Jöhet az online videózás új korszaka. Veszélyben a YouTube uralma?

youtube, twich, online, élő, közvetítés, játék, video, platform
A legnépszerűbbek a játékos streamek, amelyeket sokszor profi kommentátor közvetít.
Vágólapra másolva!
Ma már világosan látszik, hogy az online streaming azaz egészen pontosan a weben keresztül történő videózás, filmezés szerepe megkerülhetetlenné vált a tartalomszolgáltatásban és a tartalomfogyasztásban. Ebben kulcsszerepet játszott a YouTube névre hallgató videómegosztó oldal és alkalmazás, amely óriási népszerűségre tett szert hazánkban is. Itt tényleg gyakorlatilag minden van, sportközvetítések, videóklipek, bemutatók, tv műsorok, kivágott jelenetek, részletek, interjúk. Sőt, már rengeteg olyan anyag is felkerült ide, amelyet profi stábok készítenek, de nem a tévék, hanem kifejezetten a YouTube számára. Első látásra úgy tűnik, hogy a YouTube pozíciója megingathatatlan, hogy senki sem jelenthet veszélyt.
Vágólapra másolva!

A felhasználók száma évről-évre nő, az üzleti modell stabil, hiszen nagyon sok a hirdető, és a fizetős prémium módot is egyre többen veszik igénybe. Azonban a mégis van rés a pajzson, amely ráadásul egyre inkább láthatóvá válik. A problémát pedig úgy hívják Twitch, amely a jelen állás szerint esélyesnek tűnik arra, hogy befűtsön az egyeduralkodónak. Annak jártunk utána, hogy miben kínál mást, kinek és miért lehet jobb, és a jövőben reális kihívója lehet-e a YouTube-nak.

Mi az a Twitch?

A Twitch egy online video streaming szolgáltató, azaz a gyökerei ugyanazok, mint a YouTube-nak. 2011-ben vált ki önálló entitásként a Justin.tv nevű nagyobb platformból, miután kinőtte annak kereteit.

A legnépszerűbbek a játékos streamek, amelyeket sokszor profi kommentátor közvetít. Forrás:Twitchtracker

A Twitch-nél ugyanúgy csatornák hozhatóak létre, amelyekre fel lehet iratkozni, a kínált tartalmak pedig több különféle formában érhetőek el.

Tulajdonosi háttér

2014-ben pletykaszinten szóba került, hogy a Google megveszi, és a YouTube-ba olvasztja a Twitchet. A tulajdonosok azonban úgy gondolták, egyébként teljes joggal, hogy ez egyben a platform halálát is jelentené.

Ehelyett más koncepcióban gondolkodtak, és még ebben az évben elfogadták az Amazon ajánlatát.

A Twitch tehát a világ egyik legnagyobb céges konglomerátumának része, ami nagyon stabil anyagi és technológiai hátteret biztosít. Erre pedig szükség is van, hiszen a nagy mennyiségű felhasználót jó képminőségű tartalommal csak így lehet kiszolgálni. Az Amazon az elmúlt fél évben nagyon komoly lépéseket tett annak érdekében, hogy a tartalomszolgáltatás területén is erős pozíciókat építsen ki, és e törekvésnek egyik zászlóshajója pont a Twitch.

Hol érhető el?

A YouTube-hoz hasonlóan internetes weboldalon, mobilos alkalmazáson, játékkonzolos és okostévés appokon keresztül is elérhetőek a Twitch tartalmak. Sőt, az Amazon "saját Netflixe", az Amazon Prime egy külön felületet szentel a legjobb, legnépszerűbb Twitch közvetítéseknek, azaz gyakorlatilag internetes tévé műsort is csináltak ezekből. Azaz gyakorlatilag nincs olyan elektronikus audiovizuális termékcsalád, amelyen ne lenne elérhető valamilyen úton-módon a Twitch online streaming szolgáltatása

A profil

A Twitch különlegessége, hogy alapvetően az élő közvetítésekre fókuszál. A legtöbb funkciót ennek rendelték alá. Ez különbözteti meg elsősorban a YouTube-tól, ahol a fő hangsúly, még mindig inkább a korábban elkészített, felvett anyagokon van, és az "élőzés" csak egy opció a többi között.

A YouTube-tól eltérően a Twitch-nél kiemelt szerepet kap az adás közbeni kommunikáció a nézőkkel, nagyon sokrétűen személyre szabható a felület, és kezelhető a chat.

Gyakorlatilag mindent beállíthat a felhasználó, ami megkönnyíti a dolgát. Számos előzetesen, a Twitch fejlesztői által előre elkészített panel van, amelyek segítségével külön kezelhetőek a nézői csoportok, létrehozható külön adás például csak a feliratkozóknak, nagyon egyszerűen eljuttatható az anyagi támogatás a csatornák tulajdonosaihoz. A fejlesztők láthatóan arra koncentrálnak, hogy megkönnyítsék a tartalomkészítők dolgát, alájuk dolgozzanak, így téve vonzóbbá a platformot a rivális megoldásoknál.

A fő célcsoport

A Twitch alapvetően játékok közvetítésére szakosodott portálként indult, és jelenleg is ez a közösség jelenti a legnagyobb bázisát. Ezt úgy kell elképzelni, hogy valaki játszik, és közben (jó esetben) tömegek nézik. Természetesen az igazán sikeres streamerek közben folyamatosan közvetítik, hogy mit is csinálnak, állandó interaktív kapcsolatban vannak a nézőikkel, akiket így szó szerint bevonnak a közvetítésbe. A játékos iparág mostanra lehagyta a zenei és filmes szektort is, tehát rengeteg pénz van benne, és értelemszerűen tömegek szórakoznak ily módon. Szóval ez a hirdetők számára is fontos szegmens, már csak azért is, mert alapvetően a fiatalabbak jellemző, hogy játszanának vagy játékos közvetítéseket néznének, ők pedig kiemelt jelentőséggel bírnak sok nagy vállalat szemében. Tehát a Twitch egy alapvetően gazdaságilag igen potens, és folyamatosan növekvő, emelkedési pályán lévő piacra támaszkodik.

Mostanra ott tartunk, hogy a játékosok számára egyértelműen a Twitch a legfontosabb, legnépszerűbb ilyen szolgáltatás.

Olyan nagy halak próbálták megvetni a lábukat ezen a területen, mint a Microsoft, a Facebook, vagy maga a YouTube, de mindannyian elbuktak. A játékosok mellett egyre többen vannak, akik magazinműsorok elkészítésére használják a Twitchet. Tehát nem játszanak, hanem beszélgetnek, felovlasnak, főznek vagy zenélnek. Egy ideje lehetőség van "konzerv" azaz nem élő anyagok feltöltésére is, azonban ezek jelenleg marginális szerepet játszanak.

Közösségi felület

A Twitch egyik óriási vonzereje, hogy szép lassan, szinte láthatatlanul egy közösségi oldallá szerveződött. Rengeteg a felhasználó, akik például a közvetítések alatt chatekben egyszerűen kommunikálhatnak egymással. Sokan vannak, akik már nem is a konkrét műsorok miatt mennek fel az oldalra kimondottan, hanem, hogy találkozzanak ottani virtuális barátaikkal. Ezzel gyakorlatilag észrevétlenül ők maguk is egyfajta másodlagos tartalomgyártóvá válnak, amivel növelik az oldal látogatottságát, és akaratukon kívül hozzátesznek a felhasználói élményhez.

A szolgáltatás egyre népszerűbb, az elmúlt időszakban kilőttek a számok. Forrás:Twitchtracker

Itt kell megemlíteni azt is, hogy a Twitch vezetősége ellentétben mondjuk a Facebookkal vagy a YouTube-bal, nagyon erősen ráfeküdt a moderációra. Az agresszív fenyegetést, gyűlöletbeszédet vagy a pornográf tartalmakat azonnal és igen hatékonyan szankcionálják, illetve megadnak minden lehetőséget a közvetítőknek, hogy kigyomlálják a nézők közül azokat, akik nem tudnak viselkedni. Emiatt sokak számára ez a felület sokkal vonzóbb, mint a YouTube vagy a Facebook, ahol a trollok sok esetben teljesen átveszik az irányítást, legyen szó posztolásról vagy kommentelésről.

Felhasználóbarát

A Twitch óriási erőssége, hogy minden más rivális platformnál sokkal felhasználóbarátabb. Jelenleg ott tartunk, hogy például egy számítógépes, vagy konzolos játék közvetítése egyetlen kattintással elindítható. Nem kell külön programokat telepíteni, azokkal vacakolni, és az élő kép pedig rögtön bárkivel megosztható. Nincs követőszám követelmény, mint a YouTube-nál, nem kell hozzá kötelezően Facebook vagy Microsoft Account, ami sokakat elriaszt.

A közvetítések, élő adásoknál nagyon jól kitalálták a kulcsszavas rendszert, ami sokszor teljesen automatizált. Így ezzel sem kell foglalkozni, de a nézők jó eséllyel egyszerűen megtalálhatják azokat a tartalmakat, amelyek érdeklik őket.

Növekvő számok

Hogy a Twitch jó úton jár, azt tökéletesen alátámasztják a számok. Ezek ugyanis azt bizonyítják, hogy rengetegen fordulnak e platform felé, ami egyben azt is jelenti, hogy sokan választják ezt a YouTube helyett. 2021 elején ott tartunk, hogy átlagosan egyszerre ~121 000 élő adás közül lehet választani, az átlagos állandó nézőszám pedig nagyjából 3 000 000 körül alakul. Ez elmarad attól, amit mondjuk a legnézettebb tévé műsorok produkálnak, csakhogy ez egy állandó érték, tehát nem az esti legnépszerűbb félórára koncentrálódik, hanem minden egyes pillanatban átlag ennyi. Nagyjából havonta 7 millió egyedi felhasználó indít közvetítést, tehát kvázi ennyien gyártanak ingyen tartalmat a Twitchnek.

Átlagosan 3 millió ember nézi minden pillanatban az adásokat. Forrás:Twitchtracker

A megtekintéseket és a nézőszámot illetően a számok még mindig jelentősen elmaradnak attól, amit a nagy rivális YouTube produkál, de a trendek miatt a Google videószolgáltatója nem dőlhet hátra. A Twitch minden fontos mutatóban 60-70 százalékos növekedést produkált 2020-ban a 2019-es adatokhoz képest. Sőt, a műsorkészítők száma gyakorlatilag megduplázódott. 2021-ben pedig még fokozódott az érdeklődés a platform iránt. A nézőszám tekintetében például durván 50 százalékkal jobbak 2021 első másfél hónapjának átlagos mutatói, mint a 2020-as éves átlag, és ha minden így marad, akkor ezek az értékek még tovább javulnak majd.

Van esély a YouTube ellen?

2020-ban az élő közvetítések terén a Twitch nyert a nézőszámot tekintve. 63,6 százalékos piaci részesedést értek el, jelentősen megelőzve a YouTube-ot (22,5%) és a Facebookot (14%). Azonban ez csak egy "versenyszám", mindent összevetve a YouTube a konzerv, előre elkészített, máshonnan kimásolt és feltöltött anyagokkal még mindig sokkal-sokkal több, nagyjából 100-szor akkora nézőszámot produkál, mint a Twitch.

Mi arra számítunk, hogy az élő közvetítések terén a Twitch dominanciája a jövőben nőni fog, az ő igényeiket a jelek szerint a rivális megoldás nem képes olyan hatékonyan kiszolgálni.

Viszont minden más téren a YouTube marad továbbra is az egyeduralkodó, így a két platform szépen megfér majd egymás mellett, de igazi öldöklő küzdelem, amelynek végén az egyik fél elbukik, nem igazán várható.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!