Továbbra sem szeretné kifizetni a 4,34 milliárd eurós versenyügyi bírságát.

Három évvel ezelőtt a Google óriási versenyügyi bírságot kapott az Európai Bizottságtól, miután az illetékesek szerint az Androidon keresztül többféle illegális módon is akadályozta a piaci versenyt. Három fő problémát találtak: kötelezte a mobilgyártókat a netes keresőappja és a Chrome telepítésére a Play Áruházhoz való hozzáférésért, nem engedte az Android alternatív (forkolt) változataira a Play Áruháznak és az egyéb appjainak a telepítését, továbbá fizetett egyes nagy mobilszolgáltatóknak és mobilgyártóknak, hogy ne legyenek installálva alternatív keresőappok a forgalmazott készülékekre.

A kép csak illusztrációForrás: Ashutosh Jaiswal / Pexels

A praktikák megtiltása mellett 4,34 milliárd dolláros versenyhatósági bírságot is kapott a Google, amelyet sejthetően nem kíván kifizetni, noha az anyacégeként működő Alphabet a 2017-es pénzügyi beszámolója szerint akkoriban 16 nap alatt termelt ennyi bevételt. A 2020-as évre olyan 65 százalékkal nőtt a bevétele, manapság két hétre sincs szüksége bírság összegének összeszedéséhez.

Fizetés helyett a Google a mai napig minden jogi lehetőséget megragad az időhúzásra, az ítélet esetleges megváltoztatására. A huzavona legújabb fejezete hétfőn kezdődött, a céget képviselő Meredith Pickford vehemensen rátámadt a Bizottság döntéshozóira, miszerint azok szemet hunytak a piac valódi versenydinamikája felett, a rendkívüli erővel bíró Apple-t a képletből kihagyva teljesen tévesen találták piacvezetőnek az Androidot. Az utóbbi valójában egy kivételes sikertörténet, amely példát mutat a szabad piaci verseny jótékony hatásaira.

Az Európai Bizottság részéről Nicholas Khan rámutatott, hogy az Apple képbe való behozása gyakorlatilag semmin sem változtat az alacsony mobilpiaci részesedése miatt (tavaly az Európában eladott okostelefonok 78 százaléka androidos volt), továbbá a Google objektíven versenykorlátozó lépéseket tett a piaci dominanciájának kiterjesztése érdekében.

További érdekesség, hogy a Google minden évben gigantikus összeget fizet az Apple-nek, hogy a keresőmotorja legyen az alapértelmezett az iPhone, iPad és Mac termékeken. Az elemzők szerint idén 15 milliárd dollárjába került a Google-nek ez a kiváltság, jövőre pedig akár 18-20 milliárd dollárra is rúghat a számla.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!