A világ egyik legmodernebb autóipari gyárát építette fel és adta át a német Schaeffler csoport Szombathelyen, ezzel közel 200 munkahelyet teremtve a térségben. Az üzem megnyitó ünnepségén Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hangsúlyozta, hogy az elektromos autóipar jelenti a jövőt, így minden ilyen beruházás rendkívül fontos Magyarország számára.

A német autóipari beszállító Schaeffler nem éppen ma kezdett Magyarországon, hiszen már 1968 van jelen országukban, és ez idő alatt épített már gyárat Debrecenben és Szombathelyen is, valamint irodát működtet Budapesten. Most ismét Szombathelyre esett a választásuk: itt adták át a legújabb és egyben legmodernebb technológiákat használó gyárukat, mely már kifejezetten csak a jövő elektromos autóihoz állít elő alkatrészeket.

Az új üzem kívülről, egy hatalmas, 30 heraktáros területen.Forrás: Felszeghy Áron / Schaeffler

Az új üzem építése 2020 februárjában kezdődött, és az első pillanattól kezdve az volt a cél, hogy környezetvédelmi szempontból a lehető legmodernebb legyen, és végül széndioxid-kibocsátás nélkül tudjon üzemelni. Ehhez számos technológiát vetettek be, úgy mint:

  • Holisztikus energiakezelés
  • Fővisszanyerő rendszerek
  • Réteges szellőzés
  • Kondenzációs kazán
  • Napfényérzékelős LED fények
  • Adiabatikus hűtés
  • Fotovoltaikus rendszer
  • Esővíz gyűjtő medence
  • Biotópok

Maga a gyár egyébként teljesen az ipar 4.0-s technológiák szerint épült, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a lehető legtöbb folyamatot automatizálták, a munkaállomások robotizáltak (a különböző elemeket is robotok szállítják az állomások között), és alapvetően minden digitális, ami csak lehet. Továbbá a hulladékot egy külön rendszerrel gyűjtik, majd újrahasznosítják.

A legmodernebb, ipar 4.0-s technológiákat hozták Magyarországra.Forrás: Felszeghy Áron / Schaeffler

Az új üzem elsősorban alumíniummal és acéllal dolgozik, azonban a világon található összes Schaeffler-gyár közül itt használnak először három, teljesen új technológiát:

  • Stamping és Stacking – A folyamatok során a nyers elektromos acél kerül feldolgozásra. Különböző magasságú hengeres termékek készülnek, amelyek minden rétege elektromosan szigetelt egymástól – minél jobb a szigetelés, annál kisebb lesz az energiaveszteség.
  • Aluminium casting – Az eljárás során annyira felmelegítik a nyers alumíniumtömböket, hogy azok folyékony állapotba kerülnek, majd a folyadékot rotor alakúra formálják, mielőtt újra lehűtik.
  • Transfer molding – Ez a mágnesek beillesztésének, felragasztásának a folyamata a villamosmotor rotorlemezéhez, 180°C-os szintetikus gyanta használatával.

A megnyitó ünnepségen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kiemelte, hogy a mintegy 23,5 milliárd forint értékű zöldmezős beruházáshoz az állam 5 milliárd forint támogatást nyújtott, és így legalább 200 új munkahely jön létre Szombathelyen.

A miniszter hangsúlyozta, hogy az elektromos autóipar jelenti a jövőt, így hatalmas siker Magyarországnak, hogy egy újabb, ezzel foglalkozó beruházást tudott ide csábítani, ráadásul így tovább folytatódik az a trend, miszerint a magyar vidék a legmodernebb technológiai beruházások globális célpontjává vált.