Másfél évtizeden át rosszul számolt a rendszere, esetenként súlyos következményekkel.

Nehezen hihető botrány tört ki a brit posta háza táján, az állami szolgáltatás 2000 és 2014 között 736 postást jelentett fel a csalás és lopás miatt, miután a Fujitsu által készített Horizon könyvelőrendszere szerint pénz ragadt a kezükhöz. Ugyan az 1999-es bevezetését követően gyorsan feltűnt, hogy baj van az alkalmazással, időnként biztosan rosszul számol, azonban ezt az illetékesek a bőrük és megítélésük mentése érdekében eltitkolták, helyette százával hurcoltatták meg az ártatlan postásokat.

A kép csak illusztrációForrás: Shutterstock

A Horizon sok esetben ráadásul nem kicsiket tévedett, egy postás azután követett el öngyilkosságot, hogy a szoftver szerint közel 100 ezer fontot veszített el érthetetlen módon. Pár hónappal később az utódján is hiányokat kezdtek számonkérni. Volt olyan, aki terhesen került börtönbe, más a saját vagyonából próbálta kifizetni a nem létező hiányt, noha ehhez jelzáloghitelt kellett felvennie az otthonára. A lopási vádak az igazságtalan börtönbüntetések mellett gyerekeket választottak el a szüleiktől, házasságokat tettek tönkre, ártatlanok kiközösítéséhez vezettek. Egyesek később más állásokról is lemaradtak a büntetett előéletük miatt.

Közel két évtizednyi heves tagadás után a posta elismerte a hibát, állítása szerint különösen a Horizon használatának első évtizedében voltak súlyos gondok a rendszerrel.

Decemberben hat, most pedig további harminckilenc lopás miatt bűnösnek talált postás ítéletét semmisítette meg az eljáró bíróság, ám ezzel még nem ért véget az ítéletek utólagos korrekciója. A posta 2019-ben 555 személynek fizetett kártérítést a Horizon hibái miatt, az utána felállított kárrendező rendszerében pedig már 2400-nál is többen álltak elő kártérítési igénnyel.

A posta megkezdte a Horizon kivezetését, egy felhőalapú rendszerre fogja lecserélni azt.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!