Ez volt a luxus régen - de mit ér most?

luxux, csúcstévé, tévé, Loewe, Metz, Bang Olufsen
A kétezres évek eleje a luxustévék aranykora volt.
Vágólapra másolva!
A huszadik század vége felé, úgy a nyolcvanas évek végére már nyilvánvalóvá vált, hogy boldog-boldogtalan tud tévét gyártani, ráadásul akár olcsón is. Maga a működőképes termék már nem volt kunszt, a működési költség pedig Európában és Amerikában lényegesen nagyobb volt, mint Ázsiában, ezért néhány nagy gyártó úgy döntött, hogy a luxus felé fordulva próbál meg túlélni, sőt növekedni. 
Vágólapra másolva!

Az irány pedig sikeresnek bizonyult, és a koncepció túlélte a CRT televíziók korának letűnését is. Sőt, az új, innovatív, minden korábbinál nagyobb és vékonyabb plazma és LCD lapostévék friss lehetőségeket kínáltak az ilyesmiben utazó vállalatoknak. Az olyan cégek, mint a Metz, a Bang & Olufsen, a Loewe vagy a People of LAVA Scandinavia egyszerűen lubickoltak a kétezres évek közepe táján.

A kétezres évek eleje a luxustévék aranykora volt Forrás: Origo

Elképesztő modellekkel léptek színre, amelyeket jellemzően kézzel raktak össze. Ezek a maguk korában a lehető legjobb képminőséget képviselték, amelyek saját elektronikával-vezérléssel rendelkeztek. Sokszor extrémen erős, és kifejezetten jó hangminőséget produkáló integrált hangrendszerrel látták el őket. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy elképesztően jól szóltak, több egyedileg vezérelt hangszórónak és a beépített mélysugárzóknak köszönhetően. A dizájnjuk pedig maga volt a csoda.

Őrületes dizájn

Ebben az érában még a lapostévéknek vastag volt a kávája, ami számos lehetőséget kínált a formatervezésért felelős szakembereknek. Ezek a cégek pedig éltek is ezekkel a ziccerekkel, és nem spóroltak a minőségi anyagokkal. A mahagóni, ébenfa borítás vagy az aranyozás teljesen általánosnak számított, emellett rengeteget variáltak a különféle színekkel, mintázatokkal, amelyekkel sokszor a már említett hangszórókat is bevonták.

Nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy e televíziók közül jó néhány akár egy kortárs szoborként, installációként is megállta volna a helyét.

E készülékekhez extraként lehetett vásárolni motorosan forgatható állványt vagy fali konzolt, ami akkoriban is komoly ritkaságnak számított. Emellett az innovációra is odafigyeltek, és a szolgáltatások terén is próbáltak luxust, felső kategóriát kínálni. Például voltak olyan készülékek, amelyek hangszórói a csatlakoztatott külső hangrendszerrel együtt szóltak.

Az arany és a mahagóni általánosnak számít Forrás: Origo

A Loewe pedig a kétezres évtized közepén megtette az első bátortalan lépéseket az okostévérendszerek kifejlesztése irányába. Tehát a tudás is rendben volt, a dizájn pedig pláne, ráadásul e modelleket még mindig Európában és Amerikában készítették, sokszor kézi munkával. Az áruk értelemszerűen az egekben járt, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy egy-egy ilyen prémium tv árából egy jobb kocsit lehetett venni, ebből fakadóan a státuszszimbólum faktoruk is kiemelkedő volt.

Beüt a válság

A dolgok gyönyörűen alakultak ezen a fronton, hiszen e cégek uralták a prémium kategóriát a televíziós iparágban. Aztán beütött a krach a nagy gazdasági világválság személyében, és egy pillanat alatt kártyavárként omlott össze minden. Az elkövetkező durván két évben komolyan visszaesett a szórakoztatóelektronikai termékek iránti kereslet, és a már említett luxusligát is igen súlyosan érintette a dolog. Kénytelenek voltak alaposan összehúzni a nadrágszíjat, de mikorra a gazdasági helyzet normalizálódott, ott álltak egy újabb krízis előtt.

A tudás a luxus

Az olyan nagy gyártók, mint a Sony, a Panasonic és pláne a Samsung vagy az LG elképesztő mennyiségű pénzt és energiát fordítottak fejlesztésre, ami számos kézzelfogható eredményben jelentkezett. Felbukkantak a smart tévék, a hajlított modellek, az OLED televíziók, a beépített hangprojektoros készülékek, megjelent a tévékbe épített kamera, és nem utolsósorban radikálisan lecsökkent a termékek kávája, a képméret pedig tovább nőtt.

Ma már az innováció számít elsősorban és nem a külsőségek Forrás: Origo

A felhasználók egy részének szemében a tudás lett a luxus fokmérője, és nem az, hogy milyen anyaggal borítanak egy televíziót, vagy kézzel rakják-e össze. Ebben pedig az alapvetően a külsőségekre adó luxustévék gyártói nem kelhettek versenyre az említett vetélytársaikkal, hiszen innováció terén elment mellettük a világ. 2015 környékére a legtöbb ilyen típusú, úgynevezett luxustévét gyártó cég óriási gödörbe került. Néhányan, így például a LAVA, feladták a küzdelmet. A Metzet felvásárolta egy kínai cég, és egy közepesen gagyi márkát csinált belőle. A Loewe pedig többször is a csőd szélére került, hogy aztán többszöri nekirugaszkodás után végül a vezetőség elismerje az elkerülhetetlen véget. Még a magát sokáig igen jól tartó Bang & Olufsen tévés részlegéről is elkezdtek szállingózni a híresztelések azzal kapcsolatban, hogy végleg lehúzhatják a rolót.

A túlélés ára

A jövő 2019-2020 környékére kifejezetten sötétnek tűnt ebben a kategóriában, azonban felcsillant egy-két reménysugár, amelyek azt jelzik, hogy megmenthetőek az ilyen különleges televíziók. Igaz, ma már az is biztos, hogy ennek nagy ára lesz.

E modellek külsejükben jelentősen eltérnek hagyományos társaiktól. Forrás: Origo

Jelenleg úgy fest, hogy két ilyen cég maradhat életben. A Bang & Olufsen megállapodott az LG-vel arról, hogy a jövőben a dél-koreai cég felső kategóriás televízióit alakítják majd át, és ezt kínálják saját név alatt. Tehát maga a készülék egy LG modell lesz, amely viszont dán dizájnt kap, és ellátják egy, a megszokottnál nagyobb teljesítményű hangrendszerrel, szép fém távirányítóval, valamint egy motoros talppal. A másik túlélő a Loewe, amelynek a roncsait felvásárolta egy befektetői csoport. Megszerezték az egykori székhelyet a márkanévvel kapcsolatos jogokat, valamint felvettek néhány régi munkatársat. Elkezdték új modellek kifejlesztését is, amelyek az LG Display által gyártott OLED képernyőre, és a kínai Hisense-hez köthető elektronikára épülnek.

A minőségi anyagok használata, és a nagy teljesítményű hangrendszer emelte ki őket a tömegből Forrás: Origo

Tehát minden jel arra utal, hogy az említett befektetőcsoportban markánsan jelen van a nagy kínai konszern, amely egy ilyen patinás európai prémium márkában szerzett magának részesedést.

Azaz nagyon úgy fest, hogy az újkori Loewe-tévék papíron Németországból származnak majd, de bennük kínai és koreai szív dobog majd.

Nem mintha ez egyébként baj lenne, hiszen innovációs szempontból már régen a távol-keleti vállalatok diktálják a trendeket, csak hát mégis kicsit furcsa valahol a dolog. Mindenesetre a hamvaiból feltámadt Loewe már be is jelentette, hogy megkezdik az újjáépítést: Hazai pályán, Németországban már meg is állapodtak egy csomó kereskedéssel arról, hogy forgalmazni fogják a termékeiket. Sőt, arról is informáltak, hogy a cég visszatér hivatalosan Magyarországra is, egy nagy disztribútor segítségével fogják forgalmazni televíziókat.

Ennek ellenére nem biztos, hogy ez a konstrukció ma már sikeres lehet.

Az igazi luxustermékeket már az olyan cégek kínálják, mint az LG, amely már elkezdte forgalmazni feltekerhető televízióját, vagy a Samsung, amelynek Micro LED készüléke totálisan exkluzív egyelőre. Mellettük az aranyozott mahagónival és a motoros krómtalppal már nem lehet labdába rúgni, ha valaki a menőséget és az egyediséget keresi.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!