kiegészített mobilok koncepciója. Ezek ugyanis kegyetlen drágák voltak, nehezek, és az akkumulátoruk hamar lemerült. És a boltokban megbukott a 2020 nagy durranásának szánt, forradalminak hívott, széthajthatós LG Wing is. Ez ugyan tényleg a világ egyik legkülönlegesebb telefonja, de irgalmatlanul drága, ahhoz képest nem is annyira erős, és ugyan egzotikusnak-egzotikus, ám kicsit nehézkesen kezelhető. 

A LG Wing az elforgatható képernyője révén igazán különleges. A boltokban azért ez is elhasalt.Forrás: Origo

Ebből is látszik, hogy a dél-koreai cég az elmúlt fél évtizedben egyszerűen rossz kutatás-fejlesztési stratégiát választott. Rámentek az extrém megoldásokra, amelyek elképesztően sokba kerültek, de sosem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Utólag persze könnyen okos az ember, de most már egyértelműen látszik, hogy rá kellett volna feküdniük a saját OLED csúcskijelzők gyártására, mert bizony e téren, az LG felső kategóriás telefonjai elmaradtak a riválisoktól. Konkrétan több esetben még akkor is a rosszabb IPS LCD technológiát erőltették, amikor a konkurensek középkategóriás, olcsóbb modelljei is sokkal jobb képminőséget produkáltak. Emellett teljes tévedésnek bizonyult a kiegészítőkre épülő vonal is, és a dizájn teljes elhanyagolása. 

A külcsínre némiképpen érthetetlen okból alig fordított figyelmet a vállalat, és, hogy ezt a hibát ők is belátták, arra a 2020 nyarán debütált LG Velvet a tökéletes bizonyíték. E készülék ugyanis már divatos, trendi külsővel bírt, és a cég is úgy harangozta be, mint egy új korszak hírnökét. De az alkalmazott formai elemek maximum az LG-nél jelentettek újdonságot, a többiek már évek óta alkalmazták az itt látott megoldásokat, ami szintén rávilágított arra, hogy a vállalat itt bizony lemaradt. És végül, de nem utolsó sorban meg kell említenünk még a rossz termékválasztékot is. A cég a G és a V sorozat személyében egymásnak tökéletes konkurenciát állító felső kategóriás készülékekkel rukkolt elő évről-évre, a saját pozícióit gyengítve. Viszont a rettenetesen fontos középkategóriában igazán ütős, kiemelkedő ár/érték arányú tömegtermékkel sokáig nem rendelkezett. 

Mi lesz most?

Az LG mobil részlege az elmúlt éveket mindig komoly fogadkozásokkal kezdte, nagy változásokat és sikert  ígérve. Viszont a jelek szerint a holding vezetésénél, a tulajdonosi körnél kezd elfogyni a türelem. 2021 januárjában kiszivárgott egy, a divízió munkatársainak szánt üzenet, miszerint készüljenek fel, és legyenek nyitottak minden eshetőségre. Emellett az erre vonatkozó megkereséseknél nem cáfolták kategorikusan azt, hogy tervben van a szekció értékesítése.

Dél-koreai források tudni vélik azt is, hogy egy vietnámi cég lehet a befutó. Egészen pontosan a Vingroup csoportról suttognak, amely logikus választás is lenne. 

E konszern beszállítóként, és ODM gyártóként régóta partneri kapcsolatot ápol az LG-vel. A szükséges technológia, és a gyártási kapacitás rendelkezésre áll, ezt már többször bizonyították, így jó eséllyel át tudnák venni a divíziót.  Viszont egyelőre még az a biztos, hogy semmi sem biztos, de biztos nagyon furcsa lenne vietnámi kézben látni az LG Mobile-t. Ezt fél évtizede, mikor még nagyon futott a szekér, biztosan nem gondolta volna senki. De hát ez is azt bizonyítja, hogy a telekommunikációs szektorban egy pillanatra sem lehet kiengedni, a hibák itt könyörtelenül megbosszulják magukat. 

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!